Battlefield 3 betan äter min processor till frukost.

Permalänk
Medlem

Battlefield 3 betan äter min processor till frukost.

Hej!

Min burk består av följande:

Intel Q9550 @ 3.4ghz, e0 steppning tror jag de var.
Corsair XMS2 pc6400 4x1 GB
GA-EP35-DS4
2x HD5870 CF

Har just nu klockat processorn så mycket det går innan minnena går och lägger sig (fsb 410).
Problemet jag har i BF3 betan är att processoranvändningen går i taket och ligger i princip på fullt hela tiden när jag kör på ultra.

Så min fråga är då, tror ni det räcker med att köpa nya minnen så jag förhoppningsvis kan klocka upp till säg 4ghz? Hur stor skillnad kommer det bli i processoranvändning?

Om man klockar den 40% kommer den då alltså ligga 40% lägre i processoranvändning?

Eller är det bortkastade pengar på gamla ddr2 minnen som passar mitt nuvarande moderkort och jag bör istället uppgradera moderkort+propp+minne till bättre grejer?

Tack på förhand!

/Jim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimee:

Hej!

Min burk består av följande:

Intel Q9550 @ 3.4ghz, e0 steppning tror jag de var.
Corsair XMS2 pc6400 4x1 GB
GA-EP35-DS4
2x HD5870 CF

Har just nu klockat processorn så mycket det går innan minnena går och lägger sig (fsb 410).
Problemet jag har i BF3 betan är att processoranvändningen går i taket och ligger i princip på fullt hela tiden när jag kör på ultra.

Så min fråga är då, tror ni det räcker med att köpa nya minnen så jag förhoppningsvis kan klocka upp till säg 4ghz? Hur stor skillnad kommer det bli i processoranvändning?

Om man klockar den 40% kommer den då alltså ligga 40% lägre i processoranvändning?

Eller är det bortkastade pengar på gamla ddr2 minnen som passar mitt nuvarande moderkort och jag bör istället uppgradera moderkort+propp+minne till bättre grejer?

Tack på förhand!

/Jim.

Jag har samma problem, sitter på en E8500. Dom som läser detta kanske tänker, uppgradera FFS; jag hade gärna gjort det om degen varit tillgänglig. Jag spelar på Low och 1280x720 och det flyter på bra. Dock så kraschar spelet ibland.

Min setup är lik din men lite sämre. 2x4870 1gb, dock är det helt ospelbart i Crossfire. Fryslagg och inputlag som gör att jag slutar skjuta när jag t.ex sprayar.

Jag har 2x2gb Dominator och försökte klocka idag, letade frenetiskt efter en guide som fanns på SweC. Dock gav jag upp efter en timme. Mina grafikkort ligger på 90C och processorn på 100% konstant. I load ligger prollen på 50C, moderkortet likaså.

Får bli att uppgradera ordentligt när pengarna finns. Sen kan jag säga till alla att kör inte CF i ett Antec Sonata III. Är som att stoppa in ett bastuaggregat i en skokartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimee:

Hej!

Min burk består av följande:

Intel Q9550 @ 3.4ghz, e0 steppning tror jag de var.
Corsair XMS2 pc6400 4x1 GB
GA-EP35-DS4
2x HD5870 CF

Har just nu klockat processorn så mycket det går innan minnena går och lägger sig (fsb 410).
Problemet jag har i BF3 betan är att processoranvändningen går i taket och ligger i princip på fullt hela tiden när jag kör på ultra.

Så min fråga är då, tror ni det räcker med att köpa nya minnen så jag förhoppningsvis kan klocka upp till säg 4ghz? Hur stor skillnad kommer det bli i processoranvändning?

Om man klockar den 40% kommer den då alltså ligga 40% lägre i processoranvändning?

Eller är det bortkastade pengar på gamla ddr2 minnen som passar mitt nuvarande moderkort och jag bör istället uppgradera moderkort+propp+minne till bättre grejer?

Tack på förhand!

/Jim.

vilken upplösning spelar du i? man tycker ju att den borde orka driva 2st 5870. om du clockar vore 2st 2gb bättre än 4st. 4ghz är rätt högt för den cpun också.. jag skulle lägga ut paketet, kolla intresse, räkna lite budget och köpa ny plattform.. vilket jag just också gjort

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Avstängd

på 775 brädor kan du väll ställa in minnena i rätt låga inställnigar vet att jag har då kört nån gammal 775
högre än så på några billiga corsair value minnen tänkte bara om du kunde ändra minnes ration i stället för att köpa nya
men antar du har kollat det redan

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Stor CPU användning är bra alltså används CPU till något nyttigt och inte som på GTA4 där den sitter och rullar tummarna. Att den sedan inte hinner med är en helt annan sak.

Samma sak om GPU, man vill ha så hög GPU användning som möjligt, sitter den på 97% och tuggar är det bara bra.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ridder:

Jag har samma problem, sitter på en E8500. Dom som läser detta kanske tänker, uppgradera FFS; jag hade gärna gjort det om degen varit tillgänglig. Jag spelar på Low och 1280x720 och det flyter på bra. Dock så kraschar spelet ibland.

Min setup är lik din men lite sämre. 2x4870 1gb, dock är det helt ospelbart i Crossfire. Fryslagg och inputlag som gör att jag slutar skjuta när jag t.ex sprayar.

Låter konstigt att det inte flyter på bättre. Kör med datorn i sign och kör med inställningar på auto vilket ger textures på ultra och resten på high/medium i 1920x1080. Provat att installera drivrutimerna speciellt anpassade för betan? Tycker mitt flyter på bra men är inte så kräsen av mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimee:

Hej!

Min burk består av följande:

Intel Q9550 @ 3.4ghz, e0 steppning tror jag de var.
Corsair XMS2 pc6400 4x1 GB
GA-EP35-DS4
2x HD5870 CF

Har just nu klockat processorn så mycket det går innan minnena går och lägger sig (fsb 410).
Problemet jag har i BF3 betan är att processoranvändningen går i taket och ligger i princip på fullt hela tiden när jag kör på ultra.

Så min fråga är då, tror ni det räcker med att köpa nya minnen så jag förhoppningsvis kan klocka upp till säg 4ghz? Hur stor skillnad kommer det bli i processoranvändning?

Om man klockar den 40% kommer den då alltså ligga 40% lägre i processoranvändning?

Eller är det bortkastade pengar på gamla ddr2 minnen som passar mitt nuvarande moderkort och jag bör istället uppgradera moderkort+propp+minne till bättre grejer?

Tack på förhand!

/Jim.

Core2quad i 45nm är inga höjdare på att överklockas dessvärre, jag är tveksam till att du kommer över 3,7-3,8GHz om du skulle byta minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

inte som på GTA4 där den sitter och rullar tummarna.

Skämtar du med mig? Min i5 760 belastas i klass med vissa stressprogram när jag kör GTA IV, det som krävs för att den ska belastas är bara grafikkort som inte flaskar den.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Ration på minnena är ställt så lågt som möjligt vilket var 2x fsbn.

Upplösningen är 1680x1050 (22" skärm)

Håller med om att de är bra att processorn får arbeta men de är inte så kul när jag investerat i ett till grafikkort att det nu är processorn som ska flaskhalsa

Ska nog inte vara några problem att få upp min processor i 4ghz om jag bara har minnen som kan hänga med. Har den bättre steppingen och har sett ett flertal som kör på mer än 4ghz.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag E7500 på 4.02 Ghz med Corsair xms2 2x2 GB och kör dom på 7xx mhz. Fungerar hyfsat bra på ultra i 1920x1080, får fps drops ibland så jag kör på high, så jag e nöjd Vet dock inte hur mycket den får jobba men antar att den får svettas lite

Visa signatur

Intel E7500 4Ghz |Thermaltake Frio | Asus p5q se2 LGA 775 | FD define r3 Artic white | Chieftech 650w | Gigabyte geforce GTX 460 OC | Corsair xms2 | Hitachi 500GB | Seagate 1TB |