Hjälp mig clocka min Intel Core 2 Duo E6600

Permalänk

Hjälp mig clocka min Intel Core 2 Duo E6600

Orginal klock: 2.4ghz
Multiplier: 9
Over clock(atm): 3.06ghz
Temp: 39/41 idle - 59 full

Anledningen för att jag clockar den är för att BF3 får högre fps (har lågt)

Har sett trådar från 2006 etc där folk clockar den i 3.4ghz och 3.6 ghz utan problem och inte så höga grader, köpte nyss en ny kylare som fick plats (fick trycka en hel del för moderkortet har jävla heatpipes i vägen) (det var runt 70 grader förut på orginal clock, för att kylaren inte hade kontakt så tryckte åt den rejält och skruvade)(böjde lite på kylaren xD)

Det största problemet som jag märker just nu är att jag inte kan gå över 3.0Ghz... Antingen startar inte BIOS, BOOTIMGR is corrupt/Computing code is corrupt etc, eller så kommer jag in men alla program crashar(Svarar inte) tex explorer, AMD control panel, google chrome. Super instabilt. Några tips? Vågar inte höja på volten så låter den vara kvar på automatic.

Permalänk
Medlem

Om du har volten på automatic så höjs den ändå! Mer än nödvändigt oftast...

Lås volten på något som känns bekvämt för dig och testa från std clock och uppåt och se hur långt du kommer. När du går i väggen så kan du höja volten lite till och fortsätta. Sluta när du tycker tempen ligger på en för dig trygg nivå.

Permalänk
Medlem

Se till att minnena inte höjs mycket mer än vad dom är gjorda för, då när fsbn höjs så höjs även minnet..

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Se till att minnena inte höjs mycket mer än vad dom är gjorda för, då när fsbn höjs så höjs även minnet..

Märkte det här.. Windows och Bios blev helt kaos på 3.0ghz sänkte till 2.9, hur ser jag vad minnena har för hastighet och vad som de ska ha? Det är alltså en overclocking gräns = hz på minnena? Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av arabkungen:

Märkte det här.. Windows och Bios blev helt kaos på 3.0ghz sänkte till 2.9, hur ser jag vad minnena har för hastighet och vad som de ska ha? Det är alltså en overclocking gräns = hz på minnena? Tack

Vet inte vilka minnen du har men minnena i sig klockar inte bra om man inte börjar ändra volt och CL.
I biosen finns det alternativ för dig o ställa in vad dom ska stå på, för som sagt dina minnen överklockas itakt med ökningen av FSBn vilket resulterar i att datorn inte startar..

Vet du inte vilka minnen du har??

Permalänk
Medlem

Du verkar inte vara någon rik arab inte ... finns väl knappt sånna ändå, kanske kan byta en ko mot en i5-2500k?.

Permalänk
Skrivet av drekthor:

Du verkar inte vara någon rik arab inte ... finns väl knappt sånna ändå, kanske kan byta en ko mot en i5-2500k?.

Tror inte i5-2500k fungerar på föråldrade sockets, ingen monster dator jag sitter på(det var den bästa för 5 år sen). I så fall kan jag bygga en helt ny dator.

Hört talas om united arab emirates? - dubai?

Får väl nöja mig med 2.9ghz. Höja volten osv vet jag redan nu att den pajjar cpu:n och livslängden.

Permalänk
Skrivet av drekthor:

Du verkar inte vara någon rik arab inte ... finns väl knappt sånna ändå, kanske kan byta en ko mot en i5-2500k?.

Jag älskar hur du jämför en mid-level skit, med en high-end.. Hans processor kostade 50% mer än 2500k för sådär 4 år sedan.

Hela den första meningen får mig att skämmas över att dela etnistiet med dig (förmodat att du faktiskt är svensk). Finns betydligt fler rika med arabiskt ursprung än det finns med svenskt ursprung, räknat i 100 miljoner+ som "rik". Kossor har inte heller någon koppling med byteshandel, då det traditionellt är kameler.. då de är värda si sådär 25-75 000 kr per kamel.

Så istället för att trycka ner han, så lyckades du med manövern att få oss svenskar att se ut som rednecks i södra usa.

Skärp till dig.

Ont:
Jag tror tyvärr att E6600 är lite knelt för BF3, speciellt i större 64-player maps. Jag kör själv e8500 i 4.1ghz och känner trots det av en flaskning, BF3 är en av de få fps-spelen som utnyttjar fler än 2 kärnor.. vilket märks av.. glider runt i 30-40 fps trots 2x6950 (allt på ultra dock)

Min rekommendation är att titta efter en begagnad am3+ bräda med en 4 kärnig phenom 2, alternativt köra på Bulldozer/SB om budgeten tillåter.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jag älskar hur du jämför en mid-level skit, med en high-end.. Hans processor kostade 50% mer än 2500k för sådär 4 år sedan.

Hela den första meningen får mig att skämmas över att dela etnistiet med dig (förmodat att du faktiskt är svensk). Finns betydligt fler rika med arabiskt ursprung än det finns med svenskt ursprung, räknat i 100 miljoner+ som "rik". Kossor har inte heller någon koppling med byteshandel, då det traditionellt är kameler.. då de är värda si sådär 25-75 000 kr per kamel.

Så istället för att trycka ner han, så lyckades du med manövern att få oss svenskar att se ut som rednecks i södra usa.

Skärp till dig.

ativt köra på Bulldozer/SB om budgeten tillåter.

AMEN! Dock så är inte 2500k high-end.

Kul att han nämner kor och inte som du sa, kameler då det var svenskar och inte araber som bedrev byteshandel med den sortens boskap.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Jag älskar hur du jämför en mid-level skit, med en high-end.. Hans processor kostade 50% mer än 2500k för sådär 4 år sedan.

Hela den första meningen får mig att skämmas över att dela etnistiet med dig (förmodat att du faktiskt är svensk). Finns betydligt fler rika med arabiskt ursprung än det finns med svenskt ursprung, räknat i 100 miljoner+ som "rik". Kossor har inte heller någon koppling med byteshandel, då det traditionellt är kameler.. då de är värda si sådär 25-75 000 kr per kamel.

Så istället för att trycka ner han, så lyckades du med manövern att få oss svenskar att se ut som rednecks i södra usa.

Skärp till dig.

Ont:
Jag tror tyvärr att E6600 är lite knelt för BF3, speciellt i större 64-player maps. Jag kör själv e8500 i 4.1ghz och känner trots det av en flaskning, BF3 är en av de få fps-spelen som utnyttjar fler än 2 kärnor.. vilket märks av.. glider runt i 30-40 fps trots 2x6950 (allt på ultra dock)

Min rekommendation är att titta efter en begagnad am3+ bräda med en 4 kärnig phenom 2, alternativt köra på Bulldozer/SB om budgeten tillåter.

Jag förstår självklart att processorn inte pallar bf3 men det funkar i 40 fps på metro och 25-30 på caspian.

Problemet var att jag inte kunde overclocka den mer, men det spelar inte så stor roll. (minnena pallar inte)

För övrigt är jag hel svensk, ja alltså vikinga blod men men små fjantar här och där finns det! (mina alts har alltid bra namn!)

Tråden kan stängas.

Permalänk
Skrivet av Manneh:

AMEN! Dock så är inte 2500k high-end.

Kul att han nämner kor och inte som du sa, kameler då det var svenskar och inte araber som bedrev byteshandel med den sortens boskap.

Nej men E6600 var en gång i tiden

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Minns att jag hade E6600 på 3.6 GHz tillsammans med Asus P5W DH Deluxe, det var just på gränsen, högre än så ville den inte.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5