AMD släpper skräddarsydd drivrutin för Id Software Rage

Permalänk
Medlem

Och sedan skrev han : [i]New Rage driver with proper OGL component will be posted later today.[/i]

Bara att vänta och se Personligen hoppas jag mer på 11.10 RC men det lär nog dröja till slutet på månaden men har vi tur läcker den ut tidigare än så.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Ställer mig lite frågande till om nuvarande förbokning av detta spel ska avbokas eller inte, många problem verkar vara kvar och recensionerna har inte sett så lovande ut. Blir väl att köpa detta när det gått ner kring 100kr om någon månad kanske.

HardOCP har en video som visar upp grafikproblemen: http://www.hardocp.com/news/2011/10/04/h_further_enraged/

EDIT: Avbeställde spelet. Kommer ändå så mycket andra bra spel under resten av året.

Permalänk
Skrivet av Xface:

Varför fokuserar dem inte mera på större spel, fast endå bra med nya drivruter för er som har amd. Håller mej till nividia, inte för jag är något fan boy.

Ursäkta men har du missat Call of Dutu serien, Medal of Honor serien, Quake serien, Doom serien, Halflife serien och Counter Strike ?
Alla bygger på grafik motorer från ID-Software. Plus mååååånga fler. Kolla up Qukes familje träd så fattar du. Rage och ID tech 5 motorn är det största släppet i år. Spelet i sig själv kanske inte blir en superhöjdare, men vad du ser här är grafikmotorn för nästan alla stora släpp närmaste 2-3 åren. Förutom BF, Unreal, Crysis/Far Cry så vet jag inte något av de stora FPS-spelen som inte använder sig av ID-Software.
Någon som vet ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Ursäkta men har du missat Call of Dutu serien, Medal of Honor serien, Quake serien, Doom serien, Halflife serien och Counter Strike ?
Alla bygger på grafik motorer från ID-Software. Plus mååååånga fler. Kolla up Qukes familje träd så fattar du. Rage och ID tech 5 motorn är det största släppet i år. Spelet i sig själv kanske inte blir en superhöjdare, men vad du ser här är grafikmotorn för nästan alla stora släpp närmaste 2-3 åren. Förutom BF, Unreal, Crysis/Far Cry så vet jag inte något av de stora FPS-spelen som inte använder sig av ID-Software.
Någon som vet ?

Killzone och Halo spelen är varken baserade på Quake eller Unreal engine vad ajg vet, och de måste väll ändå räknas som stora fps?
EDIT: dock är ju de exklusiva konsolspel

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

Ursäkta men har du missat Call of Dutu serien, Medal of Honor serien, Quake serien, Doom serien, Halflife serien och Counter Strike ?
Alla bygger på grafik motorer från ID-Software. Plus mååååånga fler. Kolla up Qukes familje träd så fattar du. Rage och ID tech 5 motorn är det största släppet i år. Spelet i sig själv kanske inte blir en superhöjdare, men vad du ser här är grafikmotorn för nästan alla stora släpp närmaste 2-3 åren. Förutom BF, Unreal, Crysis/Far Cry så vet jag inte något av de stora FPS-spelen som inte använder sig av ID-Software.
Någon som vet ?

Helt rätt.
Sedan så har ju Unreal Engine strukturerat sig en hel del efter ID Tech!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Ny drivrutin ute med uppdaterad OGL och korrekt build number!
http://www2.ati.com/Drivers/hotfix/amd_catalyst_rage_performa...

Build Info:
8.892.3-111003a-126338E-ATI
DriverVer=10/03/2011, 8.892.3.0000

Kanske löser de problem med grafiken som folk haft?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det roliga är att nvidia inte släppt någon drivrutin specifikt för just Rage och spelet fungerar perfekt. Ser varken texturer streamas in eller några andra konstigheter.

Riktigt snyggt spel från längre avstånd, bland dem snyggaste. Kommer man nära något ser det dock lite föråldrat ut.
Vill inte starta något krig men ni måste förstå varför man väljer nvidia.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Det roliga är att nvidia inte släppt någon drivrutin specifikt för just Rage och spelet fungerar perfekt. Ser varken texturer streamas in eller några andra konstigheter.

Riktigt snyggt spel från längre avstånd, bland dem snyggaste. Kommer man nära något ser det dock lite föråldrat ut.
Vill inte starta något krig men ni måste förstå varför man väljer nvidia.

Hehe Det är för att Nvidia är legendariskt kända för deras stabila OpenGL drivrutiner nu har världen kommit upp till bevis kring den här frågan, återigen!
AMD förövrigt har ju varit kända för deras klassiska drivrutinsproblem, speciellt kring Linux/Unix samt OpenGL.
Men de har bättrat sig MYCKET sedan AMD köpte upp ATI.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

Hörde att Preview från AMD fungerar bättre på BF3 Open Beta än vad Betan-drivisen gör för NVIDIA-användarna.

Betan bränner kortet medan Preview håller den igång i normal temperatur. Jag kan sitta och maxa inställningarna i spelet med mitt HD5870 utan att kortet överhettas något.

Dock låter datumet på denna drivrutin som nyheten gäller lite knäppt: "Den nya mjukvaran är daterad till den 3 oktober", då det är den 4e idag.. Hur går det ihop om drivrutinen kommer ut idag eller imorgon? Hehe..

Betan för nVidia fungerar perfekt, och kortet är ganska "svalt" oxå.
MSI GTX580 Twin Frozr II
Så nä.. den bränner inte korten.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Ursäkta men har du missat Call of Dutu serien, Medal of Honor serien, Quake serien, Doom serien, Halflife serien och Counter Strike ?
Alla bygger på grafik motorer från ID-Software. Plus mååååånga fler. Kolla up Qukes familje träd så fattar du. Rage och ID tech 5 motorn är det största släppet i år. Spelet i sig själv kanske inte blir en superhöjdare, men vad du ser här är grafikmotorn för nästan alla stora släpp närmaste 2-3 åren. Förutom BF, Unreal, Crysis/Far Cry så vet jag inte något av de stora FPS-spelen som inte använder sig av ID-Software.
Någon som vet ?

Tack, det visste jag inte. Men är drivrutinerna gjorda för just det specifika spelet eller hela spel motorn? För det verka lustigt om dem hade gjort en helt ny drivrutin för just det spelet. Förstår inte varför med tanke på att massor av andra större spel finns att uppdatera drivrutinerna på? Dem kunde tex lagt ner tid på Crysis eller nått?

Permalänk
Inaktiv

Jag blir förvirrad av alla drivrutiner AMD släpper. Hur blir det om det finns olika drivisar med olika datum som är optimerade till olika spel? En jäkla massa installationer eller finns de gamla med i de nya?
Är det inte bättre att de kör små hotfixer istället som lägger till funktioner till just det spelet? Det kanske det som finns redan? Tänkte på profilerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon39592:

Jag blir förvirrad av alla drivrutiner AMD släpper. Hur blir det om det finns olika drivisar med olika datum som är optimerade till olika spel? En jäkla massa installationer eller finns de gamla med i de nya?
Är det inte bättre att de kör små hotfixer istället som lägger till funktioner till just det spelet? Det kanske det som finns redan? Tänkte på profilerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Drivrutinerna är i regel alltid namngivna efter det år och månad de är släppta (senaste officiellt släppta är 11.9 (2011.Månad 9(september)). 11.10 Preview som släpptes lagom till BF3-betan är således nyare. Vad nu denna ska klassas som är för mig okänt, Hotfixar brukar AMD släppa ut om något spel som behöver uppdatering kommer mellan två vanliga drivrutinssläpp men den som länkats ovan verkar ju helt omärkt och då får man gå på versionsnumren på själva grafikdrivrutinen.

Det kommer troligen ut en drivrutin som tar både BF3 och Rage inom kort, AMD har troligen bara haft brottom att få ut drivrutiner för att Rage inte var Radeon-kompatibelt vid den amerikanska lanseringen. Lite underligt att AMD inte fått/kunnat optimera deras drivrutiner i tid för detta spel, vilket Nvidia tydligen har fått göra. Självklart vill ju även AMD att deras kort ska fungera med de spel som lanseras.

Permalänk
Medlem

crappost

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vad snackar du om? Har du levt under en sten? RAGE är en av de största speltitlarna för 2011.

Hehe precis!

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Så kommer den här drivrutinen att fixa den urusla texturladdningen när man tittar åt sidan, som vi har kunnat se massvis av på youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Så kommer den här drivrutinen att fixa den urusla texturladdningen när man tittar åt sidan, som vi har kunnat se massvis av på youtube?

NEJ inte för mej och många fler polare..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

det flimrar som tusan för mig, och jag har de senaste drivrutinerna :/
kan det bero på att jag kör CF eller hur ska man fixa detta?

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guermantes:

Så kommer den här drivrutinen att fixa den urusla texturladdningen när man tittar åt sidan, som vi har kunnat se massvis av på youtube?

Problemet är spelrelaterat. Förhoppningsvis tänker ID göra något åt problemet.

Skrivet av woxer:

det flimrar som tusan för mig, och jag har de senaste drivrutinerna :/
kan det bero på att jag kör CF eller hur ska man fixa detta?

Prova slå av CF och testa med ett kort bara?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Devil May Cry:

Det roliga är att nvidia inte släppt någon drivrutin specifikt för just Rage och spelet fungerar perfekt. Ser varken texturer streamas in eller några andra konstigheter.

Riktigt snyggt spel från längre avstånd, bland dem snyggaste. Kommer man nära något ser det dock lite föråldrat ut.
Vill inte starta något krig men ni måste förstå varför man väljer nvidia.

Visst folk älskar Nvidas stöd för OpenGL, http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=46208

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du trollar bara.
Det är fan i mig patetiskt.
Visst folk älskade Nvidas stöd för OpenGL, http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=46208

Jag har till och med en video uppe och jag är nog en av de sista människorna som skulle trolla på ett forum.

Så innan du släpper ut dina testosteroner kan du ju alltid dubbelkolla.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Prova slå av CF och testa med ett kort bara?

det slog mig precis efter att jag skrv mitt inlägg, så jag slog av CF och testade. det var ingen förändring alls :/

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Devil May Cry:

Jag har till och med en video uppe och jag är nog en av de sista människorna som skulle trolla på ett forum.

Så innan du släpper ut dina testosteroner kan du ju alltid dubbelkolla.

Jag var elak där, det ber jag om ursäkt för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Flimret fixades efter att jag uppgraderat till senaste catalyst 11.10

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |