Hur långt kommer jag på 750W ?

Permalänk

Hur långt kommer jag på 750W ?

Hej,ännu en tråd om "nätagg och watt. Men iaf så har jag nyss införskaffat mig ett Corsair Tx750 v2. Och undrar vilka dom 2 kraftigaste korten jag kan köra i SLI/CROSSFIRE?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

6970/570 tror jag, men funkar ditt agg bra? hade tänkt o köpa samma MVH Simon

Permalänk
Avstängd

GTX 580 SLI om du inte kör Furmark utan spärrar

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Ska du ha bra marginaler så ett till 470, eller 560ti SLi/6950CF...

Permalänk
Medlem

570 är på gränsen. Jag skulle säga 6970 CF eller GTX 590/HD 6990

Visa signatur

C>++

Permalänk
Skrivet av simme300:

6970/570 tror jag, men funkar ditt agg bra? hade tänkt o köpa samma MVH Simon

okej! inte så dåligt alltså ja det har fungerat som en klocka hittills,och låter ingenting Hur läser man efter ett sånt här diagram? När man läser efter detta diagram, betyder det att jag skulle "kunna" köra GTX580 SLI ? Och hur mycket under ska de vara i watt för att man ska kunna köra?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kevlarheart:

okej! inte så dåligt alltså ja det har fungerat som en klocka hittills,och låter ingenting Hur läser man efter ett sånt här diagram? När man läser efter detta diagram, betyder det att jag skulle "kunna" köra GTX580 SLI ? Och hur mycket under ska de vara i watt för att man ska kunna köra?

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2165?k=65a852d23f44c...

I teorin ska du kunna ta ut lika mycket som nätagget är specifierat för.
I praktiken får man räkna med lite andra faktorer också och man bör inte ligga allt för nära gränsen.
570 SLI / 6970 CF ska inte vara några problem. Allt beror dock på hur långt du pressar dem, kör du toköverklock på allt i ditt system så ökar belastningen rätt fort
Den tabellen du klistrade in är dock "bara 3dmark", inte den ultimata belastningen direkt.
Visserligen mätt på ett relativt strömslukande överklockat 1366-system samt att det är mätt från vägg men ändå, finns betydligt tyngre situationer ditt system kan råka ut för.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv

750W rekommenderar AMD för 6990.

Permalänk
Hedersmedlem

Kom ihåg att diagrammet visar effekt tagen från väggen så gångra det med aggets effektivitet så fås vad som agget behöver ge ut. 580SLI ska du klara galant.

Permalänk
Medlem

TX750 v2 ska vara god för närmre 900W så måste ju inte vara överpetig på att det inte får vara nära 750W. Men rekommenderas starkt att ha en god marginal, om inte annat så för att agget är mycket effektivare och komponenterna slits med tiden.

Permalänk
Medlem

Ja du klarar GTX 580 i sli.
Men du har inte så jääääätte stora marginaler om du ska försöka dig på en rejäl OC med voltökning.
Och starta inte furmark unlocked för då ökar watten rejält.
http://www.anandtech.com/bench/Product/308

Ex Load crysis 620Watt, Furmark 850Watt

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

I teorin ska du kunna ta ut lika mycket som nätagget är specifierat för.
I praktiken får man räkna med lite andra faktorer också och man bör inte ligga allt för nära gränsen.
570 SLI / 6970 CF ska inte vara några problem. Allt beror dock på hur långt du pressar dem, kör du toköverklock på allt i ditt system så ökar belastningen rätt fort
Den tabellen du klistrade in är dock "bara 3dmark", inte den ultimata belastningen direkt.
Visserligen mätt på ett relativt strömslukande överklockat 1366-system samt att det är mätt från vägg men ändå, finns betydligt tyngre situationer ditt system kan råka ut för.

Aha okej! Nu börjar jag förstå Så detta diagram är mer att lita på? dock så är väll 3d vantage det som liknar mest "realisktiskt spelande"?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kevlarheart:

Aha okej! Nu börjar jag förstå Så detta diagram är mer att lita på? dock så är väll 3d vantage det som liknar mest "realisktiskt spelande"?

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2108?k=f4aa9cc569c28...

Nej, faktiskt inte den heller. Det finns en spärr som sätter in i de korten när Furmark drar igång, det står mer om den i recensionsartiklarna här.

Citat:

.. Tillverkaren har nämligen infört en funktion i drivrutinerna som känner av att Furmark är igång och sänker spänningen till grafikprocessorn samtidigt som klockfrekvenserna mer eller mindre halveras. Anledningen till detta sägs vara att skydda grafikkortet och samtidigt se till att TDP-värdet inte överskrids.

Dessa mätvärden får således anses vara ogiltiga.

Resultat utan spärr kan du se här.
http://www.anandtech.com/bench/GPU11/233

Att furmark pressar hårdare än spel är sant, men 3dmark lite väl snällt istället.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Okej! Men Kommer aldrig köpa 2st Grafikkort för mer än 3000kr/st så att det är dugligt till GTX570 är mer än nog

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2