Nybörjare med för varm dator AMD Athlon 64 X2 5000+ Vad bör jag göra?

Permalänk
Inaktiv

Nybörjare med för varm dator AMD Athlon 64 X2 5000+ Vad bör jag göra?

Hej, jag är nybörjare på detta forum, har börjat läsa här för att hitta en lösning på mitt problem.
Verkar finnas enorm kunskap här och jag är tacksam om någon vill ge mig råd och tips.

Datorn är cirka 2 år gammal, i början hade jag inga problem.
Men för cirka ett halvt år sedan så började jag prova redigera film och då hörde jag hur datorn gick upp i varv för att sedan slå av sig efter ett tag.
Nu händer detta allt oftare och oftare.

Alla fläktar surrar - ingen som står still.
Jag förstår att jag måste få bättre kylning...

Tror jag kan fläkt själv - Men vad bör jag köpa, som passar?
Hade det hjälpt att sätta in mer arbetsminne - typ 8 GB?
Eller är det lika bra att köpa ny dator för 5-6000 kr?

Operating System
MS Windows Vista Home Premium 32-bit SP2

CPU
AMD Athlon 64 X2 5000+ 79 °C (Brukar slå av sig runt 100 grader.)
Brisbane 65nm Technology
RAM
4,00 GB Dual-Channel DDR2 @ 368MHz (5-5-5-18)
Motherboard
Gigabyte Technology Co., Ltd. M52L-S3 (Socket M2) 43 °C
Graphics
SyncMaster (1920x1200@60Hz)
ATI Radeon HD 3600 Series (ASUStek Computer Inc) 64 °C

http://imageshack.us/photo/my-images/253/p1110628.jpg/

Hälsningar Leif

Permalänk
Medlem

Tror du har satt fast heatsinken för dåligt bara! Stängs datorn av när den blir för varm eller?

Permalänk
Inaktiv

Tack,
Ja, den blir varm och stängs av.
Ok, då ska jag försöka att ta loss den och sätta tillbaka den.
Om jag ändå måste köpa ny fläkt/heatsink - har du några rekommendationer som passar till min CPU?

Leif.

Permalänk
Medlem

Datorn är ju gammal som gatan har du råd och vill uppgradera så tycker jag att du ska det!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Det borde även bli effektivare kylning om du vrider kylaren 90 grader!

Permalänk

Hej Leif,

Det kan vara många olika faktorer som spelar in här gällande din kylning.

Först och främst så frågade du om du kanske skulle uppgradera till 8 GB ramminne.
Eftersom du använder en 32-bitars version av Vista så kan din dator bara nyttja runt de 4 GB du har i dagsläget så en uppgradering av ramminnen utan att byta till ett 64-bitars operativsystem är bortkastade pengar.

Vad jag generellt känner är två saker;
1 din dator ser väldigt dammig ut, kan det vara så att den kylflänsen som sitter emot processorn är igendammad så fläkten inte kan kyla den?
2 jag tycker dessutom att hela processorkylningen skulle vridas 90 grader moturs så att fläkten som är undertill kommer på den hägra sidan. Då hade den blåst luften igenom kylflänsarna till processorn och sen hade fläkten som sitter till vänster i ramen blåst ut den varma luften ur datorn.

visst du hade dammat av datorn ordentligt samt roterat kylningen som jag sa hade du fått ett bättre luftflöde och effektivare kylning till processorn då jag tror det är den som är boven i dramat.

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Inaktiv

Hej, ja det är sant, den är gammal, så jag är verkligen sugen på nyare, men jag har just köpt ny laptop till min fru och varit på semester, så jag måste vänta några månader nu...
Och datorn fungerar bra till 90% av min användning - är bara så tråkigt att den slår av sig när jag ska redigera film - så om det hade gått att fixa den för några hundralappar så hade det varit trevligt...

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=572572 där är ett alternativ till den processorkylningen du har i dagsläget som garanterat fått ner graderna på din processor. kolla dock upp måtten på den och mät i datorn för att garantera att den passar!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Inaktiv

Tack för råd, limited_edition och qaws.
Jag ska börja med att göra rent. Sen ska jag se om jag kan ändra vinkeln på fläkten.
Ska bli intressant att se om det blir bättre.
Leif.

Permalänk
Medlem

Vrida fläkten, dammsuga ur kylaren när du har den loss och på med ny pasta så bör det fungera.

Permalänk
Medlem

jag hade själv detta problem för ett tag sen med samma processor...
Det som beskrivs av dig hände exakt med min processor, då den ibland (sällan precis vid start) var lagom varm (40 c) men sedan stängde den av sig på mindre än 10 min.
Dock löste jag aldrig problemet, utan köpte ny prolle och moderkortet då jag inte visste vad det var.
Men moderkortet funkade fint så det var det inte.

Tänkte bara flika in det, så du inte fått samma problem?

Men Jag skulle gjort som dom andra sa, och hoppas allt löser sig för dig!:)

Lycka till!:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av anon178896:

Tack för råd, limited_edition och qaws.
Jag ska börja med att göra rent. Sen ska jag se om jag kan ändra vinkeln på fläkten.
Ska bli intressant att se om det blir bättre.
Leif.

Ingen fara, återkom med hur det går.
Vi håller tummarna!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Vrida fläkten, dammsuga ur kylaren när du har den loss och på med ny pasta så bör det fungera.

Som citerade inlägget sa, se till att byta till rätt mängd pasta och montera ordentligt!

Ny pasta kan göra underverk om datorn är ett par år gammal

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Inaktiv

Bra, nu börjar jag med att gå och köpa kylpasta och leta efter dammsugaren.
Sedan ser jag om jag kan ändra vinkel på kylfläkten.
Om det trots detta ändå behövs så kanske jag köper ny fläkt.
Återkommer...
Leif

Permalänk
Skrivet av anon178896:

Bra, nu börjar jag med att gå och köpa kylpasta och leta efter dammsugaren.
Sedan ser jag om jag kan ändra vinkel på kylfläkten.
Om det trots detta ändå behövs så kanske jag köper ny fläkt.
Återkommer...
Leif

Kjell & co har en pasta som heter Arctic Silver 5, kan rekommenderas, dessutom en inte allt för stor behållare.

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk

Dammsugare kan vara lite stora och inte tillräckligt kraftiga för att få bort damm på ett bra sätt (förutom att deras slangar brukar bli statiskt uppladdade).
Jag skulle rekomendera "tryckluft" på burk. OK, det kostar mer men ger bättre resultat.
Oavsett metod så ta antingen bort eller håll i fläkten så att du inte övervarvar den och skadar den.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Hur har det gått Leif?

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

Kör själv en 65W 5600+ i sovrummet som mediadator, nu sitter den i ett litet SUGO-chassi, men även på 65W blir de här gamla åbäkena varma.

Behövs nog ingen ny kylare med tanke på att det redan sitter en med heatpipes, det borde räcka med rengöringen och ny kylpasta plus vridning om det går. Också nyfiken på om du fått ner tempen än

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX