Corsair Vengeance och Value Select i moduler om 8 GB

Permalänk
Medlem

om man köra 8x8 GB ram på en LGA 2011 så måste man ha windows 7 ultimate verson för pro klarar bara av 64GB ram om jag kommer ihåg rätt vilcket känns ganska lustigt

och bra pris satta på modulerna måste jag säga 1600MHz och kostar lika mycket som A-data's 1333MHz stickor ja tack

och folk som säger att 32GB ram aldrig kommer användas, spel kan lätt suga 12-14 GB om dom får lov, lägg till några tabs i en webläsare, kanske en music spelare, skype, msn steam origin irc client vent så har plösligt sugit upp all ram som finns på datorn

P.S kingston säljer 16GB DDR3 sticks så 8x16 GB

Permalänk
Skrivet av harith:

om man köra 8x8 GB ram på en LGA 2011 så måste man ha windows 7 ultimate verson för pro klarar bara av 64GB ram om jag kommer ihåg rätt vilcket känns ganska lustigt

och bra pris satta på modulerna måste jag säga 1600MHz och kostar lika mycket som A-data's 1333MHz stickor ja tack

och folk som säger att 32GB ram aldrig kommer användas, spel kan lätt suga 12-14 GB om dom får lov, lägg till några tabs i en webläsare, kanske en music spelare, skype, msn steam origin irc client vent så har plösligt sugit upp all ram som finns på datorn

P.S kingston säljer 16GB DDR3 sticks så 8x16 GB

Fast de är väll ECC och funkar ändå inte med Intels konsumentprylar.

Vet någon hur det är med SB och ECC, räcker det med en Xeon CPU och valfritt mobo (kör cpun all minneshantering?) Eller måste man ha rätt mobo också för ecc? I min workstation räcker 16GB väl men i mitt nästa serverbygge funderar jag på 32 eller 64GB ecc vilket skulle vara najs för en del minnestunga saker samt caching på en ram disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

bara för att minne "sugs upp" så betyder det inte att det faktiskt behövs eller används, men visst är det alltid bra med mer ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Eller måste man ha rätt mobo också för ecc?

Det krävs ett moderkort med chipset med stöd för ECC modulhantering. Då kan du montera 16GB moduler om du känner dig för det. Dessa är dock dyra och lite svårare att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

om man köra 8x8 GB ram på en LGA 2011 så måste man ha windows 7 ultimate verson för pro klarar bara av 64GB ram om jag kommer ihåg rätt vilcket känns ganska lustigt

8*8=64, så 64GB-stöd räcker väl.

Skrivet av eXale:

Det krävs ett moderkort med chipset med stöd för ECC modulhantering. Då kan du montera 16GB moduler om du känner dig för det. Dessa är dock dyra och lite svårare att hitta.

Varför måste ett chipset ha stöd för något som bara CPUn har direkt kontakt med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

8*8=64, så 64GB-stöd räcker väl.

nää du glömmer bort grafik korts minnet nu som lägger till 2-3 GB på det

Permalänk

Extreme overkill

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ajp_anton:

8*8=64, så 64GB-stöd räcker väl.
Varför måste ett chipset ha stöd för något som bara CPUn har direkt kontakt med?

Produktdifferentiering, alltså samma anledning som att inte alla processorer har stöd för EEC.
Många chipset har inte stöd för EEC. Intel har en fin lista på sin hemsida där bland annat X58 och Q57 finns med med på listan men bara i kombination med en Xeon.
Resterande chipset för konsumenter stödjer inte EEC. Här finns listan: http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/cs-00902...

Intel själva motiverar det med att EEC kan dra för mycket ström.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi snacka! Kul med Vengeance, speciellt om dom håller samma utmärkta pris/prestanda som 4GB:arna. Till en början ser dom lite dyra ut dock.

Verkar som att X58 stöder 8gb moduler, i varje fall vissa moderkort. Här ska investeras så man kan köra en ramdisk på nån vettig storlek, t ex 32GB.. Perfekt för t ex Skyrim! Fast det blir bara 16GB för själva spelet kvar då. Bör i alla fall ge lite mer speltid innan minnesläckaget blivit för stort.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av d2004:

Ett billigare pris och snyggare kylning så blir det ett köp, Vengeance ser ju ut som in i hel...

Går utmärkt att ta lös kylflänsarna också, fast då ser de ut som generic budget-minnen

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

om man köra 8x8 GB ram på en LGA 2011 så måste man ha windows 7 ultimate verson för pro klarar bara av 64GB ram om jag kommer ihåg rätt vilcket känns ganska lustigt

Hum nu tror jag du har läst lite snett

Windows 7 Ultimate,Enterprise,Professional 64Bit klarar 192GB fysiskt minne.

Home Premium 16GB
Home Basic 8GB

så ja vi klarar alltså 24 8Gb stickor innan vi slår i taket

Permalänk
Medlem

Ja tack! Skulle sitta fint, slipper jag ha ångest över att jag köpte 1155 plattform istället för 1366.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Jaha ja, själv beställde man A-data i början av september då de var de enda som fanns med 8GB-moduler, och de har inte kommit ännu. Verkar svårt att få fram leveranser. Och nu kommer Corsair med dessa, hade man ju klart tagit istället Bah!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillis:

Jaha ja, själv beställde man A-data i början av september då de var de enda som fanns med 8GB-moduler, och de har inte kommit ännu. Verkar svårt att få fram leveranser. Och nu kommer Corsair med dessa, hade man ju klart tagit istället Bah!

Avbeställ dem nu medans du kan?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

To late, nu är de på väg