ATIKMDAG.sys slutar funka och TDR-problem.

Permalänk

ATIKMDAG.sys slutar funka och TDR-problem.

Har nyligen installerat ytterligare ett ATI radeon 5870 (Gigabyte) tillsammans med mitt HIS 5870. Allt tycks fungera och jag laddade ner cataclyst 11.9 (senaste). Problemet är att jag får BSOD och WhoCrashed pekar mot ATIKMDAG.sys stopped working. Alltså grafikdrivrutinen slutar funka och kan inte startas om.

Någon som känner igen detta problem? Lite googling ger inte mycket mer information. Kan tydligen vara det mesta, från hårdvarufel till mjukvara. Antar att nästa steg är att koppla bort det gamla grafikkortet och testa det nya för att utesluta att grafikkortet är trasigt?

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk

Har haft detta problem ett par gånger jag också. Det är as drygt och det finns tydligen många olika saker som kan alla leda till TDR fel.
Sist hade det några dagar sedan och det löstes med hjälp av:

Skrivet av Mocka:

Jag lär få folk emot mig nu men har du testat detta:
¤ Ladda ned och installera DriverSweeper (version 3.x)
¤ Avinstallera drivrutinerna via Kontrollpanelen (inkl Application Profiles om du har det) samt MSRedist
¤ Boota om i SafeMode
¤ Kör DriverSweeper som admin och rensa AMD drivisarn (kör 2ggr för säkerhets skull)
¤ Boota om i normal mode och installera 11.9
¤ Boota om igen

Skriver detta för att du skrev att dina problem löste sig med formatering (vilket på ett sätt inkluderar mina steg jag skrev).

Dold text

Du kan annars kolla härhttp://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/737-27116RadeonSeries-ATIKMDAGhasstoppedrespondingerrormessages.aspx

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem

Hade det problemet med 11.8! Använder nu 11.10 preview och dom fungerar utmärkt

Permalänk
Skrivet av Spefaktiv!:

Har haft detta problem ett par gånger jag också. Det är as drygt och det finns tydligen många olika saker som kan alla leda till TDR fel.
Sist hade det några dagar sedan och det löstes med hjälp av:

Dold text

Du kan annars kolla härhttp://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/737-27116RadeonSeries-ATIKMDAGhasstoppedrespondingerrormessages.aspx

Tack för länken!

Håller på att försöka reda i denna röra av problemsökningar. Jag använder fortfarande Cataclyst 11.9

Skulle behöva lite hjälp vilka slutsatser jag bör dra. I nuläget tycks datorn vara någorlunda stabil när jag endast använder windows 7 (alltså inga andra program). Så fort jag använder Google Chrome och går in på en video-länk (typ youtube) kraschar datorn.

Jag har ett 850 W corsair nätagg, så troligtvis är ström inte orsaken till bekymret. Enligt GPU-Z ligger temperaturer inte särskilt högt, så detta torde även kunna uteslutas. Jag har även tagit "disable" på crossfire, men datorn kraschar ändå, så att det skulle vara pga crossfire kan även uteslutas.

Vad skulle ert nästa steg i problemsökningen vara? Är det dags att byta plats på mina 5870, alltså köra det äldre på PCI-e 1 som primärt grafikkort. Det jag är säker på fungerar (har gjort det tidigare i alla fall). Om problemet då består, bör jag ju kunna sluta mig till att det rör drivrutiner.

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....