Permalänk
Medlem

Processor kylare till 2500k

Hej!
hade tänkt att överklocka min processor lite men jag vill byta ut stockkylaren innan jag gör det så den inte blir för varm.
Men jag har nästan ingen koll om vilka som är bra osv så jag undrar om någon kan tipsa om en, har inte så mycket pengar just nu så en billig men bra kylare är det som jag vill ha.

Har tänkt att köpa Den Här

Men undrar om den är bra eller om det finns någon som är bättre i samma prisklass

Edit: Skulle vela få upp den i minst 4.5ghz om det fungerar

Permalänk
Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem

Är den första bättre än den jag länkade, och är det stor skillnad på vatten kylning eller inte?

Permalänk

den första är väldigt prisvärd
vet inte riktigt hur stor skillnad det är på vattenkylning men vissa säger att den klarar av högre tempraturer

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem

När jag bytte från Hyper 212+ (m. scythe GT 1850RPM PnP) till Antec Kühler (fortsatt användning av Scythe GT fläktarna) så gick load temp ned med ca 7 grader, på min 4.6GHz överklockning av en 2600K.

Disclaimer: Detta är ren random iaktagelse och det finns en massa faktorer i mitt hemmabyggande och slappa testande som skulle kunna påvisa att skillnaden är antingen mindre eller mer.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Tycker du ska ta Cooler Master Hyper 212 Plus, som föreslagits.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssonGBG:

den första är väldigt prisvärd
vet inte riktigt hur stor skillnad det är på vattenkylning men vissa säger att den klarar av högre tempraturer

Skrivet av Bas Rutten:

Tycker du ska ta Cooler Master Hyper 212 Plus, som föreslagits.

Köper Cooler Master Hyper 212 Plus då!
En noob fråga, det kommer att vara andra gången jag installerar en cpu kylare och första va när jag monterade datan.
Måste jag skruva loss moderkortet för att sätta i den? Och får man med ny kylpasta så jag kan byta ut den också?

Permalänk
Skrivet av barabom:

Köper Cooler Master Hyper 212 Plus då!
En noob fråga, det kommer att vara andra gången jag installerar en cpu kylare och första va när jag monterade datan.
Måste jag skruva loss moderkortet för att sätta i den? Och får man med ny kylpasta så jag kan byta ut den också?

tror man får med nån kylpasta oftas är den inte så värst bra så köp en tub kylpasta också
sen beror det på vilken låda chassi du har det finns en utskuren bit i modekorts plåten som är till för att du inte ska behöva tabort modekortet fast det finns fall där den inte är tillräckligt stor

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssonGBG:

tror man får med nån kylpasta oftas är den inte så värst bra så köp en tub kylpasta också
sen beror det på vilken låda chassi du har det finns en utskuren bit i modekorts plåten som är till för att du inte ska behöva tabort modekortet fast det finns fall där den inte är tillräckligt stor

Okej, förstår inte riktigt med moderkorts grejen men jag har ett Asus P8 P67 LE om du vet något om det
Och blir den Här Kylpastan Bra?

Permalänk
Skrivet av johanssonGBG:

tror man får med nån kylpasta oftas är den inte så värst bra så köp en tub kylpasta också
sen beror det på vilken låda chassi du har det finns en utskuren bit i modekorts plåten som är till för att du inte ska behöva tabort modekortet fast det finns fall där den inte är tillräckligt stor

Man kan kapa ut en bit för hand om man har verktyg till det för det har jag gjort i min låda.:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av barabom:

Okej, förstår inte riktigt med moderkorts grejen men jag har ett Asus P8 P67 LE om du vet något om det
Och blir den Här Kylpastan Bra?

På plåten som moderkortet är fastskruvat i finns många gånger ett hål som möjliggör installation av cpu-kylare utan att behöva montera loss moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av barabom:

Okej, förstår inte riktigt med moderkorts grejen men jag har ett Asus P8 P67 LE om du vet något om det
Och blir den Här Kylpastan Bra?

Försök dig inte på någon högre överklockning på LE-modellen. Den har bara 4 fasers strömförsörjning och kommer nog inte palla det i längden.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av barabom:

Okej, förstår inte riktigt med moderkorts grejen men jag har ett Asus P8 P67 LE om du vet något om det
Och blir den Här Kylpastan Bra?

mx-4 är billigare och bättre

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Försök dig inte på någon högre överklockning på LE-modellen. Den har bara 4 fasers strömförsörjning och kommer nog inte palla det i längden.

Okej Vad menar du med högre överklocking?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blame_me:

På plåten som moderkortet är fastskruvat i finns många gånger ett hål som möjliggör installation av cpu-kylare utan att behöva montera loss moderkortet

Skrivet av johanssonGBG:

tror man får med nån kylpasta oftas är den inte så värst bra så köp en tub kylpasta också
sen beror det på vilken låda chassi du har det finns en utskuren bit i modekorts plåten som är till för att du inte ska behöva tabort modekortet fast det finns fall där den inte är tillräckligt stor

Skruvade upp baksidan och det var ett stort fyrkantigt hål så man kunde se baksidan så det har jag

Men sen är det bara att ta bort den gammla, ta loss processorn och sen tvätta rent den och sen på med ny kylpasta. Och kan man änvända typ aceton när man tar bort det gammla eller är det något specielt man ska ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av barabom:

Skruvade upp baksidan och det var ett stort fyrkantigt hål så man kunde se baksidan så det har jag

Men sen är det bara att ta bort den gammla, ta loss processorn och sen tvätta rent den och sen på med ny kylpasta. Och kan man änvända typ aceton när man tar bort det gammla eller är det något specielt man ska ha?

aceton och gnugga lite efter du rengjort med ett kaffefilter innan du sätter dit ny pasta så blir det bra ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av barabom:

Okej Vad menar du med högre överklocking?

Allt som ligger över 1.28V, enligt denna recension.

De var faktiskt riktigt hårda på moderkortets överklockningspotential, och 4.0 var vad de nådde.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av barabom:

Skruvade upp baksidan och det var ett stort fyrkantigt hål så man kunde se baksidan så det har jag

Men sen är det bara att ta bort den gammla, ta loss processorn och sen tvätta rent den och sen på med ny kylpasta. Och kan man änvända typ aceton när man tar bort det gammla eller är det något specielt man ska ha?

En sak till. Baksidan där cpun sitter, är den liksom centrerad i hålet i plåten eller sitter den nära nån kant? Det händer ibland med vissa moderkort och kan då vara svårt att installera en cpukylare med moderkortet i. Som tur är tror jag det är med ovanligt än vanligt

Jo, aceton eller högprocentig alkohol har jag för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av blame_me:

En sak till. Baksidan där cpun sitter, är den liksom centrerad i hålet i plåten eller sitter den nära nån kant? Det händer ibland med vissa moderkort och kan då vara svårt att installera en cpukylare med moderkortet i. Som tur är tror jag det är med ovanligt än vanligt

Jo, aceton eller högprocentig alkohol har jag för mig

Det va ett stort hål och den va centrerad så det är inga problem