Permalänk

Xfx 5870 1Gb i Crossfire

Hallå.

Jag har fått ett problem med att köra crossfire. Till en början funka det hur bra som helst men igår så startade jag datorn och den hängde sig precis där när Windows loggan kommer upp. Och det spelade ingen roll hur många gånger jag försökte den ville inte starta. Så jag tog bort ett kort och körde med ett 5870 och då funka det hur bra som helst igen.

Jag fattar ingenting så jag hoppas någon kan hjälpa mig. Kan det vara nätagget?

Dator Spec:
Windows 7 Ultimate 64Bit
BenQ G2420 HD 24¨
NZXT Phantom Full Tower Chassi.
Fractal Design Tesla 650W 80+
Amd Phenom 1090T 3,2 Ghz
Kingston 4Gb 1333 Mhz.
ASUS Crosshair IV Formula AM3
Xfx Radeon 5870 1 Gb x2 Crossfire
Samsung Spinpoint F3 1000 Gb
Seagate 500 Gb

Permalänk
Medlem

Kopplat ihop den där crossfire bryggan?

Permalänk

Yes det har jag gjort.

Permalänk
Medlem

pröva köra båda individuellt! om det är något av dem som inte funkar så vet du ju att ett är trasigt, annars är det väl bara avinstallera drivisar o catalyst, installera om.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk

Fråga angående crossfire med samma kort som TS. Innan man installerat kort nr 2 bör man ta bort alla drivrutiner? Läste någonstans att man bör göra detta och tänkte bekräfta.

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Medlem

Angående ditt nätagg så vill jag tro att ett 700w rekommenderas till 5870 cf. Själv kör jag ccc 10.10 vilket funkat bäst för mig sedan den kom, har försökt att uppdatera ccc men det medför ALLTID någon form av problem, you name it. Vet inte hur många ggr jag lagt om mitt OS pga uppdatering av ati drivisar. Jag kör själv exakt samma kort som du, tom XFX. Men ditt nätaggregat är på gränsen, så mycket vet jag.

Visa signatur

Gigabyte x570 Aorus pro, Ryzen 5900x, Asus rtx 3080 tuf OC, Corsair mp600 1TB, Fractal design ion 860 platinum, 32GB g skill 3600mhz, Phanteks p500a case.

Permalänk

Okej. Tack för hjälpen

Permalänk

Det va så enkelt som att bara avinstallera drivrutinera och catalyst. Så nu funkar det toppen.
Tack.

Permalänk
Medlem

Hittat lösningen till att få crossfire att funka med nya drivrutiner, har gjort det med de två senaste från ATI och det funkar...

Jag avinstallerar den drivrutinen jag har-- stänger av datorn och tar av crossfire bryggan-- sätter på datorn och tar hem den drivrutin jag vill ha-- installerar den.
Startar om datorn och stänger av den igen-- sätter på CFbryggan -- startar datorn, (i mitt fall hade jag application profiles kvar, så jag körde med dom jag hade), vips så var saken klar.

Funkar klockrent!

Avinstallera så som AMD rekommenderar, med andra ord : Kontrollpanel--Avinstallera ett program--högerklicka på AMD catalyst install manager--Ändra--Avinstallera hela Ati programmet osv...

Verkar som att det i många fall blir lite snurrigt för systemet när 2 kort som ska funka som 1 får hem en drivis, tro mig jag har kämpat med att få till det med nya drivrutiner sen 10.10:an och det känns toppen just nu eftersom jag hittat mitt problem.

5870:na är riktigt fina kort för att ha 2 år på nacken måste jag säga, hoppas detta löser problemen för er som stöter på några.

Självklart stänger jag strömmen också när jag pillar i burken, man kan aldrig vara försiktig nog, hehe.

Visa signatur

Gigabyte x570 Aorus pro, Ryzen 5900x, Asus rtx 3080 tuf OC, Corsair mp600 1TB, Fractal design ion 860 platinum, 32GB g skill 3600mhz, Phanteks p500a case.