Lite frågor ang. 6970 och ev. crossfire...

Permalänk

Lite frågor ang. 6970 och ev. crossfire...

Funderar starkt på ett inköp av 6970, märke: XFX...

Kollade upp måtten på kortet och det verkar vara 28,7 långt samt 3,8 cm högt.
Mitt chassi är 30,2 cm från bakpanelen fram till hårddiskarna. Det borde ge mig en marginal på 1,5cm så det borde fungera

Gjorde även en mätning mellan pci-slotarna och det är 5,6 cm från undre delen av slot 1 till övre delen av slot 2.
Det ger mig 1,8 cm till godo.

Hur är värmen på korten vid CF?

Då till min fråga....räcker det utrymmet för att det inte ska bli för varmt? Jag har ju möjlighet att sätta in en sidofläkt för extra kykning. I övrigt så kör jag med 2 fläktar. 1 i fronten och 1 på baksidan av chassit.

Och en sista fråga...är det någon som kör 6970 i cf? Hur är då prestandan i olika spel? Någon som testat BF3 med denna setup, hur är isf. fpsen?
Skriv gärna också vad ni får för fps med ett singel 6970 om ni kör med det.

Kan tillägga redan nu att jag självklart tänker skaffa ny psu, närmare bestämt ett corsair 850w. Lite overkill kanske men sitter hellre på säkra sidan

Alla tips/åsikter/synpunkter/omdömen är välkomna!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Är det referenskylare så ska det nog inte vara några problem Annars kan det nog va bra med en fläkt som kan suga ur den varma luften från grafikkorten

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Lirat BF3 med ett 6950 med upplåsta shadders (så i de närmaste som ett singel 6970) o med standard inställningarna ligger jag på stadiga o spelabara fps. Har inte kollat exakt men asså borde vara minst 30 fps o uppåt Nu med de nya drivrytinerna ska CFX skalningen vara mycke bätrre än innan så när man faktiskt kan höja grafiken när spelet släpps så kommer du säkert kunna spela på de mesta max i 1080P men kanske utan AA. Har inte konkreta siffror men skulle bara tro liksom Och ang. att få plats i chassit så är de chill! Sålänge du inte har ett m-itx chassi o moderkort Ditt chassi har 7 PCI platser så det är jätte lugnt! Kör på bara Och ett 850 är bra till 6970CFX vissa säger att 750 räcker vilket de säkert gör om man inte överklockar. Men lägre än så skulle ja inte gå

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Skrivet av onYYx:

Är det referenskylare så ska det nog inte vara några problem Annars kan det nog va bra med en fläkt som kan suga ur den varma luften från grafikkorten

Jag kör med 3 fläktar nu. 1 i fronten, 1 i taket och 1 bak. Har även möjlighet att sätta in en fläkt på sidoplåten som är i höjd med grafikkortet. Frågan är om man ska köra den som in- eller utblås?

Skrivet av Vippan:

Lirat BF3 med ett 6950 med upplåsta shadders (så i de närmaste som ett singel 6970) o med standard inställningarna ligger jag på stadiga o spelabara fps. Har inte kollat exakt men asså borde vara minst 30 fps o uppåt Nu med de nya drivrytinerna ska CFX skalningen vara mycke bätrre än innan så när man faktiskt kan höja grafiken när spelet släpps så kommer du säkert kunna spela på de mesta max i 1080P men kanske utan AA. Har inte konkreta siffror men skulle bara tro liksom Och ang. att få plats i chassit så är de chill! Sålänge du inte har ett m-itx chassi o moderkort Ditt chassi har 7 PCI platser så det är jätte lugnt! Kör på bara Och ett 850 är bra till 6970CFX vissa säger att 750 räcker vilket de säkert gör om man inte överklockar. Men lägre än så skulle ja inte gå

Ok. Det låter ju bra. Då borde man mao. sitta ganska säkert(?) med ett 850W (gillar att ha marginal) om man kör med Corsair.

Nu är det ju bara spekulationer...men om ett kort i klass med 6970 klarar standard så borde 2x 6970 leverera ganska bra mao?
Skulle vara toppen om någon som kör med 2x6970 kunde dela med sig lite siffror på hur dom presterar i spelet

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

kör ett 6970 och kör på high på 1920x1080 med 55-60 fps. det blir dock ospelbart med 5760x1080 då med ca: 23 fps. lite överklockat då.

mvh

Permalänk
Skrivet av aLEx-16:

kör ett 6970 och kör på high på 1920x1080 med 55-60 fps. det blir dock ospelbart med 5760x1080 då med ca: 23 fps. lite överklockat då.

mvh

Ok det låter ju helt ok. 5760x1080...kör du med flera skärmar eller vad?
Då kan man ju utgå från 50-60 fps då iaf. med ett kort. Troligtvis så lär det bli ännu bättre med 2

EDIT: Såg nu att du har 3 skärmar

EDIT2: Testade en omgång med fraps för att se vad mitt kort (som är klockat till GPU: 950MHz Minne: 1360MHz ) och fick detta resultat:

Borde med andra ord bli ett ordentligt lyft med ett 6970 och kanske senare 2 st...

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Jag kör med 3 fläktar nu. 1 i fronten, 1 i taket och 1 bak. Har även möjlighet att sätta in en fläkt på sidoplåten som är i höjd med grafikkortet. Frågan är om man ska köra den som in- eller utblås?

Ok. Det låter ju bra. Då borde man mao. sitta ganska säkert(?) med ett 850W (gillar att ha marginal) om man kör med Corsair.

Nu är det ju bara spekulationer...men om ett kort i klass med 6970 klarar standard så borde 2x 6970 leverera ganska bra mao?
Skulle vara toppen om någon som kör med 2x6970 kunde dela med sig lite siffror på hur dom presterar i spelet

På Battlefield-delen av forumet finns en hel tråd med prestandatester från olika kort. två stycken 6950 verkar klara sig bra.

Visa signatur

MSI 870A-G54 - AMD Phenom2 X6 1090T BE @ 3,6GHz - Corsair 8GB DDR3 1600MHz -
Gigabyte HD6950 2GB @ 960/1400mhz -Fractal Design 550W Tesla 80+ -
Fractal Design Define R3/SVART/ - HD640GB WD Black 64MB SATA-600