Tänkt köpa mer RAM men av annan sort, kommer det fungera tillsammans?

Permalänk

Tänkt köpa mer RAM men av annan sort, kommer det fungera tillsammans?

Hej allihopa ! jag har två st 2 gb ram minnen (corsair) i min dator med 1333MHz och jag tänkte köpa ett kort/minne som har 4 gb (corsair) men med 1600MHz. kommer detta funka? alla är ddr3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shockedpegasus:

Hej allihopa ! jag har två st 2 gb ram minnen (corsair) i min dator med 1333MHz och jag tänkte köpa ett kort/minne som har 4 gb (corsair) men med 1600MHz. kommer detta funka? alla är ddr3.

Det kommer att fungera utmärkt, men alla minnen kommer gå i 1333.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Måste väl vara samma minnestyp (DDR2/DDR3 osv) och antal kanaler? Men det kanske du har koll på? Hur fungerar olika lantecer ihop? Själv skulle jag köpt mer av samma minnen.. men.. är inte expert Du kan google lite snabbt för att kolla oxå

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shockedpegasus:

Hej allihopa ! jag har två st 2 gb ram minnen (corsair) i min dator med 1333MHz och jag tänkte köpa ett kort/minne som har 4 gb (corsair) men med 1600MHz. kommer detta funka? alla är ddr3.

Flyttade tråden till rätt avdelning (grafikkort hade inte så mycket med din fråga att göra ).

Tänk på §3.1 i reglerna som säger att trådrubriken tydligt ska beskriva vad du behöver hjälp med. Den här gången ändrade jag till något bättre än bara "RAM" som inte säger något om din frågeställning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vippan:

Måste väl vara samma minnestyp (DDR2/DDR3 osv) och antal kanaler? Men det kanske du har koll på? Hur fungerar olika lantecer ihop? Själv skulle jag köpt mer av samma minnen.. men.. är inte expert Du kan google lite snabbt för att kolla oxå

antal kanaler har INGET med själva minnet å göra utan bara moderkortet och processorn

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shockedpegasus:

Hej allihopa ! jag har två st 2 gb ram minnen (corsair) i min dator med 1333MHz och jag tänkte köpa ett kort/minne som har 4 gb (corsair) men med 1600MHz. kommer detta funka? alla är ddr3.

Skrivet av SirMacke:

Det kommer att fungera utmärkt, men alla minnen kommer gå i 1333.

Som SirMacke skriver så är det säkert inga problem!
Är det samma latens på minnena brukar det inte alls vara något problem, ibland går det även då minnena har olika latens men i värsta fall kanske du måste gå in i BIOS och manuellt ställa lägsta frekvens och högsta latens, det varierar på hur bra moderkortet sätter värdena. Det enklaste är att köpa minnen med samma frekvens och latens så ska det fungera utan något meck!

Finns ju verkligen ingen anledning att köpa 1600MHz minnen om du ändå skall behålla 1333MHz minnena! Om du å andra sidan byter allt till 1600MHz så räkna inte med att du kommer märka någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Tänk också på att försöka köpa minne som är gjort för samma spänning. Även om det går att köra minnen specade för längre spänning i högre så är det bäst att undvika det.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk

Okej Assa jag har nu 2 med 1600 , men bryr mig inte om snabb heter blir 1333 på alla bara jag får 8 gb RAM . Kortet jag ska köpa har 4 gb men 1333 mhz. Kan någon bara svara rakt av , funkar det ?

Permalänk

Assa 2 st 2gb har jag nu