Insug eller utblås bakåt med H70 P&P på ett NZXT H2?

Permalänk
Medlem

Insug eller utblås bakåt med H70 P&P på ett NZXT H2?

Hej, gott folk. Jag vet att liknande fråga ställts tidigare, dock inte om just NZXTs H2-chassi, varför jag ska passa på att presentera mitt dilemma för er:

H2-chassiet är helt klart en särart då takfläktsmonteringen är bland det dummaste jag sett - Den sitter slickad längs med bakpartiet, så med en H70 och två fläktar i P&P-setup på ett H2-chassi blockeras utblåsfläkten i toppen till nära 50%, viket så klart sänker fläktens effektivitet drastiskt. Jag har en takmonterad 140mm Bitfenix spectre som utblås (vilket blir den enda om jag vänder på fläktlösningen på H70n). Denna spinner på i knappt 1000rpm och flyttar inte värst mycket luft.

Luftintaget i lådan är ju bra i övrigt, då jag bytt ut frontfläktarna mot 2st Scythe GT 1450rpm, och därtill en botteninsug på 1x120mm Air Penetrator.
Det finns främst två anledningar till att jag monterat som jag gjort - För det första har jag hört att det blir ett vinande högt ljud att ha insug där bak pga. stansningen i chassiet, det andra är just att jag ställer mig tveksam till om en takmonterad fläkt, som i befintligt skick flyttar minimalt med luft, klarar av att flytta någon luft alls när den därtill är blockerad till hälften.

Således undrar jag om någon här på forumet vet med sig vad som vore bäst att göra i min situation - Lär jag se en drastisk temperaturökning eller -sänkning (?) om jag monterar om fläktarna på H70n, samt kommer ljudnivån öka?
Även om luftflödet i chassiet är bra som det är nu vill jag ju helst optimera och sänka CPU-temp om det nu faktiskt går.

Istället för att ställa frågan här på forumet skulle jag gärna testa själv, men jag behöver tyvärr någon på plats som hjälper mig med ommonteringen av H70n då (jädra härke till kylare - Kräver fyra armar minst).

Mvh FeeSpray

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som om du vill ha dem på utblås för att inte få för stort tryck med alla infläktarna du har. Man vill ju ha rätt lika in/ut, med bara an aning mer på inblås. Visst kan de tänkas kyla lite bättre om man suger in kall luft på radiatorn, men å andra sidan blir det ju varmare runt CPUn och det området ifall varmluften i lådan generellt inte kommer ut snabbt nog, så det tar nog ut vinsten med vändningen.

Bara vad jag tror som sagt, har inte lekt med vattensystem personligen. Så låt dem sitta kvar i utblås (eller menade du att du har dem som inblås default? framgick inte av posten, men jag antog att man alltid kör ut luften när man sätter radiatorn i överkant på chassit)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Har du ett grafikkort med referenskylare kan du ta ut. Annars skylle jag ta in.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

jag hade kört insug och topfläkten som utsug så får du lite färsk luft in i chassit och det kyler lite bättre

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Ang. det med grafikkort och referenskylare - Nja, jag har ett Gigabyte 460 SOC, dvs. ingen radialfläkt, så luften vispas nog runt en hel del i nedre delen av chassit.

Det där med övertryck i lådan har jag aldrig förstått mig på riktigt - Men skulle en lösning inte kunna vara att köpa en ny 140mm i taket - en fläkt som flyttar en hel del luft - och därefter vända på H70n? (Vad jag förstått är det bättre med fler insug än utblås, men jag kan ha fel).

Mvh FeeSpray

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Du vill fortfarande ha hyfsat lika luftflöde in/ut för att undgå att det blir platser i chassit där luften pressas ihop eller där det blir vakuum pga obalansen.
Men lite övertryck vill man ha, så här ligger det till enkelt förklarat:

Övertryck - Mer insug än vad utfläktarna kan blåsa ut, då måste luften hitta andra vägar ut, som sprickor, perforeringar i chassit, m.m. istället.

Undertryck - Mer utsug än vad infläktarna kan leverera, då kommer den extra luften sugas in där den kan, som sprickor, perforeringar i chassit eller varför inte genom din DVD? X)

Man ser med övertryck till att damm bara kommer in där man har insugsfläktarna, och sätter då gärna filter på dessa, men även utan filter så åker iaf dammet runt inuti lådan istället för att dras genom t.ex. DVDn.

Sen vad gäller att ha insug på radiatorn när den sitter så nära utblåset på toppen, så borde blåset då hindra varmluften rent flödesmässigt från att komma ut ordentligt i toppen, om inte toppfläkten har betydligt högre flöde än det totala på radiatorn. Så jag håller fortfarande fast vid att jag tror det kommer fungera bäst i kombination med utblås på både toppen och i bak med radiatorn. Du har så mycket fräsch inluft från de tre fläktarna i front+botten så det ska inte behövas inblås på radiatorn.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX