Försöker installera SSD, får felmeddelande

Permalänk
Medlem

Försöker installera SSD, får felmeddelande

Hej hej!
Har precis fått hem min SSD och är helt ny inom det. Har dock läst en massa guider för förstagångsanvändare. Drog ur alla hårddiskar ur SATA-kontakterna, stoppa i SSD-disken i den första kontakten. Bara SSD:n och CDROM:en är alltså inkopplade, plus tangentbord och mus. Ställde in AHCI. Har boot order på CDROM->Hard drive->Disabled. Stoppar i Win7-skivan och det står: "Loading Operating system", sen efter några sekunder dyker det upp i caps: "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER". Kommer verkligen inte förbi detta. Har ändrat boot order ocks till alla disabled förutom den första som CDROM.

Sitter på ett Gigabyte moderkort(se signatur). Nån som har en aning vad jag kan göra?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att den verkar hitta SSD-hårddisken.
I POST så letar den IDE-diskar först, hittar ingen, kommer till en ny ruta(någon slags ACHI-ruta) och hittar där disken.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Verkar snarare som att den inte hittar cdrom:en.

Kolla alla sladdar och kolla boot order i bios.

Man måste även trycka på "any key" för att windows installationen ska starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiffy:

Verkar snarare som att den inte hittar cdrom:en.

Kolla alla sladdar och kolla boot order i bios.

Man måste även trycka på "any key" för att windows installationen ska starta.

Jag använde CDROMen någon dag innan detta. Ska dock kolla kontakterna igen.
Boot order har jag nu testat allt möjligt.
Kommer inte ens till ANY KEY-läget... står bara Loading Operating System, sen DISK BOOT FAILURE etc.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Orginal windowsskiva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiffy:

Orginal windowsskiva?

Nope, bränd från laglig ISO. Tänkte på samma sak faktiskt, har dock inte haft problem tidigare. Testar WinToFlash nu och ska testa att köra genom ett USB-minne.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Testade med ett USB-minne.. gick mycket bättre! Tills jag fick ett felmeddelande som säkerligen har med USB-minnet/WinToFlash att göra. "windows could not collect information..." etc. Suck... Nu blir det läggdags istället....

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Det är nog något fel med din lagliga ISO.

Permalänk
Medlem

Är din CD-Rom en CD-Rom eller en DVD-Rom?

Är ISOn bränd om en image-fil eller har du bränt in ISO-filens innehåll på skivan

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara