Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det är därför jag skrev "glada" och inte glada.. Vissa apple hatar såg han som "djävulen" däribland jag och man kanske inte är just glad. Men jag kan iaf skoja om de. Spelar de nån roll vad de dör om btw? Jag tvivlar på att någon här kände honom så att vara ledsen känns långt utanför agendan.

Jag gillar inte heller Apple, men jag kallar inte Steve för djävulen för det. Jag personligen har förlorat familjemedlemmar samt en nära vän pga cancer så för mig är det ett känsligt ämne. Vill man gråta över någon annans död även om man inte känner dom personligen så får dom väl göra det? Det är väl ändå mänsklig?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jag gillar inte heller Apple, men jag kallar inte Steve för djävulen för det. Jag personligen har förlorat familjemedlemmar samt en nära vän pga cancer så för mig är det ett känsligt ämne. Vill man gråta över någon annans död även om man inte känner dom personligen så får dom väl göra det? Det är väl ändå mänsklig?

Beklagar det... har även jag förlorat en jag kände i cancer och det är såklart inte roligt. Men det är hans nära som borde känna sorg.. Inte några på andra sidan jorden som förmodligen aldrig träffat honom. Skulle man sörja för alla som dör man inte känner skulle man inte fungera som människa.

Att kunna skratta åt döden är bara sunt.(Som jag ser de)

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

R.I.P. Steve Jobs.

Tycker man ska skilja på människan Steve Jobs och företaget Apple.
Det är 2 helt olika saker.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

Beklagar det...(...).

Jag pratade om att uttrycka sorg: "många", när de stöter på någon i det offentliga rummet, hasplar ur sig ett "beklagar sorgen" rent pliktskyldigast (ty då har de varit sååå duktiga: de har ju faktiskt orkat öppna munnen och säga något som de egentligen inte bryr sig om:/), och då är de befriade från "andan i rummet" och kan dra utan vidare förpliktelser ("förplikteleser" = att stanna kvar en stund och byta några fler värmande ord etc.).

Det känns som att folk var mer genuina, varma och uppriktiga men nu gör man det mesta om man "tjänar på det", annars så struntar man i det om det inte berör situationer där du inte riktigt kan "komma undan situationen utan måste uppföra dig" i det offentliga rummet. Vårt samhälle har blivit väldigt okänsligt...:'(

Att Palme_570 inte ens orkade skriva: "Jag beklagar sorgen", visar det på att många bryr sig mindre och mindre i såväl skrift som i övriga situationer. (Skulle inte förvåna mig om man om 10 år förkortar frasen än mer i stil med ---> "Aa...Sry han x-( gtg...:S".

Som jag sa (ungefär) i en annan tråd:

"Många anser sig vara fördomsfria, snälla generösa och öppna. När folk säger så, syftar de på sin familj, men när det handlar om andra människor utanför familjen, så är många ignoranta och egoistiska".

Därför (i alla fall för de få av oss känsliga själar som är kvar:)) tycker i alla fall inte jag det är fel att uttrycka sin sorg även när det kommer till okända människor och deras öden...:)

My humble EnKrona!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Beklagar det... har även jag förlorat en jag kände i cancer och det är såklart inte roligt. Men det är hans nära som borde känna sorg.. Inte några på andra sidan jorden som förmodligen aldrig träffat honom. Skulle man sörja för alla som dör man inte känner skulle man inte fungera som människa.

Att kunna skratta åt döden är bara sunt.(Som jag ser de)

De sörjer inte alla som dör. De sörjer en man som har påverkat dem. Det är inget fel med det.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coldfire2143:

De sörjer inte alla som dör. De sörjer en man som har påverkat dem. Det är inget fel med det.

Tack Coldfire2143!:) Känns som du förstår vad man menar, men så tillhör du ju toppskiktet av forumkollegorna!:)<3

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Intressant 0_o. Påverkat dem hur ? Att få en ny svindyr telefon ?..

Han var en vis man som hade unika idéer och drev på marknaden på ett sätt som ingen annan skulle kunnat.
En retorisk fråga, hur skulle du känna dig om din favoritmusiker avled?

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Intressant 0_o. Påverkat dem hur ? Att få en ny svindyr telefon ?..

Är du helt okunnig eller? Du använder en dator förmodar jag? Om ja, ja då har Steve Jobs även påverkat ditt sätt att använda en dator. Steve Jobs är ingen ny snubbe som började med datorer i slutet av 90-talet. Han grundade Apple redan på 70-talet och påverkade väldigt mycket hur man i dagens samhälle använder en dator, dvs han har påverkat många människors liv på många olika sätt. Innan du kommer med fler korkade kommentarer så kanske det är dags för dig att börja läsa lite om vem Steve Jobs var och vad han har gjort för oss som lever i IT-samhället? Bara ett litet tips.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coldfire2143:

Han var en vis man som hade unika idéer och drev på marknaden på ett sätt som ingen annan skulle kunnat.
En retorisk fråga, hur skulle du känna dig om din favoritmusiker avled?

