Permalänk
Medlem

Passivt 500w+ platinum

Hej alla SweClockare

Jag skall bygga en lite annorlunda dator i en inte allt för avlägsen framtid. Jag skall nämligen bygga en 100% ljudlös dator, dvs. att allt skall vara passivt kylt och endast ssd skall användas, ingen mekanisk disk. Därför måste jag nu välja delar, med respektive kylare väldigt varsamt för att hålla temperaturerna i schack.

Så dom senaste dagarna nu så har jag letat efter ett passande nätagg. Eftersom det inte finns särskilt många passivt kylda nätagg, och desto färre som är passiva och har 80+ platinum (utväcklar lite värme) så finns det inte så mycket att välja på, egentligen ingenting om man bor i Sverige. Det nätagget jag hittade efter mycket om och men heter Kingwin stryker 500w och finns endast att köpa via newegg.com i usa. Det skall tydligen vara ett top-notch passivt nätagg, verkar hur bra som helst. Nu när jag vet att detta agget finns så vill jag definitivt inte ha något annat! Så länge det inte finns något ännu bättre som inte har lyckats hitta... Och eftersom att newegg inte skickar varor till sverige så vet jag inte vad jag skall ta mig till! Då fick jag en smart idé tyckte jag, jag tänkte beställa nätagget i en amerikansk kompis namn och be honom skicka det till mig sen, men hur blir det då med tull, skatter osv.? Hur mycket ligger dom på? Kan man "komma runt" dom? Vad kostar det att skicka ett nätagg till sverige från usa?

Sist men absolut inte minst, man kan väl använda ett amerikanskt nätagg med svenska uttag om man bara byter sladden? Det står nämligen "Full Range Design from 100V ~ 250V. (Active PFC)." på kingwins hemsida...

Tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem

Angående det där med att använda amerikanskt nätagg i Sverige: ja, det funkar precis så som du sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htux:

Angående det där med att använda amerikanskt nätagg i Sverige: ja, det funkar precis så som du sa.

Vad bra Är det nätagget så sjukt bra som jag har fått för mig? Är det värt att skicka det det via en ameikansk kompis till sverige?

Permalänk
Medlem

Visserligen inte Platinum certifierat, men kostnaden borde bli bra mycket bättre här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=708954

Alternativt: http://www.sweclockers.com/nyhet/14199-super-flower-gor-passi... Vet inte om det är knepigt att få tag på dock.

Men kan du inte tänka dig nått annat, så kör du på Kingwin isf.

Permalänk
Medlem

Bara en liten tanke, vad ska du med ett så stort nätagg till?

Om du ska ha en sportslig chans att kyla hela datorn passivt så måste du satsa på väldigt effektsnåla komponenter, det finns inte en sportslig chans att kyla närmare 500W dator helt passivt, i alla fall inte utan extrema special lösningar. Du får nog pressa mer total effekten till 100W eller kanske 200W för att ha en chans och då närmar vi oss Picopsu trakter, skulle titta på det.
Till exempel den sådan här http://mini-itx.se/picopsu150xtacdc12v125a150wadapter-p-477.h...

Jag hittar tyvärr inte tråden på SPCR jag söker om hur "onödigt" det är att försöka sig på passiva byggen, då några fläktar på ~500rpm i de flesta fall inte är hörbara och gör så extremt mycket för kylningen. Men du kan ju söka själv om du vill fundera på det
Hittade trådrackaren http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=8&t=6131... är värd att läsa innan du blåser en massa pengar i onödan

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Visserligen inte Platinum certifierat, men kostnaden borde bli bra mycket bättre här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=708954

Alternativt: http://www.sweclockers.com/nyhet/14199-super-flower-gor-passi... Vet inte om det är knepigt att få tag på dock.

Men kan du inte tänka dig nått annat, så kör du på Kingwin isf.

Jag har kollat lite på det första agget där, men eftersom kinwin agget är bättre och kostar ca. 200kr mindre (utan frakt till sverige såklart) så känns det onödigt att inte ta kinwin agget

Det andra agget du länkade är just precis kingwin agget, visst superflower har tillverkat det, men är de enda som säljer det...

Skrivet av lideri:

Bara en liten tanke, vad ska du med ett så stort nätagg till?

Om du ska ha en sportslig chans att kyla hela datorn passivt så måste du satsa på väldigt effektsnåla komponenter, det finns inte en sportslig chans att kyla närmare 500W dator helt passivt, i alla fall inte utan extrema special lösningar. Du får nog pressa mer total effekten till 100W eller kanske 200W för att ha en chans och då närmar vi oss Picopsu trakter, skulle titta på det.
Till exempel den sådan här http://mini-itx.se/picopsu150xtacdc12v125a150wadapter-p-477.h...

Jag hittar tyvärr inte tråden på SPCR jag söker om hur "onödigt" det är att försöka sig på passiva byggen, då några fläktar på ~500rpm i de flesta fall inte är hörbara och gör så extremt mycket för kylningen. Men du kan ju söka själv om du vill fundera på det
Hittade trådrackaren http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=8&t=6131... är värd att läsa innan du blåser en massa pengar i onödan

Jag visste jag skulle få några såna här svar Kolla dom andra trådarna jag skapade idag så kanske du förstår lite mer om hur mycket jag vill det här, det bara måste gå, skall det kosta 2k extra för att slippa allt vad ljud är så får det vara värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Jag har kollat lite på det första agget där, men eftersom kinwin agget är bättre och kostar ca. 200kr mindre (utan frakt till sverige såklart) så känns det onödigt att inte ta kinwin agget

Det andra agget du länkade är just precis kingwin agget, visst superflower har tillverkat det, men är de enda som säljer det...

Tänk även på tullen vid gränsen, förutom frakten.

Permalänk

Hoppas innerligt att detta roliga projekt ska gå vägen och väntar spänt på den dagen jag ser din ljudlösa rigg in action på Youtube

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Medlem

Om en kompis i USA skickar det som en gåva så tror jag inte att det blir någon tull eller moms.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Du måste väl ha någon fläkt för att ha något luft flöde?

Skulle va intressant o se ett galleri över detta bygge om du pallar

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Om en kompis i USA skickar det som en gåva så tror jag inte att det blir någon tull eller moms.

Ahh, alright, missade polaren i USA!

Då så...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lideri:

Bara en liten tanke, vad ska du med ett så stort nätagg till?

Om du ska ha en sportslig chans att kyla hela datorn passivt så måste du satsa på väldigt effektsnåla komponenter, det finns inte en sportslig chans att kyla närmare 500W dator helt passivt, i alla fall inte utan extrema special lösningar. Du får nog pressa mer total effekten till 100W eller kanske 200W för att ha en chans och då närmar vi oss Picopsu trakter, skulle titta på det.
Till exempel den sådan här http://mini-itx.se/picopsu150xtacdc12v125a150wadapter-p-477.h...

Jag hittar tyvärr inte tråden på SPCR jag söker om hur "onödigt" det är att försöka sig på passiva byggen, då några fläktar på ~500rpm i de flesta fall inte är hörbara och gör så extremt mycket för kylningen. Men du kan ju söka själv om du vill fundera på det
Hittade trådrackaren http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=8&t=6131... är värd att läsa innan du blåser en massa pengar i onödan

Tror inte du förstår hur nätagg fungerar. Det gör ju inget om agget är 2 kW, det är ju huvudsakligen hur mycket komponenterna drar som påverkar hur mycket värme som utvecklas. Jag läser ingenstans att han nämnt några komponenter eller vad de skulle dra.

Permalänk
Medlem

Nätagget finns ju på den här finska sidan där jag brukar handla en del. http://www.silentrig.com/product/1212/super-flower-golden-sil...
Borde ju vara lättare att få det därifrån.

Du kan ju prova mejla dom på deras mejl på engelska då, för dom kan inte mycket svenska i Tammerfors.

Mejladress: myynti@silentrig.com (myynti = försäljning) Kanske dom kan vara snälla och skicka ett till dig.

Är dom riktigt omöjliga kan du ju PM mig så får vi se om det kan lösa sig på annat sätt (bor ju i Finland), men prova mejla dom först iaf,
och förklara läget.

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meanis:

Nätagget finns ju på den här finska sidan där jag brukar handla en del. http://www.silentrig.com/product/1212/super-flower-golden-sil...
Borde ju vara lättare att få det därifrån.

Du kan ju prova mejla dom på deras mejl på engelska då, för dom kan inte mycket svenska i Tammerfors.

Mejladress: myynti@silentrig.com (myynti = försäljning) Kanske dom kan vara snälla och skicka ett till dig.

Är dom riktigt omöjliga kan du ju PM mig så får vi se om det kan lösa sig på annat sätt, men prova mejla dom först iaf,
och förklara läget.

fördelen att beställa inom eu är ju ingen tull och förmodligen lägre fraktkostnader. skulle absolut kolla kolla upp det lite närmare om jag var ts:)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Jag funderar starkt kring ett Seasonic X-460FL 460W själv.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Jag visste jag skulle få några såna här svar Kolla dom andra trådarna jag skapade idag så kanske du förstår lite mer om hur mycket jag vill det här, det bara måste gå, skall det kosta 2k extra för att slippa allt vad ljud är så får det vara värt det

Du vill alltså konvektionskyla ett nätaggregat? Jag är inne på mitt tredje passiva "standardnätdel" och kan säga att jag tvivlar starkt på att du kan lyckas kyla den passivt med en last som är så stor att du inte kan använda en picoPSU istället (vilken jag har två av).

Jag säger inte att det är omöjligt att bygga en passiv "standarddator", men det kostar mer än "2k extra"...framförallt om du skall klämma in ett grafikkort i ekvationen också...

Skulle jag bygga en ny passiv dator i dagsläget så skulle jag välja en låda från www.impactics.com, sedan välja det kylblock som passar det moderkort som kan ta en i3/i5 och välja en processor med en TPD lägre än 45W (t.ex. i3-2100T eller någon undervoltad i5'a). Med en SSD och en picoPSU så har du förmodligen det kraftfullaste passiva dator du kan bygga med standardkomponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Tror inte du förstår hur nätagg fungerar. Det gör ju inget om agget är 2 kW, det är ju huvudsakligen hur mycket komponenterna drar som påverkar hur mycket värme som utvecklas. Jag läser ingenstans att han nämnt några komponenter eller vad de skulle dra.

Var mer en fråga om att man kommer aldrig behöva 500 W nätagg till en passiv dator, realistiskt sett kan man inte kyla så mycket effekt. De effekter som går att komma undan med helt passivt klarar man med ett picoPSU för 7-800:- som går att beställa i sverige.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lideri:

Var mer en fråga om att man kommer aldrig behöva 500 W nätagg till en passiv dator, realistiskt sett kan man inte kyla så mycket effekt. De effekter som går att komma undan med helt passivt klarar man med ett picoPSU för 7-800:- som går att beställa i sverige.

Okej, då förstår jag. Det hänger så mycket okunniga personer här att jag bara antar att alla är märkvärt osmarta

Jag tycker TS ska berätta vad han har tänkt sig för komponenter. Säger vi att datorn drar 200W och kör med ett platinum-agg(~90% effektivitet) så behövs det kyla 20W, eller 30W om den drar 300W, det tycker jag inte låter helt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Tänk även på tullen vid gränsen, förutom frakten.

Jo det är sant, men jag har hört att man slipper tull om det är en gåva

Skrivet av Leffe_Sweden:

Hoppas innerligt att detta roliga projekt ska gå vägen och väntar spänt på den dagen jag ser din ljudlösa rigg in action på Youtube

Det kan du ge dig på att du kommer få se, men det lär nog ta ett ganska bra tag innan jag är klar, jag måste även vänta till ivy bridge kommer eftersom de kommer vara mer energieffektiva = utvecklar mindre värme delvis tack vare tri-gate transistorn

Skrivet av kabex:

Om en kompis i USA skickar det som en gåva så tror jag inte att det blir någon tull eller moms.

Då fick jag precis det konfirmerat, tack så mycket

Skrivet av Zcorc:

Du måste väl ha någon fläkt för att ha något luft flöde?

Skulle va intressant o se ett galleri över detta bygge om du pallar

När jag väl sätter igång så kommer jag ju såklart starta upp ett galleri, men som sagt, det lär inte bli jätte snart...

Skrivet av Mercy1:

Ahh, alright, missade polaren i USA!

Då så...

Exakt, men jag har nu hittat en återförsäljare i tyskland som säljer till Sverige!

Skrivet av Shimonu:

Tror inte du förstår hur nätagg fungerar. Det gör ju inget om agget är 2 kW, det är ju huvudsakligen hur mycket komponenterna drar som påverkar hur mycket värme som utvecklas. Jag läser ingenstans att han nämnt några komponenter eller vad de skulle dra.

Jag förstår er båda två, han tar för givet att jag vill slänga in grymma grejer, vilket jag iofs vill, men jag måste tänka igenom det hela innan jag köper något, det måste ju som sagt gå att kyla...

Skrivet av Meanis:

Nätagget finns ju på den här finska sidan där jag brukar handla en del. http://www.silentrig.com/product/1212/super-flower-golden-sil...
Borde ju vara lättare att få det därifrån.

Du kan ju prova mejla dom på deras mejl på engelska då, för dom kan inte mycket svenska i Tammerfors.

Mejladress: myynti@silentrig.com (myynti = försäljning) Kanske dom kan vara snälla och skicka ett till dig.

Är dom riktigt omöjliga kan du ju PM mig så får vi se om det kan lösa sig på annat sätt (bor ju i Finland), men prova mejla dom först iaf,
och förklara läget.

Det där öppnade ögonen på mig, jag kom inte på tanken att söka på superflowers platinum agg, men det är ju egentligen samma agg, superflower tillverkar, kingwin ser bara till så de säljer fler, typ Så nu har jag hittat en ÅF i tyskland som säljer till sverige som jag kommer köpa det via

Skrivet av upl8447:

fördelen att beställa inom eu är ju ingen tull och förmodligen lägre fraktkostnader. skulle absolut kolla kolla upp det lite närmare om jag var ts:)

Det har jag nu gjort, och det gav utdelning

Skrivet av SilentHarmonic:

Jag funderar starkt kring ett Seasonic X-460FL 460W själv.

Kör på ett sånt här istället för guds skull! Då får du fler watt och högre verkningsgrad Priset är ungefär samma http://www4.anobo.de/articledetail.jsp?aid=48918&agid=1627 kostar 25 euro att få det fraktat till sverige

Skrivet av Cybertsen:

Du vill alltså konvektionskyla ett nätaggregat? Jag är inne på mitt tredje passiva "standardnätdel" och kan säga att jag tvivlar starkt på att du kan lyckas kyla den passivt med en last som är så stor att du inte kan använda en picoPSU istället (vilken jag har två av).

Jag säger inte att det är omöjligt att bygga en passiv "standarddator", men det kostar mer än "2k extra"...framförallt om du skall klämma in ett grafikkort i ekvationen också...

Skulle jag bygga en ny passiv dator i dagsläget så skulle jag välja en låda från www.impactics.com, sedan välja det kylblock som passar det moderkort som kan ta en i3/i5 och välja en processor med en TPD lägre än 45W (t.ex. i3-2100T eller någon undervoltad i5'a). Med en SSD och en picoPSU så har du förmodligen det kraftfullaste passiva dator du kan bygga med standardkomponenter.

Hela projektet går ut på att göra en "bra" passiv dator, annars kan det lika gärna vara och jag kan köpa en jäfla eee box igen (skit btw). Jag skall förresten bygga ett eget chassi då de som finns att köpa inte är tillräckligt bra, inget chassi som jag har hittat når upp till mina kriterier som är: Hyfsat stort så man kan få in bra hårdvara och MASSIVA kylare, vara mega perforerat i botten och toppen så luften kan åka igenom sakta men säkert, och samtidigt ha sidor som man kan dra koppar heatpipes till som kan kyla processor men framförallt grafikkort ytterligare.

Skrivet av lideri:

Var mer en fråga om att man kommer aldrig behöva 500 W nätagg till en passiv dator, realistiskt sett kan man inte kyla så mycket effekt. De effekter som går att komma undan med helt passivt klarar man med ett picoPSU för 7-800:- som går att beställa i sverige.

Du skall få se, jag är väldigt självsäker med att det här projektet kommer att lyckas

Skrivet av Shimonu:

Okej, då förstår jag. Det hänger så mycket okunniga personer här att jag bara antar att alla är märkvärt osmarta

Jag tycker TS ska berätta vad han har tänkt sig för komponenter. Säger vi att datorn drar 200W och kör med ett platinum-agg(~90% effektivitet) så behövs det kyla 20W, eller 30W om den drar 300W, det tycker jag inte låter helt omöjligt.

Vilka komponenter jag skall ha är svårt att säga i dagsläget, men jag siktar på så bra jag bara kan ha utan att värmen blir okontrollerbar. Jag vill ha en ivy bridge processor motsvarande 2500k (då ivy bridge kommer utveckla 1/3 mindre värme), super flower 500 platinum passivt nätagg, något matx moderkort, 120gb+ ssd (snabb sådan), vilket grafikkort jag skall ha har jag inte kommit fram till ännu, men jag vill ha något i klass med 6950 (OM det är möjligt, vilket det borde vara efter alla modifikationer jag kommer göra )

Tackar för att dom flesta är så intresserade! Kommentera gärna på mina andra trådar gällande detta som jag skapade idag