Permalänk
Medlem

Crosair H80 problem

Hej

I Idle ligger den på 52-54 grader när jag kikar tempen i bios. Kör med i7 4.2 ghz.

Borde väll ligga på runt 35 - 40 grader?

Permalänk
Medlem

Ta bort den,gör rent den, på med ny kylpasta och se till att den sitter ordentligt. Kör du pnp?

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen tagit bort, gjort rent riktigt och lagt på en ny liten droppe pasta.

Ursäkta om jag låter dum, men vad är pnp?

Permalänk
Medlem

Titta med Real Temp istället, visar den så höga grader där med så är något fel.
Jag har en 4,2ghz clock på min i5 2500k och ligger i 53c under max load.

Har du spänt fast pumpen ordentligt? Tumskruvarna som kommer med hade inget spår i sig för mig, kunde inte använda skruvmejsel, så jag fick spänna så hårt jag kunde med fingrarna. Antar de tagit bort att det ska spännas med skruvmejsel. Så se till att du inte spänt fast pumpen för hårt eller för löst.

PnP är push and pull.
Dvs ->||->
-> = fläktriktning
|| = radiator

Permalänk
Medlem

Ja PnP riktningen är rätt. Det finns spår där man drar fast pumpen med skruvmejsel och det har jag gjort med kärlek.

Laddade ner real temp nu och enligt den så ligger jag på runt 32-35 vilket är en enorm skillnad i så fall. Hur kan temperaturen som bios visar vara så fel ute i så fall?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, men det är samma sak för mig. Man tycker att bios borde visa mer rätt, men så är det tydligen inte.

Permalänk
Medlem

Bios speciellt på dom nya 1155 plankorna visar ofta uppåt väggarna, sen så är dom + SB CPU kalibrerade så dom visar mer korrekta temprature när dom belastas, inte idle.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

ja kollar min temp med : CPUID - HWMONITOR

där får du med allt ; Grafikkort, moderkort, processor osv sosv
Funkar rätt bra för mig

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5