Lite besviken på Noctua NH-D14, Corsair H100 istället?

Permalänk
Medlem

Lite besviken på Noctua NH-D14, Corsair H100 istället?

Jo jag är inte ute efter att överklocka egentligen utan vill ha en sval och tyst dator så därför skaffade jag följande saker.

ASUS P8P67 EVO B3, Socket-1155
Intel® Core? i7-2600K Processor
ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA
Corsair HX 750W PSU
Corsair SSD Force Series GT 120GB
Corsair Graphite 600T Midi Tower Svart
Seagate Barracuda® Green 2TB, 3,5"
Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB
Noctua NH-D14 CPU Kylare

Resultatet blev följande och fick hyfsat bra temperaturer

Allt fungerar perfekt förutom en sak, Noctua NH-D14 överröstar allt utom dom gånger jag kör något grafikkrävande som BF3 då hörs grafikkortet lite.
Jag gissar på att det är för att Noctua fläktarna går 100% hela tiden, men även med motstånden som följer med så är det den komponent som hörs över allt annat.
Så min fråga är ett H100 system tystare? Vilket håll ska luftströmmen gå, blåsa in eller ut i toppen? Ska fläktarna blåsa eller dra ur luft?

Eller kanske en optimalare lösning, finns det något sätt att få NH-D14 tystare?

/Pincett

Permalänk
Medlem

Ta bort fläkten som inte är i mitten. Tempen kommer öka en aning, men du har gott om spelrum.

Eller köp fläktkontroller/byt fläktar

En H100 kommer inte göra dig lyckligare..

Permalänk
Medlem

Jag har en Noctua NH-U9B med 2 fläktar och jag upplevde samma
som du att processorfläktarna överöstade allt annat i burken. Det jag
gjorde var att skaffa 2 stycken ARCTIC COOLING F9 PWM 92MM som jag
kan styra via moderkortet eller medföljande program till moderkortet.
På så sätt så fick jag ner fläkthastigheten men ändå tillräcklig kylning till processorn.
Det vart betydligt tystare efter bytet.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk

Har 2st system hemma med Noctua kylare, en NH-D14 och den andra som pekar nerat och jag håller med faktiskt. Noctua är inte de tystaste.

Permalänk
Medlem

Noctua inte tyst? :S

Jag har aldrig hört min, fast jag har haft örat 2cm från den.

Varför kör du full speed på den? Jag kör min med PWM (CPU_FAN) och min idlar på 600RPM och när datorn stressas hårt (Prime95/IBT) så går fläkten upp till 900RPM och fortfarande knäpp tyst.

Jag använder inga av medföljande kablar för att tysta ner dem utan gör den original och aldrig gått över 950RPM

Du kanske ska ta och sänka fläkthastigheten

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande system med nh-d14 och jag kan säga att det är den tystaste dator jag någonsin träffat på.

Dock så var jag, likt dig, besviken när jag först hade satt ihop datorn... tills jag fattade att man skulle använda "low-noise" kablarna som följde med fläkten. Då går RPM ner från 1300 till ca 900, och datorn blir ljudlös.

Idletemp 27-32
Loadtemp 44-52

Hur fint som helst!

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

Men herregud, ställ in fläkthastigheten i UEFI. Sedan om du har Vcore på auto så behöver det inte vara ett "hyfsat" som du säger. Rumstemperaturen spelar också roll.

Har också en NH-D14 och jag hör den inte ens. Men då har jag dragit ner fläkthastigheten till kanske 50%.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Vill du inte styra fläkthastigheten automatiskt kan du köra med endast 120mm fläkten med den blå kabeln och sätta den mitt i kylaren.

Eller så köper du en GT 1150rpm och dumpar de två medföljande fläktarna.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL