Permalänk
Medlem

med eller utan Kylarpasta ??

Kan man köra kylaren direkt på cpu? borde ju bli kallare då eller är de ingen bra ide?

Tycker mina temps är dåliga, 67-61-64-61 i load (100%)

tepms i bf3: 55-52-53-50

idle temps 35-40

/s

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

Väldigt väldigt väldigt dålig idé att köra utan kylpasta, kommer garanterat bli värre med hästlängder.

Typ som att försöka hålla en frys kall med dörren öppen :E

Permalänk
Medlem

Kylpastan är där för att jämna ut mikroskopiska repor och nivå skillnader i kylare och CPUns heatspreader.

Det är alltid värt ett tunnt tunnt lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Väldigt väldigt väldigt dålig idé att köra utan kylpasta, kommer garanterat bli värre med hästlängder.

Typ som att försöka hålla en frys kall med dörren öppen :E

men kör inte asus med heatsinken direkt på gpun?

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

du kan prova lite mindre pasta typ halvt riskorn i mitten och pressa ner kylaren om det blir sämre så finns det inte mycket annat att göra utom att lappa men det är inget att rekommendera, då man lätt kan förstöra sin cpu/kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

men kör inte asus med heatsinken direkt på gpun?

Om du menar grafikkorten är det bara att de har slipat kopparplattan så att heat-pipesen kommer fram, de har fortfarande kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

du kan prova lite mindre pasta typ halvt riskorn i mitten och pressa ner kylaren om det blir sämre så finns det inte mycket annat att göra utom att lappa men det är inget att rekommendera, då man lätt kan förstöra sin cpu/kylare

lappa känns juh bara overkill de orkar man juh inte. vill att cpun skall följa min rumstemp men de gör den juh inte och sen ligga på typ 50 grader i full load ( har 2 pumpar och 2 120 rads, h60 och h50) borde ju kyla lite bättre tycker ja ? :s

Skrivet av swesen:

Om du menar grafikkorten är det bara att de har slipat kopparplattan så att heat-pipesen kommer fram, de har fortfarande kylpasta.

jaha

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

Kylpasta finns alltid. Om du inte vill sitta och "lappa" ytan med 2,3,4000 tusen sedan sitta i ~12timmar med ett 30,000 ark. Då behövs ju ingen pasta längre

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

två helt plana ytor, rena, har helt klart bäst värmeöverföring, tyvärr är det riktigt svårt att göra, så kylpasta är en fungerande kompromiss.
("lappa" är egentligen att slipa in två ytor mot varandra så det blir en perfekt passform, inte nödvändigtvis att dom är helt plana, så att slipa bara den ena ytan är inte att "lappa")

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Kylpasta finns alltid. Om du inte vill sitta och "lappa" ytan med 2,3,4000 tusen sedan sitta i ~12timmar med ett 30,000 ark. Då behövs ju ingen pasta längre

Skrivet av frankof:

två helt plana ytor, rena, har helt klart bäst värmeöverföring, tyvärr är det riktigt svårt att göra, så kylpasta är en fungerande kompromiss.
("lappa" är egentligen att slipa in två ytor mot varandra så det blir en perfekt passform, inte nödvändigtvis att dom är helt plana, så att slipa bara den ena ytan är inte att "lappa")

hade inte tänkt att lappa ändå vill bara få ner mina temps

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 3xTra:

lappa känns juh bara overkill de orkar man juh inte. vill att cpun skall följa min rumstemp men de gör den juh inte och sen ligga på typ 50 grader i full load ( har 2 pumpar och 2 120 rads, h60 och h50) borde ju kyla lite bättre tycker ja ? :s

jaha

Vad menar du med både en H60 och en H50?
Varken H50 eller H60 är nån super kylare och de kommer ALDRIG följa din rumstemperatur.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Inte tycker jag att dina temps ser så konstiga ut för en överklockad I5 750 med en H60 (?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

vill att cpun skall följa min rumstemp men de gör den juh inte och sen ligga på typ 50 grader i full load ( har 2 pumpar och 2 120 rads, h60 och h50) borde ju kyla lite bättre tycker ja ? :s

jaha

att få ner temperaturerna till rumstemp är omöjligt om du inte kör med flytande kväve eller nått annat kallt:p Dina temps ser ut att ligga normalt förövrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Vad menar du med både en H60 och en H50?
Varken H50 eller H60 är nån super kylare och de kommer ALDRIG följa din rumstemperatur.

har h60 pumpen på cpu-res-rad-h50pump-rad-h60

Skrivet av Mögel:

Inte tycker jag att dina temps ser så konstiga ut för en överklockad I5 750 med en H60 (?)

3.8ghz på 1.312V tycker mina grader är lite för höga

Skrivet av kenny88g:

att få ner temperaturerna till rumstemp är omöjligt om du inte kör med flytande kväve eller nått annat kallt:p Dina temps ser ut att ligga normalt förövrigt!

men alltså så den liggetr ca 5 grader över rumstemp

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

Det GÅR att få ner tempsen. Men då måste du först dra ner på lyxen.
- Inget chassi, skaffa en "bench" variant. Om man nu ändå vill, så kan man kalla det för ett chassi.
- En AC är super. Tryck in dig i skrubben med en AC för drygt 4-5000:-.

Sen är saken biff! Och ett plus vid sidan av är ju också fläktar som snurrar i 5000rpm (gärna mer).

Men om vi skall vara lite realistiska så är ju vatten ett bra alternativ

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 3xTra:

har h60 pumpen på cpu-res-rad-h50pump-rad-h60

men alltså så den liggetr ca 5 grader över rumstemp

En 240 rad kommer inte ner i endast 5 grader över rumstemperaturen heller, finns ingen chans.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kan kolla vad jag har för temps när jag kommer hem från jobbet så gör en post här sålänge så jag hittar tillbaka.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

3.8ghz på 1.312V tycker mina grader är lite för höga

Vad jämför du med? Med dom temperaturerna behöver du inte alls vara orolig, du har ju god marginal tills det börjar bli någon som helst fara för din processor. Du har utrymme att klocka ännu högre, förstår inte problemet om jag ska vara ärlig.

Skrivet av 3xTra:

men alltså så den liggetr ca 5 grader över rumstemp

Nu får andra rätta mig om jag har fel, men, en i5 750 @ 3.8 med målet att den ska vara 5 grader över rumstemp (i idle förmodar jag?) är väl lösningen att gå från ett färdigt slutet system till "riktig"vattenkylning (om det nu äns räcker till?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Vad jämför du med? Med dom temperaturerna behöver du inte alls vara orolig, du har ju god marginal tills det börjar bli någon som helst fara för din processor. Du har utrymme att klocka ännu högre, förstår inte problemet om jag ska vara ärlig.

okej men om jag klockar mer så får jag något fel meddelande i prime95

Nu får andra rätta mig om jag har fel, men, en i5 750 @ 3.8 med målet att den ska vara 5 grader över rumstemp (i idle förmodar jag?) är väl lösningen att gå från ett färdigt slutet system till "riktig"vattenkylning (om det nu äns räcker till?)

kanske inte 5 grade men så att den ligger på ca 30-35 idle de borde gå eftersom de bara är ca 20 grader i rumet

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 3xTra:

kanske inte 5 grade men så att den ligger på ca 30-35 idle de borde gå eftersom de bara är ca 20 grader i rumet

Du är inte ens nära gränsen av vad din processor klarar av, så varför bry sig ?
Du har ju bra temps, och skulle lätt kunna klocka mer.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Du är inte ens nära gränsen av vad din processor klarar av, så varför bry sig ?
Du har ju bra temps, och skulle lätt kunna klocka mer.

vart börjar de bli farlig värme då?

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 3xTra:

kanske inte 5 grade men så att den ligger på ca 30-35 idle de borde gå eftersom de bara är ca 20 grader i rumet

Aha pratar vi idle?? Visst går det att få idle temperaturen ganska långt ner, men det är ju helt ointressant. Vem bryr sig om idle (så länge det inte är nån sjuk temp)?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 3xTra:

vart börjar de bli farlig värme då?

100c är max, men man bör väl hålla sig under 80c

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Vad jämför du med? Med dom temperaturerna behöver du inte alls vara orolig, du har ju god marginal tills det börjar bli någon som helst fara för din processor. Du har utrymme att klocka ännu högre, förstår inte problemet om jag ska vara ärlig.

så här står de om jag klockar till 4ghz

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

Säger bara, sluta nojja! Dina temps är Ok. Köp hem lite torris om du är orolig:p Men börja med att sluta nojja, din dator mår inte dåligt av dina temperaturer!

Permalänk
Medlem

Dom kenny88g sa. Sluta noja dig. Dina temps är väl inom goda temps.
Ok temps under ett Prime95 stress test, bör ligga under 80 grader. Ligger dom under det så är det helt super.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 3xTra:

Släng på mer volt om det inte fungerar, suck.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Dom kenny88g sa. Sluta noja dig. Dina temps är väl inom goda temps.
Ok temps under ett Prime95 stress test, bör ligga under 80 grader. Ligger dom under det så är det helt super.

de gör jag juh ligger juh under 70 med 3.8ghz

Skrivet av MSIOCGenie:

Släng på mer volt om det inte fungerar, suck.

har volten på 1.312 i 3.8ghz så borde juh inte behöva slänga på mer än 1.3675 på 4ghz väl? :S

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

de gör jag juh ligger juh under 70 med 3.8ghz

har volten på 1.312 i 3.8ghz så borde juh inte behöva slänga på mer än 1.3675 på 4ghz väl? :S

Det funkar inte så, bara för att du läst att någon annans processor klarar en viss hastighet vid en viss spänning finns ingen som helst garanti för att din gör det samma. Antingen behöver den mer kräm, eller så går den helt enkelt inte fortare.

Det är som att säga att alla 22-åringar som är 187cm långa kan springa lika fort så länge man ger dem samma mat. Orimligt, eller hur?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Det funkar inte så, bara för att du läst att någon annans processor klarar en viss hastighet vid en viss spänning finns ingen som helst garanti för att din gör det samma. Antingen behöver den mer kräm, eller så går den helt enkelt inte fortare.

Det är som att säga att alla 22-åringar som är 187cm långa kan springa lika fort så länge man ger dem samma mat. Orimligt, eller hur?

jo de vet jag att de skiljer sej från prolle till prolle och mobo till mobo me tycker själv att de borde räcka

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14