Permalänk
Medlem

höga temperaturer 90C+

Hej
Har märkt att jag får skyhöga CPU temperaturer när jag lirar ex BF3, Batman, Crysis 2 etc. temperaturerna ligger då i load på 95C enligt Real Temp och Thermal Radar. I idle så ligger tempen runt 40C.

Jag har en I7 2600k som går i stock, till den har jag en Cooler Master v8 och på ligger Arctic Silver 5 pasta. Har även ett Define R3 chassi med hyffsad kylning. Övriga komponenter ligger på ca 35-50 grader, det är bara CPU:n som blir het. Kan tillägga att VCore ligger på 0.9-1.3v.

Behöver bara ha lirat i 1 min så ligger den på 95c, tabbar jag ur eller stänger av programmet så sjunker den ganska snabbt ner till 45-50c. Jag har provat att lagt på ny pasta och monterat dit fläkten igen (lusläst bruksanvisningen) men inget hjälper. Grejer är helt nya, ca 1 månad.

Kan det vara något som är trasigt eller felande sensorer?

tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holkas:

Hej
Har märkt att jag får skyhöga CPU temperaturer när jag lirar ex BF3, Batman, Crysis 2 etc. temperaturerna ligger då i load på 95C enligt Real Temp och Thermal Radar. I idle så ligger tempen runt 40C.

Jag har en I7 2600k som går i stock, till den har jag en Cooler Master v8 och på ligger Arctic Silver 5 pasta. Har även ett Define R3 chassi med hyffsad kylning. Övriga komponenter ligger på ca 35-50 grader, det är bara CPU:n som blir het. Kan tillägga att VCore ligger på 0.9-1.3v.

Behöver bara ha lirat i 1 min så ligger den på 95c, tabbar jag ur eller stänger av programmet så sjunker den ganska snabbt ner till 45-50c. Jag har provat att lagt på ny pasta och monterat dit fläkten igen (lusläst bruksanvisningen) men inget hjälper. Grejer är helt nya, ca 1 månad.

Kan det vara något som är trasigt eller felande sensorer?

tacksam för svar

Använder du coretemp?

Har haft problem med att den visar fel och det står 95c i någon milisekund vilket gör att "högsta" tempraturen säger att den ligger på det.

Ligger den nuvarande tempraturen på 95 när du tabbar ur eller är det bara "högsta" som visar det?

Annars är det väl bara att montera om fläkten som gäller, kolla att du använt tillräckligt lite pasta på processorn och att luftflödet i burken är bra

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Använder du coretemp?

Har haft problem med att den visar fel och det står 95c i någon milisekund vilket gör att "högsta" tempraturen säger att den ligger på det.

Ligger den nuvarande tempraturen på 95 när du tabbar ur eller är det bara "högsta" som visar det?

Annars är det väl bara att montera om fläkten som gäller, kolla att du använt tillräckligt lite pasta på processorn och att luftflödet i burken är bra

Nuvarande temp ligger på 95c när jag tabbar ur!
Hur mycket är tillräckligt lite? jag lade på en klick lite större än ett riskorn och drog ut det med ett kreditkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holkas:

Nuvarande temp ligger på 95c när jag tabbar ur!
Hur mycket är tillräckligt lite? jag lade på en klick lite större än ett riskorn och drog ut det med ett kreditkort.

Låter ok, även om jag inte brukar sprida ut det(låter trycket från kylarblocket göra det) så borde du aldrig nå 95c.

Antingen är det fel på sensorerna eller så sitter inte kylarblocket ordentligt mot processorn

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holkas:

Nuvarande temp ligger på 95c när jag tabbar ur!
Hur mycket är tillräckligt lite? jag lade på en klick lite större än ett riskorn och drog ut det med ett kreditkort.

Det här påminner mycket om många andra trådar om exakt samma "problem". I 9 fall av 10 så har det varit en felmonterad kylare. Och det här är vad jag har sagt varje gång: Kontrollera på baksidan av moderkrotet att hullingarna från alla fyra pins på kylaren sitter ordentligt. Är detta mot förmodan inte problemet, då skulle jag reklamera CPUn pga. trasig tempsensor.

EDIT: Såg att du inte hade stockkylaren. Skulle fortfarande misstänka felaktigt monterad kylare. Hur länge har det varit på det här viset?

Permalänk
Medlem

Förresten, vad är det för program du använder för att kolla tempen?

Permalänk
Medlem

1,3 Vcore låter väääldigt högt för stock. Testa sätta spänningen manuellt i BIOS.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kollar temp med AI Suite II som följde med moderkortet, provade nu att montera på stockkylaren och då ligger kylningen på 81c där den med CM V8 låg på 95c. Kollar på kylpastan som kletat av sig på V8:an så ser jag att den bara har legat emot i formen av ett timglas. har dock monterat enligt anvisning, får la försöka lirka och prova igen

Permalänk
Medlem

För att försöka lista ut om det är monteringsfel:
Sitter kylaren stadigt på plats? ... om du vill experimentera: kyler den bättre med datorn liggandes (moderkortet underst) eller om du trycker kylaren mot sockeln under drift?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holkas:

Kollar temp med AI Suite II som följde med moderkortet, provade nu att montera på stockkylaren och då ligger kylningen på 81c där den med CM V8 låg på 95c. Kollar på kylpastan som kletat av sig på V8:an så ser jag att den bara har legat emot i formen av ett timglas. har dock monterat enligt anvisning, får la försöka lirka och prova igen

AI Suite är värdelöst, har själv provat det och coretemp är överlägset.

Problemet är att AI Suite bara visar "CPU värme" istället för varje kärnas värme, prova coretemp och kolla vad det säger!

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

För att försöka lista ut om det är monteringsfel:
Sitter kylaren stadigt på plats? ... om du vill experimentera: kyler den bättre med datorn liggandes (moderkortet underst) eller om du trycker kylaren mot sockeln under drift?

Skrivet av Zcorc:

AI Suite är värdelöst, har själv provat det och coretemp är överlägset.

Problemet är att AI Suite bara visar "CPU värme" istället för varje kärnas värme, prova coretemp och kolla vad det säger!

Provade med Coretemp och den visar 94-98C som max på cores, tog även lös moderkortet och monterade enligt anvisnigar och kollade så det såg rätt ut. Den sitter stabilt och går inte att rubba, det ser inte ut att vara något fel på den men den fyller ju verkligen inte sin funktion. Kan det vara ett fabrikatsfel kanske?

Permalänk
Medlem

Hittade felet, det är två armar man monterar på kylaren som det sitter 2 skruvar på varje. De här skruvarna är monterade vid fabrik och går inte att flytta på, tyvärr så har de skruvat i de från fel hål på ena armen så den är böjd åt andra hållet!

Permalänk
Medlem

Ajdå
Snyggt hittat iallafall, och då ska det väl inte vara några problem att returnera den o kräva en ny.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.