Permalänk
Medlem

Vattenkylningen läckte...

Hej jag har då ett problem med min dator min processor blev jättevarm 96grader faktiskt så jag inhandlade en antec h20 620 för att lösa problemet efter att ja koppla in den och satt igång allt o ja var inne i windows börja ja märka att de kommer små konstiga prickar på skärmen nästan som om pixlarna dog :S Så jag började kolla inuti datorn medan den va igång (har aldrig sidan av datorn på) och märker då att grafikkortet är tvärblött precis när ja upptäckt de så blir bilden svart och jag börja tänka de värsta. Jag stänger av datorn och tar ur grafikkortet och torkar rent de efter att ja gjort en snabb filmning av det och kopplar in mitt inbyggda grafikkort istället o testar starta datorn och mycket riktigt den funkar ju jag skriver ju på datorn just nu så datorn överlevde allt och det roliga med allt är att vattenblocket är torrt (då också när grafikkortet blev blött) alla slangarna är torra och var torra då när de hände och lika radiatorn/pumpen eller va man ska säga så har absolut ingen aning hur de hände och nu funkar allt skitbra processorn ligger på stabila 35grader på speccy men ja undrar tror ni hela pci express slotten är trasig? För stoppar man i grafikkortet där så blir de blött på de guldiga på grafikkortet och är grafikkortet också bara skit nu? Har ni varit med om detta? Finns det enkelt sätt för mig att ta reda på detta?

Btw här är lite specs om de hjälper...

Processor: Intel core 2 duo 2,80ghz
Moderkort: Gigabyte Technology Co., Ltd. G41MT-ES2L (Socket 775)
Ram: DDR3 1333mhz 4gb
Grafikkortet (som blev blött): AMD HD Radeon 6670 overclocked version
HDD: 313GB Hitachi Hitachi HDT721032SLA380 ATA Device (SATA)

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Du är inte den första och mest troligen inte den sista som har råkat ut för det med den kylaren.
Om det fortfarande e blött i pci slottet så sätt dig med en hårfön ett tag se om du kan få de torrt.
Visar de sig sen att slottet är sönder får du gå till antec och reklamera den kylare samt se vad dom kan göra om något av dina komponenter gick sönder på grund av deras produkt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Men tror du att grafikkortet fortf funkar då när hela grafikkortet blev blött på den sidan som inte fläkten sitter på?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mOOpiTh:

Men tror du att grafikkortet fortf funkar då när hela grafikkortet blev blött på den sidan som inte fläkten sitter på?

Är det ett kort med öppen baksida sitter ju massor av komponenter och lödpunkter som kan kortslutas, så det är nog tämligen illa.

Man ska inte behöva acceptera att ett fabriksslutet system läcker. Reklamera alltihop om det behövs.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Är det ett kort med öppen baksida sitter ju massor av komponenter och lödpunkter som kan kortslutas, så det är nog tämligen illa.

Man ska inte behöva acceptera att ett fabriksslutet system läcker. Reklamera alltihop om det behövs.

Hur gör man det då? Aldrig gjort något sånt

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Prova att torka det i en ugn i ca 70grader i 30 minuter kanske och prova kortet efter det.
Jag var med om att mitt egna vatten system(eget bygge och inget slutet som TS) läckte och det jag gjorde var att jag lade in korten(kör med 2st 6970) i ugnen i 70grader och 30 minuter. Innan jag lade dom i ugnen torkade jag så gått det gick med papper och använde elektrisk rengöring. Sedan var det bara att slänga in dom i ugnen. Och dom funkar bra efter det.

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem

Sätter en bump här då även jag är intresserad av det här eftersom jag funderar på att ev. köpa en H80/H100 till nya bygget.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av phooka:

Prova att torka det i en ugn i ca 70grader i 30 minuter kanske och prova kortet efter det.
Jag var med om att mitt egna vatten system(eget bygge och inget slutet som TS) läckte och det jag gjorde var att jag lade in korten(kör med 2st 6970) i ugnen i 70grader och 30 minuter. Innan jag lade dom i ugnen torkade jag så gått det gick med papper och använde elektrisk rengöring. Sedan var det bara att slänga in dom i ugnen. Och dom funkar bra efter det.

Jag ska alltså lägga in grafikkortet där?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Hur gör man det då? Aldrig gjort något sånt

Ta kontakt med butiken du köpte kylaren ifrån. Reklamera kylaren och kräv ersättning för skadan den har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Ta kontakt med butiken du köpte kylaren ifrån. Reklamera kylaren och kräv ersättning för skadan den har gjort.

Så ja ska kontakta inet och begära att dem ska typ ge mig nytt grafikkort och moderkort och kylare eller

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Hur gör man det då? Aldrig gjort något sånt

Ansök om en RMA hos din återförsäljare, dvs. där du köpte kylaren. Skicka epost eller ring och beskriv tydligt vad som har hänt så sköter dem resten förhoppningsvis. Du kan säkerligen ta allting direkt med tillverkaren, dock en krångligare väg att gå.

Lycka till!

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Så ja ska kontakta inet och begära att dem ska typ ge mig nytt grafikkort och moderkort och kylare eller

Om det är det som har gått sönder så. Jag är inte alls hundra på lagstiftningen kring det här men du kan ju alltid försöka.

EDIT: Du ska ha rätt till ersättning.

Skrivet av Konsumentverket:

Sakskada

Om något du äger skadas på grund av säljaren kan du ha rätt till ersättning. Det kan till exempel vara att en diskmaskin du har köpt läcker ut vatten och skadar ditt golv eller att en hantverkare som du har anlitat råkar skada något i din bostad.

Källa

Permalänk
Medlem

Frågan är då vad man ska ersättas med, likvärdig produkt om produkten inte finns i lager/är tillgänglig eller pengar? Och isf räknar man på dagsvärdet eller ursprungsvärdet?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Frågan är då vad man ska ersättas med, likvärdig produkt om produkten inte finns i lager/är tillgänglig eller pengar? Och isf räknar man på dagsvärdet eller ursprungsvärdet?

Aa precis moderkortet har jag inte sett någonstans så den tror ja inte finns längre grafikkortet dock köpte ja ju på inet för cirka 2 månader sen så

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Frågan är då vad man ska ersättas med, likvärdig produkt om produkten inte finns i lager/är tillgänglig eller pengar? Och isf räknar man på dagsvärdet eller ursprungsvärdet?

Produkt med likvärdig eller bättre prestanda är det som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Frågan är då vad man ska ersättas med, likvärdig produkt om produkten inte finns i lager/är tillgänglig eller pengar? Och isf räknar man på dagsvärdet eller ursprungsvärdet?

Det rimligaste är väl att få pengar räknat i dagsvärdet. Vanligast i dessa sammanhang måste ju vara att säljaren till prylen som orsakade skadan inte är återförsäljare av det som blev skadat. Men nu när det gäller Inet är det nog fördelaktigt att ersättas med en likvärdig produkt.

Skrivet av mOOpiTh:

Aa precis moderkortet har jag inte sett någonstans så den tror ja inte finns längre grafikkortet dock köpte ja ju på inet för cirka 2 månader sen så

Säg att du vill ha ett likadant grafikkort samt ett likvärdigt moderkort i ersättning, det måste vara den smidigaste vägen. Om du är i uppgraderingstankar så kan du försöka få pengar som ersättning men dels kan processen bli krångligare och dels att du riskerar att få pengar motsvarande ett mindre värde. Vi får hoppas att Inet sköter det hela snyggt och smidigt nu.

Permalänk
Medlem

Hörde med OLIRC som är något av en guru vad gäller KKL och fick detta till svar

Skrivet av OLIRC:

Här är lagtexten som reglerar skada på annan egendom vid fel på varan:

31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm

Allt bra här annars.

Vänliga hälsningar OLIRC

Dock funderar jag lite över denna §, då det i princip är omöjligt för säljaren att veta ifall paketet kommer läcka eller ej.
Ett sådant test skulle medföra att varje paket måste öppnas och kontrolleras före försäljning, eller är jag ute på fel spår?

Citat:

30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror underlåtenheten att avlämna en felfri vara på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om felet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.
Köparen har alltid rätt till ersättning om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt utfäst.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Blir bara förvirrad av det där xD

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Jo jag med, känns som att lagarna är skriva för att finna kryphål överallt

Edit: Enklast är att höra med Inet imorgon och ev. Antec så reder det ut sig förhoppningsvis.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Jo jag med, känns som att lagarna är skriva för att finna kryphål överallt

Edit: Enklast är att höra med Inet imorgon och ev. Antec så reder det ut sig förhoppningsvis.

Jo men ja tänkte också ja halka ju med skruvmejseln ner på kylblocket eller va man ska säga så blev ett litet jack där men ja har kolla typ 50000ggr både innan ja installera och efter och de har aldrig kommit en enda droppe därifrån så det kan inte vara mitt fel

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKL:

30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror underlåtenheten att avlämna en felfri vara på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om felet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.
Köparen har alltid rätt till ersättning om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt utfäst.

Inte så otydligt imo, Inet har ju ett ansvar för de produkter som de säljer. Felet är ju Antecs egentligen så det kommer att gå så här:

TS får ersättning av Inet och Inet kommer att få ersättning av Antec. Det är ju den förnuftiga vägen i alla fall.

Men jag är ingen jurist och det här är bara så som jag tror och hoppas att det kommer att gå till. Glöm inte nu att ge oss uppdateringar på hur Inet hanterar detta TS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Inte så otydligt imo, Inet har ju ett ansvar för de produkter som de säljer. Felet är ju Antecs egentligen så det kommer att gå så här:

TS får ersättning av Inet och Inet kommer att få ersättning av Antec. Det är ju den förnuftiga vägen i alla fall.

Men jag är ingen jurist och det här är bara så som jag tror och hoppas att det kommer att gå till. Glöm inte nu att ge oss uppdateringar på hur Inet hanterar detta TS!

Jag talar om imorrn vid lunch hur det gick ska ringa dem direkt jag vaknar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mOOpiTh:

Jag talar om imorrn vid lunch hur det gick ska ringa dem direkt jag vaknar.

Vet inte hur det är med Antec, men Corsair vill ju ha tillbaka grejerna direkt (inte genom butik), kan ju vara så med Antec också. Men ring dem ändå så du får kompensation.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mOOpiTh:

Jo men ja tänkte också ja halka ju med skruvmejseln ner på kylblocket eller va man ska säga så blev ett litet jack där men ja har kolla typ 50000ggr både innan ja installera och efter och de har aldrig kommit en enda droppe därifrån så det kan inte vara mitt fel

Garantin gäller aldrig om det finns yttre skador. Varför nämnde du inte detta innan? Man kan väl tänka sig att det läcker under drift när det blir varmt och vattnet cirkulerar för fullt. Hursomhelst kommer det bli mycket svårare med skador på prylarna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Garantin gäller aldrig om det finns yttre skador. Varför nämnde du inte detta innan? Man kan väl tänka sig att det läcker under drift när det blir varmt och vattnet cirkulerar för fullt. Hursomhelst kommer det bli mycket svårare med skador på prylarna.

Jo men eftersom jag kollar hela tiden på där de är "skada" och de ALDRIG kommer någon väta alls där så kan de ju ej vara ett problem för vätan kommer ju då från ett annat ställe och kommer vätan från ett annat ställe så kan ju det inte vara mitt fel .. Krångligt men hoppas du/ni förstår.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mOOpiTh:

Jo men eftersom jag kollar hela tiden på där de är "skada" och de ALDRIG kommer någon väta alls där så kan de ju ej vara ett problem för vätan kommer ju då från ett annat ställe och kommer vätan från ett annat ställe så kan ju det inte vara mitt fel .. Krångligt men hoppas du/ni förstår.

Det kvittar, blir mycket svårare att få igenom en garanti ändå med yttre skador. Om du slant där, hur vet du att du inte råkade skada slangarna eller någon annan del av kylaren?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Inet sa att dem max kan ge mig en ny likadan vattenkylning OM ja skickar tillbaka den jag har så dem kan kolla att den läcker m.m vill ja ha mer ersättning får ja kontakta antec. Så ja gör nog att ja skiter i det hela och köper nytt moderkort , grafikkort och cpu kylning

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Inet sa att dem max kan ge mig en ny likadan vattenkylning OM ja skickar tillbaka den jag har så dem kan kolla att den läcker m.m vill ja ha mer ersättning får ja kontakta antec. Så ja gör nog att ja skiter i det hela och köper nytt moderkort , grafikkort och cpu kylning

Men vad fan, det är ju Inet som du har köpt den av. Enligt tidigare nämnda paragrafer så är ju Inet skadeståndsskyldiga. Eftersom att det rör sig om en relativt lite summa så kanske inte ARN lägger ner så mycket energi på ärendet men personligen hade jag fortfarande kontaktat dem för att reda ut saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Inet sa att dem max kan ge mig en ny likadan vattenkylning OM ja skickar tillbaka den jag har så dem kan kolla att den läcker m.m vill ja ha mer ersättning får ja kontakta antec. Så ja gör nog att ja skiter i det hela och köper nytt moderkort , grafikkort och cpu kylning

Om du kontaktar Antec kommer de definitivt ersätta dig, då de enligt svensk lag som gäller för detta köp kräver det. Skapa en tråd här och fråga om råd (På engelska):

http://www.sweclockers.com/forum/117-antec/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marcusk:

Om du kontaktar Antec kommer de definitivt ersätta dig, då de enligt svensk lag som gäller för detta köp kräver det. Skapa en tråd här och fråga om råd (På engelska):

http://www.sweclockers.com/forum/117-antec/

Det gör de kanske, men jag har fortfarande min brasklapp om självförvållade skador som inte täcks av garantin. Det hade nog varit bra om trådskaparen går igenom kylaren noggrant och letar efter andra skador än de redan nämnda. Onödigt arbete om läckaget beror på yttre skador som inte fanns från början.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro