Permalänk

Uppdatera bios med någon slags rom file.

Hej.

jag laddade ner någon uppdatering Från asus hemsida till mitt asus moderkort så klart. Till min bios men hur hela friden öppnar jag den det står rom file.

Eller hur installerar jag den ?

Inte så väldigt hemma på det här.

Det står att system ska bli stabilt med det så jag tänkte varför inte ?

Tack för svar.

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3

Permalänk
Avstängd

Du lägger rom filen på en usb sticka, sedan startar du om datorn med usb stickan i, går in i bios väljer "EZ Flash" sedan väljer du rom filen och välj "läs bios fil"

Obs: innan du flashar bios bör du ställa alla på "Defult"

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=2s0TrScwdoE&feature=relmfu

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av robalm:

Du lägger rom filen på en usb sticka, sedan startar du om datorn med usb stickan i, går in i bios väljer "EZ Flash" sedan väljer du rom filen och välj "läs bios fil"

Obs: innan du flashar bios bör du ställa alla på "Defult"

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=2s0TrScwdoE&feature=relmfu

Okej kanon tack .

så jag bör återställa bios till defult då bara ?

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sandbergoskar:

Okej kanon tack .

så jag bör återställa bios till defult då bara ?

Ja det finns någon options där du sparar etc där det står "load default" eller liknade, starta om datorn och flasha bios.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Med lite nyare ASUS plankor kan man även lägga ROM filen i roten på hårdisken

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandbergoskar:

Hej.

jag laddade ner någon uppdatering Från asus hemsida till mitt asus moderkort så klart. Till min bios men hur hela friden öppnar jag den det står rom file.

Eller hur installerar jag den ?

Inte så väldigt hemma på det här.

Det står att system ska bli stabilt med det så jag tänkte varför inte ?

Tack för svar.

Har du inte några problem med ditt moderkort så LÅT BLI att flasha BIOS. Går flashen fel så får du slänga mobot i sopen. Du skriver dessutom att du inte är så hemma på det här. Ännu en anledning att låta bli. Flasha BIOS gör man endast i nödfall om det tex behövs för att en ny processor skall fungera.

Mvh

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk

Tack för alla snabba svar nu är den uppdaterad i varje fall .

inersta anledning var att den blev ostabil vid överklockning .

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3