Permalänk

Fan error vid startup: Noctua NH-D14

Hej

Jag har en ny CPU fläkt: Noctua NH-D14. Den kyler bra och inget konstigt alls.

men det är en sak jag undrar. Varje gång jag startar upp datorn precis efter man kan gå in i BIOS. Så står det fan error. Det ser ut såhär:

http://www.google.se/imgres?q=fan+error&hl=sv&biw=1858&bih=99...

Måste trycka f1 för att gå vidare. Har inte märkt något problem, men bör jag ändra någonting som har med fläkten att göra ? :s

Permalänk
Medlem

Ett sätt att göra användaren uppmärksam på att en CPU inte är inkopplad (eller inkopplad men inte snurrande) och därmed förhoppningsvis förhindra att någon komponent tar skada av överhettning.

Vad du kan göra är att helt enkelt koppla in ena fläkten (eller båda med en grenkontakt) till fan headern på moderkortet som är märkt med CPU_fan eller likande. Om du inte vill eller kan detta, kan du förmodligen stänga av behovet av att behöva trycka F1 vid uppstart för att gå vidare i BIOS. I mitt ASUS BIOS finns det valet under 'Boot'-menyn. Om du kör en OEM-burk brukar denna varning inte gå att göra någonting åt i BIOS.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk

Ah ok tack! ska kolla nu.

Permalänk

koppla in fläkt sladden till kontakten på moderkortet ovanför cpun

Permalänk

nu har jag då stött på ett problem. kontakten fläkten(fläktarna) har tre piggar. Medans kontakten på Modekortet har fyra och en anna tre, fast den har en liten plast grej på sidan så jag kan inte koppla in den där.

Permalänk

nvm hitta en till konstakt med tre hål utan en plast grek i vägen, ska se om det funkar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZaikoo:

nu har jag då stött på ett problem. kontakten fläkten(fläktarna) har tre piggar. Medans kontakten på Modekortet har fyra och en anna tre, fast den har en liten plast grej på sidan så jag kan inte koppla in den där.

Spelar ingen roll, sätt din 3 stiftfläkt i CPU_fan alltså den som har 4 stift, alla 3 stifts fläktar passar på 4 stifts fan headers

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

hmm, nu har jag kopplat båda CPU fläktarna till modekortet och error uppstår än. Först hade jag ena inkopplad i agget och andra i mode. Kan problemet ha att göra med att jag hade en standard intel fläkt förut? :s

Permalänk
Medlem

På dom flesta relativ moderna moderkort brukar iaf CPU-fäktkontakten vara 4-pin, men det går att koppla in 3-pin också utan problem. Vissa OEM har dock denna "plastgrej" som sträcker sig över alla pinar och därmed inte funkar med 3-pinsfläktar, det låter som det är så på ditt kort. Plastgrejen är en låsning för att förhindra att kontakten oavsiktligt hoppar ur.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Skrivet av Rba:

På dom flesta relativ moderna moderkort brukar iaf CPU-fäktkontakten vara 4-pin, men det går att koppla in 3-pin också utan problem. Vissa OEM har dock denna "plastgrej" som sträcker sig över alla pinar och därmed inte funkar med 3-pinsfläktar, det låter som det är så på ditt kort. Plastgrejen är en låsning för att förhindra att kontakten oavsiktligt hoppar ur.

låter så ja, men menar du att jag kan koppla in en 3pin i en 4pin? fläktarna på cpu fläkten är ju 3pin. mitt modekort är ASUS P7P55D Le

Permalänk
Medlem

sätt fläkten som du vill ha den, om den varanar för cpufan så trycker du DEL vid vita startskärmen och går sedan in i HW monitor och fyller i "ignore" på cpu fan.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Skrivet av yroll:

sätt fläkten som du vill ha den, om den varanar för cpufan så trycker du DEL vid vita startskärmen och går sedan in i HW monitor och fyller i "ignore" på cpu fan.

Åh tusan det funka

Tackar för all eran hjälp!