Permalänk
Medlem

Överklockat Q6600

Hej , jag har överklockat min q6600 från 2.4ghz till 3.2ghz , med en arctic cooler freezer 7 pro rev 2. , Höjde volten till 1.3V. Efter att ha kört prime 95 ett tag så kom processorn max upp i 59 grader, vilket jag antar att det inte är farligt? Det ända jag gjorde i bios var att höja fsbn och volten. Har jag gjort rätt då? För det funkar ju bra nu. Hur vet jag att allt fungerar som det ska? Är nybörjare inom detta så kom gärna med förslag om jag ska ändra något, eller om jag har gjort fel/rätt.

Permalänk

Det verkar som du har gjort rätt, en bra investering för framtiden och för högre överclock kan ju vara ett vattenkylt system

Permalänk
Hedersmedlem

cpuz kan vara ett lämpligt tillägg när du klockar. Där kan du se om frekvenserna du ställt in verkligen går som tänkt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

jo jag har kollat på cpu-z. En annan fråga, jag kör på 1.3volt till processorn och jag undrar om det är för mycket/för lite???

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker 59 grader låter väldigt lågt? Vad kör du för FSB?

Jag har en qx6850 i andradatorn, i stort sett en fabriksklockad q6600. Jag ligger på 3.2 ghz, 400*8 alltså med 1.22 vcore och landar på 68 grader med en H50 pnp...

Innan denna hade jag en Xeon X3210 som också är samma som en q6600 men nerklockad istället. Hamnade på ungefär samma temp med vid 3.2 ghz med en Thermalright IFX-14 kylare..

Då har jag optimerat vcore så bra de går utan kraschar. Iofs testat med OCCT linpack som stressar ltie hårdare än prime 95 och sen kanske jag kör högre FSB än dig men din kylare är ju ett mindre skämt jämfört med mina ?

Prova OCCT Linpack och se vad du får för temp där. Mitt tips är ju också att testa sänka volten mer så får du ner tempen mer. Där får du prova steg för steg tills de kraschar. Jag brukar köra 10 timmars rundor för att se att det är stabilt.

X3210 heter den jue :P
Permalänk
Hedersmedlem

Jag får ca 75 grader med linpack på min q6600@3,4. Troligen kommer även TS få en hel del högre temperaturer med linpack.
Men ser ingen mening med att testa med linpack. Finns ju inte en chans på jorden att man kan belasta processon så tungt mer än i extrema syntetiska tester. Troligen kommer man aldrig upp i belastningsnivån för hur hårt prime95 testar datorn heller. Jag stresstestar istället med OCCTs vanliga CPUtest och ligger också kring 60 grader efter nån halvtimma i load.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag får ca 75 grader med linpack på min q6600@2,4. Troligen kommer även TS få en hel del högre temperaturer med linpack.
Men ser ingen mening med att testa med linpack. Finns ju inte en chans på jorden att man kan belasta processon så tungt mer än i extrema syntetiska tester. Troligen kommer man aldrig upp i belastningsnivån för hur hårt prime95 testar datorn heller. Jag stresstestar istället med OCCTs vanliga CPUtest och ligger också kring 60 grader efter nån halvtimma i load.

Menar du verkligen på 2.4 ghz? Låter högt..

Nej jag håller med, det ska mkt till innan du belastar datorn så hårt men ska man testa stabilitet så är den ju bra. Va fan datorn kan ju hänga sig eller nåt me och då vill man ju gärna itne att tempen sticker iväg till 100 grader elelr så. Jag har min som server/HTPC så ibland står den igång några dagar utan att jag rör den..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mekken:

Menar du verkligen på 2.4 ghz? Låter högt..

Nej jag håller med, det ska mkt till innan du belastar datorn så hårt men ska man testa stabilitet så är den ju bra. Va fan datorn kan ju hänga sig eller nåt me och då vill man ju gärna itne att tempen sticker iväg till 100 grader elelr så. Jag har min som server/HTPC så ibland står den igång några dagar utan att jag rör den..

Naj. Jag menar 3,4 ;). Ändrat.
Kan tillägga att jag enligt CPU-Z kör med 1.24V spänning. Kommer inte ihåg vad jag ställt in det på i BIOS, men det ligger väl där någonstans.
Har sppedstep igång också.

Ja det är ju inte fel med att testa även linpack. Men även om servern blir maxbelastad med vanligt arbete betvivlar jag att den blir lika varm som OCCTs vanliga stresstest heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekken:

Är det bara jag som tycker 59 grader låter väldigt lågt? Vad kör du för FSB?

Jag har en qx6850 i andradatorn, i stort sett en fabriksklockad q6600. Jag ligger på 3.2 ghz, 400*8 alltså med 1.22 vcore och landar på 68 grader med en H50 pnp...

Innan denna hade jag en Xeon X3210 som också är samma som en q6600 men nerklockad istället. Hamnade på ungefär samma temp med vid 3.2 ghz med en Thermalright IFX-14 kylare..

Då har jag optimerat vcore så bra de går utan kraschar. Iofs testat med OCCT linpack som stressar ltie hårdare än prime 95 och sen kanske jag kör högre FSB än dig men din kylare är ju ett mindre skämt jämfört med mina ?

Prova OCCT Linpack och se vad du får för temp där. Mitt tips är ju också att testa sänka volten mer så får du ner tempen mer. Där får du prova steg för steg tills de kraschar. Jag brukar köra 10 timmars rundor för att se att det är stabilt.

Jag kör på 355 i fsb x9 då alltså

Permalänk
Medlem

Varför inte 400*8 eller *9?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Hedersmedlem

Fortsatta korspostningar trots tillsägelser innebär konsekvenser.

*Tråd låst!*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro