Överklocka - kan tekniker se det? (Juridisk fråga)

Permalänk
Medlem

Överklocka - kan tekniker se det? (Juridisk fråga)

Om jag överklockar mitt grafikkort,
och det sedan går sönder för någon annan orsak och jag lämnar in det i butiken där jag köpte det,
kan tekniker som feltestar sånt se om jag överklockat grafikkortet?

(Teoretiskt sätt då, jag funderar på att överklocka men är inte för intresserad av att förbruka mina garantier)

Frågan är även för CPU, GPU & RAM minnen.

Permalänk
Medlem

CPU & Minnen, nej.
GPU, beror på metoden.

Permalänk
Medlem

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96verklockning

Citat:

Skador som uppkommer i samband med överklockning täcks oftast inte av garantin, och ibland upphör garantin att gälla vid överklockning.

Troligtvis täcker inte garantin värmeskador.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Så länge du inte har påverkat hårdvaran rent fysiskt så kan de inte bevisa att du har överklockat.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96verklockning

Troligtvis täcker inte garantin värmeskador.

Självklart gäller garantin värmeskador, men om det går att bevisa att skadan orsakats av att du har gjort något med grafikkortet (överklickning exempelvis) gäller den inte. Dock kan det många gånger vara svårt att påvisa, och många återförsäljare kontrollerar inte heller detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av icelaw:

Om jag överklockar mitt grafikkort,
och det sedan går sönder för någon annan orsak och jag lämnar in det i butiken där jag köpte det,
kan tekniker som feltestar sånt se om jag överklockat grafikkortet?

(Teoretiskt sätt då, jag funderar på att överklocka men är inte för intresserad av att förbruka mina garantier)

Frågan är även för CPU, GPU & RAM minnen.

Syns inte på CPU och minnen. Syns inte heller på grafikkortet om du använder MSI afterburner.
Gällande grafikkortet så behöver du inte ändra någon spänning. Bara att skruva upp frekvenserna något. Man når högre med spänningshöjningar, men det är ofta svårt att hämta ut en stor prestandavinst med en spänningshöjning ändå.
Vinsten blir större med en processor så där kan det vara lönt att ändra spänningen också. Själv hade jag inte haft mage att nyttja garantin efter at jag tabbat mig med överklockningen dock. My bad, my responsibillity.
Men jag har ganska bra koll på vad jag pysslar med. Skulle mitt grafikkort rasa för att jag endast höjt frekvenserna något så är jag ganska övertygad om att det har varit något annat galet med kortet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled