Permalänk
Medlem

Nätagget "småkurrar"

Yo!

Köpte och skruvade ihop en ny dator för ett par veckor sedan. Efter ett par dagar hörs ett småkurr från nätagget. Det är i stort sett konstant och det försvinner när datorn/nätagget pressas lite. Är det månne en kabel som ligger emot eller finns det "coil whine" som påminner om ett kurr?
Det torde inte vara det sistnämnda eftersom det minskar/försvinner när datorn ansträngs.
Har tippat chassit och kollat underifrån men det är svårt att se nånting. Jag vill gärna inte öppna nätagget pga garanti och ev ström.
Några tips?

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara coil whine; att det försvinner vid belastning bevisar i princip ingenting. Om man har en känslig mikrofon och håller den vid ett nätagg som är helt tyst så ser man lätt på mätaren att den för en hel del ljud, det råkar sig bara så att ljuden ligger utanför vårt hörbara frekvensomfång.

På samma sätt så kan belastningen förändra vibrationerna och helt enkelt sparka till ljudet att gå in i ett icke hörbart ljud. Potentiella lösningar vore att kanske skaffa ett nätfilter/överspänningskydd och mata PSUt från det? Är en bra sak att ha för säkerhets skull och det kan hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Kan mycket väl vara coil whine; att det försvinner vid belastning bevisar i princip ingenting. Om man har en känslig mikrofon och håller den vid ett nätagg som är helt tyst så ser man lätt på mätaren att den för en hel del ljud, det råkar sig bara så att ljuden ligger utanför vårt hörbara frekvensomfång.

På samma sätt så kan belastningen förändra vibrationerna och helt enkelt sparka till ljudet att gå in i ett icke hörbart ljud. Potentiella lösningar vore att kanske skaffa ett nätfilter/överspänningskydd och mata PSUt från det? Är en bra sak att ha för säkerhets skull och det kan hjälpa.

Okej, då vet jag. På vilket sätt hjälper ett överspänningsskydd mot coil whine? Jämnar den ut strömspikar som kan vara en orsak till whinet?
Jag har läst att coil whine är en vanlig företeelse nuförtiden, vilket jag tycker är synd. Även om det inte låter mer än en gammal hdd som kurrar så stör jag mig rätt mycket på det. Hur funkar coil whine gällande garantin, kan man byta ut det kostnadsfritt eller är det bara nåt man får acceptera?

Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan ju vara fläkten som klickar, har sett en tråd då och då om det som rör XFX-aggregat. Men är då fundersam över varför ljudet försvinner vid belastning, kanske för att varvtalet ökar och klickandet får en annan frekvens?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Kan ju vara fläkten som klickar, har sett en tråd då och då om det som rör XFX-aggregat. Men är då fundersam över varför ljudet försvinner vid belastning, kanske för att varvtalet ökar och klickandet får en annan frekvens?

Jo, jag har tänkt nåt liknande. Läste nånstans att man kan prova att trycka lite på mitten av fläkten. Vi får väl se, men mina förhoppningar är inte höga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blame_me:

Jo, jag har tänkt nåt liknande. Läste nånstans att man kan prova att trycka lite på mitten av fläkten. Vi får väl se, men mina förhoppningar är inte höga.

Man kan trycka lite på en stillastående fläkt och förhoppningsvis smetar det ut den existerande oljan som finns och ljudet försvinner. Alternativet annars är ju att helt enkelt ta upp nätagget och olja fläkten; något som däremot inte skall behövas med en ny enhet. Med tanke på att du har garanti så kanske det är något att göra i framtiden. Du får använda det magiska pappersröret och se om du 100% kan etablera om det är agget eller aggets fläkt som knorrar.

Finner TS ljudet så högt att det är störande så skulle jag pröva att skicka tillbaka det, brukar inte vara svårt att få ett nytt som det verkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Man kan trycka lite på en stillastående fläkt och förhoppningsvis smetar det ut den existerande oljan som finns och ljudet försvinner. Alternativet annars är ju att helt enkelt ta upp nätagget och olja fläkten; något som däremot inte skall behövas med en ny enhet. Med tanke på att du har garanti så kanske det är något att göra i framtiden. Du får använda det magiska pappersröret och se om du 100% kan etablera om det är agget eller aggets fläkt som knorrar.

Finner TS ljudet så högt att det är störande så skulle jag pröva att skicka tillbaka det, brukar inte vara svårt att få ett nytt som det verkar.

Nej, det blir nog att skicka tillbaka det. Jag vet inte om jag besitter kunskap nog att öppna agget och smörja själv Tack för hjälpen i alla fall. En annan fråga. Jag har ett annat nätagg, ett cooler master silent pro 520 W tror jag det är. Torde det funka att driva min dator i signaturen, allt oklockat?

Edit: Jag la upp ett klipp med ljudet: http://youtu.be/oat-oipfIbY Det är lite låg kvalitet och man får höja volymen en del för att höra det.

Permalänk

Jag hade ett nätaggregat från XFX tidigare som gav ifrån sig ett knarrande med 40-45 sekunders mellanrum.

Jag skickade in det till Inet, dem sade att dem inte kunde finna några fel med gav mig ett nytt av "good will".

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper930:

Jag hade ett nätaggregat från XFX tidigare som gav ifrån sig ett knarrande med 40-45 sekunders mellanrum.

Jag skickade in det till Inet, dem sade att dem inte kunde finna några fel med gav mig ett nytt av "good will".

Okej, jo, jag ska skicka mitt till inet också i början av nästa vecka. Hur lång tid tog det innan du fick ett nytt?

Permalänk
Skrivet av blame_me:

Okej, jo, jag ska skicka mitt till inet också i början av nästa vecka. Hur lång tid tog det innan du fick ett nytt?

Jag betalade mellanskillnaden och fick ett Corsair AX850. Jag minns inte hur lång tid undersökningen tog.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE