Permalänk
Medlem

Värme problem (GPU)

Hejsan! Nu är det så att jag har en Accelero s1 kylare med en fläkt åvanpå den, men jag måste ställa in den på högre rpm för det blir SKIT varmt när jag spelar BF3 och hela spelet hänger sig.
Har försökt med Speedfan, men programmet är ju helt konstigt.

Någon som har någon annan idé eller kan ge mig någon miniguide på hur fasen man hittar fläkten i speedfan eller något annant bra program ?!

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

för lite/mycket kylpasta ?
ram och spänningsregulator heatsinks på ?

Permalänk
Medlem

speedfan är inte ett bra program
kolla med HWmonitor istället
och har du bra luftflöde i chassit
vad har du för chassi förresten?

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

msi afterburner eller annars rivatuner kan skapa fläktkurvor för grafikkortet.
Annars kan det vara dålig ventilation i chassit eller andra komponenter än gpu(chippet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

för lite/mycket kylpasta ?
ram och spänningsregulator heatsinks på ?

Kylpastan ska inte vara något problem

Skrivet av pumba-kung:

speedfan är inte ett bra program
kolla med HWmonitor istället
och har du bra luftflöde i chassit
vad har du för chassi förresten?

Luftflödet är lite si sådär, men grejjen är att jag bara vill ändra hastigheten på min fläkt som sitter kopplat direkt till moderkortet och inte till
grafikkortet. Chassit är antec 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

speedfan är inte ett bra program
kolla med HWmonitor istället
och har du bra luftflöde i chassit
vad har du för chassi förresten?

Förslag på bättre program till att styra fläktarna?

Permalänk
Medlem

litar inte på program styrning
och har inte hittat ett program som funkar bra
sköter mina fläktar genom en fläktkontroller eller bios

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Det blir nog att köpa en fläktkontroller inom kort! Någon som har koll på någon billig kontroller?

Permalänk
Medlem

Om du inte har gjort något i BIOS brukar väl de flesta kontakter skicka ut 12V (alltså fullt ös) om dom ens går att styra. Lite tveksamt om hur många fläktkontakter som du kan styra med ditt moderkort, är väl i det lägre segmentet. Och om det är så att den redan blåser för fullt finns ingen mening med att bara skaffa en kontroller eftersom du ändå inta kan mata mer än 12V till fläktarna. Så en snabbare fläkt kan nog även vara önskvärt.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumo:

Hejsan! Nu är det så att jag har en Accelero s1 kylare med en fläkt åvanpå den, men jag måste ställa in den på högre rpm för det blir SKIT varmt när jag spelar BF3 och hela spelet hänger sig.
Har försökt med Speedfan, men programmet är ju helt konstigt.

Någon som har någon annan idé eller kan ge mig någon miniguide på hur fasen man hittar fläkten i speedfan eller något annant bra program ?!

Tack i förhand!

Så kortet blir varmt när den går på max rpm? vad ska du då ha en fläktkontroller till? för o kunna sänka rpm så kortet blir varmare?
Ta bort kylaren o ge den ny kylpasta o ev köp en bättre fläkt, vad har du för fläkt nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Så kortet blir varmt när den går på max rpm? vad ska du då ha en fläktkontroller till? för o kunna sänka rpm så kortet blir varmare?
Ta bort kylaren o ge den ny kylpasta o ev köp en bättre fläkt, vad har du för fläkt nu?

Neej! du har missuppfattat det.
Grafikkortet blir svin varmt vid load, och det är pga av att fläkten som sitter på mitt grafikkort inte ställer in sig på högre RPM automatiskt om grafikkortet blir varmt (T ex när jag spelar spel).
Och då vill jag ha ett program så jag kan ställa in RPM på min fläkt som är ansluten till mitt moderkort, men Speedfan som jag har testat fungerar inte (Kan inte ställa in fläkten på vilken rpm jag vill ha den på)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumo:

Neej! du har missuppfattat det.
Grafikkortet blir svin varmt vid load, och det är pga av att fläkten som sitter på mitt grafikkort inte ställer in sig på högre RPM automatiskt om grafikkortet blir varmt (T ex när jag spelar spel).
Och då vill jag ha ett program så jag kan ställa in RPM på min fläkt som är ansluten till mitt moderkort, men Speedfan som jag har testat fungerar inte (Kan inte ställa in fläkten på vilken rpm jag vill ha den på)

jaså ok, ja då lär du tjäna på en kontroller