Permalänk
Medlem

Automatisk frekvens

Har en i7 2600k i 4,2GHz.

Jag är inte nöjd med hur Speedstep/EIST fungerar.
Så fort jag flyttar ett fönster så hoppar den glatt upp till maxfrekvens. Vid filmtittande så hoppar den konstant fram och tillbaka mellan 1600 och 4200MHz, men sätter jag maxfrekvensen till 1600MHz så belastas den bara 10% och allt flyter bra.
Varför bryr jag mig? Jo, med film igång så drar CPUn normalt 35W, men bara 14W om 1600MHz är max. Bara med nån gif-bild eller flashruta i webbläsaren så börjar CPUn hoppa och dra 25W när den kunde dra 11W.
Dessutom känns det inte bra för CPUn att konstant hoppa fram och tillbaka (spänningen ändras ju också). Jag har en kraftig CPU för att redigera film, men när kraften inte behövs så kan den gott stanna där nere.

På min laptop med en C2D har jag RMClock där jag kan ställa in "target CPU usage" på t.ex 70%, och då går inte frekvensen upp förrän CPUn belastas så mycket. Finns det något liknande för Sandy Bridge?
Har Windows 7, 64-bitar.

Permalänk

Jag sitter inte vid datorn så alla namn osv stämmer med all säkerhet inte men:

Windows har olika energisparsprofiler (prestanda, balanserad, osv) och i deras avancerade inställningar kan man ställa in min och maxfrekvens i procent. Du kan även skapa egna profiler.

Jag *tror* att man kan asigna hotkeys till profilerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Hedersmedlem

Använd MPC-HC vid filmtittande så slipper du att den använder CPU:n i stort sett alls

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ministerkrister:

Jag sitter inte vid datorn så alla namn osv stämmer med all säkerhet inte men:

Windows har olika energisparsprofiler (prestanda, balanserad, osv) och i deras avancerade inställningar kan man ställa in min och maxfrekvens i procent. Du kan även skapa egna profiler.

Jag *tror* att man kan asigna hotkeys till profilerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är där jag tvingade CPUn till 1600MHz, men det ska ju helst gå automatiskt. Som det gör nu, men mindre aggressivt.

Skrivet av Jalle64:

Använd MPC-HC vid filmtittande så slipper du att den använder CPU:n i stort sett alls

Jag förklarade ju precis att CPUn inte används "i stort sett alls". FYI så är det MPC-HC och LAV Filters jag använder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ajp_anton:

Jag förklarade ju precis att CPUn inte används "i stort sett alls". FYI så är det MPC-HC och LAV Filters jag använder.

Du förklarade visst men inte allt, vilket ju är väldigt svårt med tanke på skriven text. Har du kollat att de CPU-target programmet finns till W7-64bits?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du förklarade visst men inte allt, vilket ju är väldigt svårt med tanke på skriven text. Har du kollat att de CPU-target programmet finns till W7-64bits?

Nja, förklarade lite luddigt, men poängen var att CPU-användningen är mycket låg och ändå drar den upp frekvensen.
Dock så är 10% totalt egentligen 80% av en kärna, så man förstår väl "egentligen" hur den tänker, men det är flertrådat så en maxad kärna gör inget. Det är helt enkelt så att allt krävande jag gör ÄR flertrådat, så den borde gå efter total CPU-användning och inte per kärna.

Vet inte vad du menar med "de CPU-target programmet". Om du snackar om RMClock så ja, den funkar till Win7 x64 (vilket jag har på min laptop), men testade på den på desktopen och den har ingen kontroll över något överhuvudtaget när det sitter en Sandy Bridge i datorn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ajp_anton:

Vet inte vad du menar med "de CPU-target programmet". Om du snackar om RMClock så ja, den funkar till Win7 x64 (vilket jag har på min laptop), men testade på den på desktopen och den har ingen kontroll över något överhuvudtaget när det sitter en Sandy Bridge i datorn.

Ja det var detta program jag menade.
Synd att det inte funkar på SB då

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)