Mozilla släpper loss Firefox 6.0

Permalänk
Medlem

Fick 2 funktioner i FF6 bokmärkes fältet som jag inte gillar att ha där dom är, vet inte hur man flyttar/tar bort dom:
"Visa alla bokmärken" sitter där "Lägg till bokmärke" satt förut
"Osorterade bokmärken" Sitter längst ner

Någon som har en lösning eller två ?

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burtas:

Fick 2 funktioner i FF6 bokmärkes fältet som jag inte gillar att ha där dom är, vet inte hur man flyttar/tar bort dom:
"Visa alla bokmärken" sitter där "Lägg till bokmärke" satt förut
"Osorterade bokmärken" Sitter längst ner

Någon som har en lösning eller två ?

Det där är resultatet av bug 625325, så det krävs nog en hel del hackande om man ska lyckas ändra tillbaka det. Hårdkodat med andra ord, men ett insticks-program kan göra nästan vad som helst med Firefox så omöjligt är det inte för den händige. Dock så kan jag tänka mig att bug 680295 och bug 429469 kanske kan soppa till det igen om man försöker fixa till något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Det där är resultatet av bug 625325, så det krävs nog en hel del hackande om man ska lyckas ändra tillbaka det. Hårdkodat med andra ord, men ett insticks-program kan göra nästan vad som helst med Firefox så omöjligt är det inte för den händige. Dock så kan jag tänka mig att bug 680295 och bug 429469 kanske kan soppa till det igen om man försöker fixa till något.

Jag får väl lugna ner mig då och hoppas på en bug fix

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om de kunde synka det man skriver i diverse fält, så att de inte hamnar på alla möjliga hemsidor.

Tex om jag ska logga in på sweclockers så ska det inte finnas andra alternativ än mitt användarnamn att välja på. Någon som har en lösning på mitt lilla huvudbry?

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Corsair H50 Kylare | GTX 570 | Asus Sabertooth P67 | Corsair HX 850W | Corsair 8GB Vengeance

Permalänk
Medlem

Firefox 6.0.1 släpps inom kort eftersom Google har drabbats av säkerhetsproblem med SSL-certifikaten - något som egentligen inte är ett Firefox-problem.
Fraudulent *.google.com Certificate

Vill man inte vänta ett antal timmar kan man själv radera sina DigiNotar-certifikat från Firefox:
Deleting the DigiNotar CA cert

Permalänk
Avstängd

Firefox är ganska körd. Kommer aldrig ha en chans nu när Chrome finns som alternativ till Explorer. Kommer sluta som med Netscape!

Permalänk
Medlem

Så då var Firefox 6.0.1 släppt pga de hackade DigiNotar-certifikaten. Det finns indicier som pekar på att det är Iran som ligger bakom attacken som gör det möjligt att avlyssna medborgarnas krypterade kommunikationer med bland annat Google.

Dock så är redan Firefox 6.0.2 på väg. Tydligen skulle de Holländska myndigheterna drabbas hårt om DigiNotars certifikat blev ogiltiga, så Mozilla verkar ha gett efter för påtryckningar och gör undantag för dem. Dock så blev det inte riktigt så upplåst som man tänkt sig, och man lägger nu till ytterligare undantag i Firefox 6.0.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Firefox är ganska körd. Kommer aldrig ha en chans nu när Chrome finns som alternativ till Explorer. Kommer sluta som med Netscape!

Är du från Mars eller? Som du säkert märkt så finns det många som föredrar firefox över chrome, jag är en utav dem och tycker att chrome är hemskt och använda och har pinsamt få inställningsmöjligheter.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kol:

Firefox är ganska körd. Kommer aldrig ha en chans nu när Chrome finns som alternativ till Explorer. Kommer sluta som med Netscape!

rofl.
Grabben med kollen.

Permalänk
Medlem

Chrome ser jag inte som något alternativ alls till Firefox som det är idag iaf. Firefox går att ändra med tillägg och dolda inställningar på ett helt annat sätt och är lika snabbt som Chrome. Möjligheterna är så klart samtidigt Firefox svaghet, finns det skit bakom spakarna och ett dåligt kodat tillägg installeras så påverkar det direkt prestandan negativt.

Men även om Chrome blir likvärdigt nån gång i framtiden så vetesjutton om jag skulle få för mig att byta. Tycker man ger Google tillräckligt data som det är.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BengansBlogg:

Firefox går att ändra med tillägg och dolda inställningar på ett helt annat sätt och är lika snabbt som Chrome.

Frågan är hur viktigt det är (och för hur många). Hur mycket mer än adblock, musgester och något annat än firefox nedladdningshanterare behöver man egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Frågan är hur viktigt det är (och för hur många). Hur mycket mer än adblock, musgester och något annat än firefox nedladdningshanterare behöver man egentligen?

Visst, det är sant.

Men det beror ju helt på hur man använder webbläsaren. Kan bara tala för mig själv och för min del är jag bortskämd med Firefox och fortsätter använda den tills något bättre dyker upp.

I vilket fall så är det en kraftig överdrift att dödförklara Firefox som nån gjorde innan här i tråden.

En sak man kanske också skall nämna är ju att Mozillas projekt är öppet, inte för att de flesta bryr sig men ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Frågan är hur viktigt det är (och för hur många). Hur mycket mer än adblock, musgester och något annat än firefox nedladdningshanterare behöver man egentligen?

Det är ju nice att stänga av så den inte skriver cache till disken om man har en SSD. Eller ändra beteendet på tabbarna.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kol:

Firefox är ganska körd. Kommer aldrig ha en chans nu när Chrome finns som alternativ till Explorer. Kommer sluta som med Netscape!

Har du någon källa på dina påståenden?

Permalänk
Medlem

Fick hem Fx 6.0.1 uppdateringen igår i chromevärlden hade den väl kallats 7.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jarl:

Fick hem Fx 6.0.1 uppdateringen igår i chromevärlden hade den väl kallats 7.

Numera är ju dock chrome inte värst; firefox 7 kommer om tre veckor...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrooge:

Swipandet går att ställa in i sysprefs, jag kör trefinger swipe för bak/fram i Lion, funkar med både FF5 och 6. Två fingrar har jag inte provat för detta, det är ju scroll normalt...

Jao, körde det i början men då missar tappar man ju konsekvensheten (eh?) som de har fått med spaces, dashboard och app exposé (som alla görs med tre fingrar by default). Då väntar jag hellre tills det implementeras i Firefox.

Permalänk
Medlem

Detta är kanske lite halvt om halvt O-T. Men det gäller FF och tycker det är onödigt att skapa en ny tråd om det. Även om jag är förvånad över hur få trådar som berör mitt ämne, som faktiskt existerar.

Firefox totalhänger sig hela tiden och jag vet att folk har detta problem. För mig hänger det sig nästan uteslutande första gången (på ett tag) som jag besöker sidor som svtplay och youtube. Jag tippar starkt på kompatibilitetsproblem mellan FF och flash. Då det är flash videospelare som ska laddas när det hänger sig.

Detta problem kvarstår både innan och efter formatering av dator, ominstallation av både flash och firefox osv. Så problemet verkar ju klart ligga i Firefox. Kan man tycka.

HAr det kommit några lösningar på detta? För jag har inte läst ett piss om hur man fixar det. Och det är extremt störigt att tio gånger om dagen behöva stänga av FF i aktivitetshanteraren..
Jag har läst en grej kring att det kan ha att göra med bankid. Men efter formatering har jag inte installerat bankid. Så det är uteslutet.

Det roliga är också att direkt när datorn var nyformaterad, för någon vecka sen, så hade jag inte problemet första dagarna som jag minns.

Har ni några tankar? Vore grymt skönt att få det löst. Jag pallar inte byta webbläsare igen. Jag gillar Firefox i övrigt. Och uppenbarligen har inte alla detta problem som det verkar.

Tack på förhand!

Visa signatur

MK: ASUS P8Z68-V PRO CPU: Intel i5 2500 3,3ghz (3,8ghz) RAM: Corsair XMS3 4x2GB 1600mhz HD: Samsung Spinpoint 1TB 32MB Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Grafikkort: ASUS GTX 570 DIRECTCUII 1280MB

Permalänk
Medlem

Flash är alltid boven, det har kommit flash 11, om du nu inte har den i datorn, själv har jag no problems alls, förstår inte vad folk gör med foxen. Sedan kör jag firefox aurora ihop med addon compability reporter, inte vanliga foxen. Hos mig hänger det om jag inte tar hem nya updates, eftersom aurora uppdaterar sig dagligen, så fort jag märker av strul så letar jag efter ny update om inte den automatiska har hittar det. Annars om inte problemen löser sig, får du ställa en fråga hos Mozillazine forums, där hänger en hel del folk som är väldigt insatta i foxen.

Permalänk
Skrivet av boban89:

Detta är kanske lite halvt om halvt O-T. Men det gäller FF och tycker det är onödigt att skapa en ny tråd om det. Även om jag är förvånad över hur få trådar som berör mitt ämne, som faktiskt existerar.

Firefox totalhänger sig hela tiden och jag vet att folk har detta problem. För mig hänger det sig nästan uteslutande första gången (på ett tag) som jag besöker sidor som svtplay och youtube. Jag tippar starkt på kompatibilitetsproblem mellan FF och flash. Då det är flash videospelare som ska laddas när det hänger sig.

Detta problem kvarstår både innan och efter formatering av dator, ominstallation av både flash och firefox osv. Så problemet verkar ju klart ligga i Firefox. Kan man tycka.

HAr det kommit några lösningar på detta? För jag har inte läst ett piss om hur man fixar det. Och det är extremt störigt att tio gånger om dagen behöva stänga av FF i aktivitetshanteraren..
Jag har läst en grej kring att det kan ha att göra med bankid. Men efter formatering har jag inte installerat bankid. Så det är uteslutet.

Det roliga är också att direkt när datorn var nyformaterad, för någon vecka sen, så hade jag inte problemet första dagarna som jag minns.

Har ni några tankar? Vore grymt skönt att få det löst. Jag pallar inte byta webbläsare igen. Jag gillar Firefox i övrigt. Och uppenbarligen har inte alla detta problem som det verkar.

Tack på förhand!

Du måste stänga av "hardware acceleration" i flash players inställningar. Det har hjälpt många

Permalänk
Medlem

Se även till att ha senaste drivrutinerna till ditt grafikkort. Hjälper inte det så slå även ifrån hårdvaruacceleration i FFs inställningar, grafikkortet används även till acceleration av sidvisningar mm. (kan tex. se att mitt grafikkort klockas upp om jag snabbt scrollar upp o ner på en sida).

Jag måste ha tur för kan faktiskt inte komma ihåg senast FF hängde sig här. Sen 4.0 så har Firefox varit väldigt stabil för mig. IE9 däremot hänger sig ibland eller rättare sagt vägrar helt att ladda nån ny sida tills man stänger och öppnar ett nytt fönster.

Visa signatur