Permalänk
Medlem

Tjock eller tunn radiator?

Ska bygga mig lite vattenkylning till min CPU + GPU (GTX580) och tänkte köra med ett 2*140 mm radiator. Ska jag satsa på att köpa en tjockare eller tunnare radiator? Vill gärna inte köra fläktarna på max utan ha en hyffsad tyst setup.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem

Tar du en tjock radiator så måste fläktarna jobba mycket hårdare för att få igenom luften + att du kanske måste köra push/pull konfiguration eller att fläktarna du har monterade går i höga varv vilket inte är tyst och sen blir det väldigt tjockt också med 4 fläktar + tjock radiator.

Vill du ha de tyst skaffa 4 låg varviga fläktar kör push/pull med en tunn radiator.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Halvt sant. Det finns radiatorer som är tjocka och är tänkta för lågt varvande fläktar, t.ex XSPC 360RX. Det du bör tänka på är FPIn. Fins per inch. Ju högre/fler dessto mer motstånd = behöver kraftigare fläktar.

TS. Köp en 240(140.2) XSPC RX radiator, med 2 fläktar som går i 1000-1500rpm så är saken biff.
Vill du ha det väldigt tyst så,är också en XSPC 750 reservoir/pump kombo att rekommendera då du inte har mycket motstånd i en loop som du tänkt köra.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Tyst setup = tjock och gles radiator. XSPC RX är antagligen den bästa du kan hitta..

Kör själv en 360-rad till min setup, fläktarna går på ljudlöst och temp är: gpu 40-45, cpu ca 60 @ load

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av BaZZe_93:

Tar du en tjock radiator så måste fläktarna jobba mycket hårdare för att få igenom luften + att du kanske måste köra push/pull konfiguration eller att fläktarna du har monterade går i höga varv vilket inte är tyst och sen blir det väldigt tjockt också med 4 fläktar + tjock radiator.

Vill du ha de tyst skaffa 4 låg varviga fläktar kör push/pull med en tunn radiator.

Nej.

Tjockare radiatorer är i regel alltid tjocka endast för att det är glesare med 'fins', enbart för att man ska kunna köra lågvarviga fläktar.

Vill ha ha det tyst så ska han köra en tjock radiator med endast pull.

Permalänk
Medlem

Ok tack för era svar! Råkade hitta denna tyska test på 140 mm radiatorer som var väldigt intressant. DeltaT ser inte så bra ut för slimradiatorn tyvärr. Det blir nog en Phobya G-changer 280.

http://translate.google.se/translate?sl=de&tl=en&js=n&prev=_t...

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem
Skrivet av nima01:

Ok tack för era svar! Råkade hitta denna tyska test på 140 mm radiatorer som var väldigt intressant. DeltaT ser inte så bra ut för slimradiatorn tyvärr. Det blir nog en Phobya G-changer 280.

http://translate.google.se/translate?sl=de&tl=en&js=n&prev=_t...

Tunna radiatorer kompenserar för sin tunnhet genom att vara täta. Kyleffekten kan vara bra, men bara om du har fläktar som orkar blåsa. Vill du ha det tyst så är det tjocka och glesa som gäller.

280 mm rads är ju trevliga då ytan är stor. Svårigheten är ju bara att få plats med dem. Får jag fråga vilket chassi du bygger i när du tänker använda en 280?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Det finns fyra olika sorter i regel. Tjock/tunn radiator och högt/lågt antal FPI.
Man väljer det som passar en bäst.
Jag skulle gå på en XSPC RX. Phobya är bra också. Men använder maskingängor. Går lätt sönder. Något att tänka på

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Så där nu är det beställt!

* EK-FC580 DCII EN Nickel Plexi GPU block
* Phobya G-Changer 280
* Phobya DC12-220 + EK Reservoir Combo DP2.2
* Enermax TB Silence 140 mm fläktar
* XSPC RayStorm CPU block
* XSPC Universal Radstand 140

Jag har ett litet mATX-chassi så radiator får inte plats i lådan. Tänkte därför köra med den externt med två tysta Enermax 140 mm fläktar.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem

Jag kommer att köra med tunna 3cm raddar till mitt projekt - Chocolate Temptation, då är det dessa jag skall använda:
1x Hardware Labs Black Ice® GT Stealth 120mm Single X Flow Radiator Black
1x Hardware Labs Black Ice® GT Stealth 240mm XFLOW Radiator
Dessa raddar är fakitskt bättre än EK's coolstream raddar i 120, 240 & 360klassen
Dessa kan man väldigt gärna köra med både hög och låg-rpmsfläktar utan några problem
Själv är jag väldigt nöjd med uppbyggnad och kvaliten på dessa, och har ni för er att ni vill köra med Lögprofils raddar så är DET:
Hardware Labs Black Ice® GT Stealth X Flow & Hardware Labs Black Ice® GT Stealth som gäller.

Titta även in i min projektlogg och släng en kommentar när ni ändå är förbi
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

/Kosovar