SSI SI-1359RUSI3 stänga av viloläget..hur???

Permalänk

SSI SI-1359RUSI3 stänga av viloläget..hur???

Tjenare!

Håller på att testa SSI SI-1359RUSI3 och det verkar lovande men har dock ett problem, enheten är konfigurerad att gå i viloläge efter fem minuters inaktivitet, vilket stänger av både diskarna och fläktarna. Inga konfigurationsprogram medföljer för att stänga av viloläget eller förlänga tiden tills enheten slocknar. Har letat febrilt efter något program som kan fixa problemet utan någon lycka..

tips eller en lösning vore jätteuppskattad.

tack på förhand

Mvh Predaking

Permalänk

Jag har tänkt att köpa denna och koppla ihop med 5 diskar..
Kan man göra så att alla diskar har egna partioner och se det i windows separat utan Raid funktion?

Permalänk

DjBeowolf svaret på din fråga är yes du kan alltså ha 5 diskar med olika partitioner utan raid

Permalänk
Medlem

"Inga konfigurationsprogram medföljer för att stänga av viloläget eller förlänga tiden tills enheten slocknar, men det tog inte lång tid förrän jag hittade ett kostnadsfritt sådant på www.orico.com.cn (ORICO HW Raid Manager). Med hjälp av detta program kan man förlänga väntetiden till viloläget till ett valfritt tidsintervall, eller helt stänga av viloläget, vilket jag har gjort. Man kan vidare konfigurera enheten att skicka ett mail till ett antal valfria mailadresser ifall någonting oväntat skulle ske med enheten - t ex om en disk skulle krascha och RAID-enheten går i degraderat läge. Det är synd att inte detta eller något liknande program medföljer och det är faktiskt enda anledningen till att jag tar bort ett antal stjärnor ur betyget."

Kopierat från ett omdöme på prisjakt så jag vet inte själv om det fungerar.
Själv funderar jag på att skaffa den lite billigare modellen utan firewire.

Permalänk

såg omdömet på prisjakt och gick in på deras hemsida men kunde inte hitta HW raid manager,har sökt på nätet men icke hittat någon nedladdningslänk till programmet....

Permalänk
Medlem

Jag har även kollat på denna men läshastighet på 70MB/s från en raid5 array med e-sata har tyvärr fått mig att leta efter annat.
Frågade användaren mimoid på prisjakt om hastigheten.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Hittat nån lösning än?

Permalänk
Medlem

Bumpar, för att se om någon hittat detta program som stänger av viloläget på diskarna?

Permalänk
Medlem

Utöka RAID5 med ytterligare diskar?

Funderar på att börja med 3 diskar i RAID5 i en SSI SI-1359RUSI3 och sedan utöka med ytterligare diskar efter hand. Går detta utan data går förlorade när ytterligare diskar läggs till?

Någon som har erfarenhet av Western Digital Caviar Green i RAID-sammanhang? Tydligen rekommenderas de inte för RAID främst pga låg prestanda. För mig är låg strömförbrukning/ljudvolym/värmeutveckling viktigare än prestanda, men finns det andra aspekter kring dessa?

Permalänk
Medlem

jag kör iof Linux CentOS 7 på min File/Storage Server där jag har min SI-1359RUSI3 monterad. och jag har löst det med ett bash script som skapar en fil med lite text i som blir ca 300kb stor, detta script körs var 4e min via crontab, (Schedule task / schmealäggaren i Windows)

EDIT: Dessa printscreens gjorde jag remote idag.

SI-1359RUSI3 Extern Raid cabinet (Totalt 12TB)

Speglade HDD´s (2x 1.0TB)

Intern Raid i HotSwap cabinet (Totalt 6.0TB)

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dstr12:

Funderar på att börja med 3 diskar i RAID5 i en SSI SI-1359RUSI3 och sedan utöka med ytterligare diskar efter hand. Går detta utan data går förlorade när ytterligare diskar läggs till?

Någon som har erfarenhet av Western Digital Caviar Green i RAID-sammanhang? Tydligen rekommenderas de inte för RAID främst pga låg prestanda. För mig är låg strömförbrukning/ljudvolym/värmeutveckling viktigare än prestanda, men finns det andra aspekter kring dessa?

jag har till 80% WDAC diskar både i raid0-1-5 å dem är inte slöa.

för att svara på din första fråga, nej de kan du inte, du måste göra en ny Raid Array om du lägger till disk. vilket resulterar i att du förlorar data när du tarbort / bryter den Raid Array du har innan du stoppar i mer disk. det finns ingen "Hot-Add-Hardware" på denna lösning.

om du stoppar i mer disk utan att pilla på knapparna på SI-1359RUSI3 för att skapa en ny Raid Array så händer inget å du ser inte dina nya diskar.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Här finns en mjukvara som kan hantera detta kabinett:

http://www.oricoonline.us/support.php?id=4827