Jag känner sorg och saknad i både hjärta och själ!:'(<3 Saknar Steve något *enormt*:)<3

Du har säkert skapat en App. till Gud fader själv, så att Han kan hålla reda på alla själar där uppe i iCloud!:)(F)

Du kommer hjälpa mänskligheten att närma sig varandra, genom Din Ande.:) Det är jag övertygad om!:)(F)

R.I.P. Du store innovatör!:)<3

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag känner sorg och saknad i både hjärta och själ!:'(<3 Saknar Steve något *enormt*:)<3

Du har säkert skapat en App. till Gud fader själv, så att Han kan hålla reda på alla själar där uppe i iCloud!:)(F)

Du kommer hjälpa mänskligheten att närma sig varandra, genom Din Ande.:) Det är jag övertygad om!:)(F)

R.I.P. Du store innovatör!:)<3

"It's the ones that dare to dream about changing the world that will change it." - Steve Jobs

Inte säker på om han sa exakt så, men något liknande var det.

Requiescat In Pace.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coldfire2143:

"It's the ones that dare to dream about changing the world that will change it." - Steve Jobs

Inte säker på om han sa exakt så, men något liknande var det.

Requiescat In Pace.

Han sa så mycket klokt!:)(F) Han var i sanning en liten IT-filosof som ingen annan har varit före honom.:)(F)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Han var en vis man som hade unika idéer och drev på marknaden på ett sätt som ingen annan skulle kunnat.
En retorisk fråga, hur skulle du känna dig om din favoritmusiker avled?

Det är sant han var unik. Men känner man han inte kan jag inte förstå varför man skulle känna sorg bara för man har en pryl som hans företag var delaktig i :S Om han skulle avlida skulle jag inte bry mig mer än om någon annan jag inte kände avled dvs nada.

Skrivet av mahasj:

Är du helt okunnig eller? Du använder en dator förmodar jag? Om ja, ja då har Steve Jobs även påverkat ditt sätt att använda en dator. Steve Jobs är ingen ny snubbe som började med datorer i slutet av 90-talet. Han grundade Apple redan på 70-talet och påverkade väldigt mycket hur man i dagens samhälle använder en dator, dvs han har påverkat många människors liv på många olika sätt. Innan du kommer med fler korkade kommentarer så kanske det är dags för dig att börja läsa lite om vem Steve Jobs var och vad han har gjort för oss som lever i IT-samhället? Bara ett litet tips.

Visst han påverkade it marknaden. Wosh om du ska gråta av alla som har påverkat den så skulle du tyna bort. Om vi ska ta den frågan har vi bill gates att tacka för mer vad gäller en dator hemma och hur de används idag även om det finns saker att tacka jobs för också behöver man inte sitta å lipa.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag känner sorg och saknad i både hjärta och själ!:'(<3 Saknar Steve något *enormt*:)<3

Du har säkert skapat en App. till Gud fader själv, så att Han kan hålla reda på alla själar där uppe i iCloud!:)(F)

Du kommer hjälpa mänskligheten att närma sig varandra, genom Din Ande.:) Det är jag övertygad om!:)(F)

R.I.P. Du store innovatör!:)<3

Du som verkar vara så pass insatt i Steve Jobs, du vet väl att han var buddist?

Och en fråga, vet inte om jag sett rätt men skrev du någon gång att du var 24 år gammal?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pnorberg:

Du som verkar vara så pass insatt i Steve Jobs, du vet väl att han var buddist?

Och en fråga, vet inte om jag sett rätt men skrev du någon gång att du var 24 år gammal?

Jo det vet jag!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jo det vet jag!:)^^

Är det då inte lite respektlöst och säga att han sitter vid gud osv. när han själv inte trodde på någon gud?

Du svarade aldrig på min fråga.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Visst han påverkade it marknaden. Wosh om du ska gråta av alla som har påverkat den så skulle du tyna bort. Om vi ska ta den frågan har vi bill gates att tacka för mer vad gäller en dator hemma och hur de används idag även om det finns saker att tacka jobs för också behöver man inte sitta å lipa.

Märkligt att man ska behöva ta den här diskussionen....
Först och främst, bara för att man sörjer så behöver det inte betyda att man lipar. Man kan sörja på många olika vis. Dock inget fel i att lipa om man känner att man har förlorat någon som har haft en stor betydelse i ens liv, oavsett vilken betydelse det nu än må ha varit.
För det andra, jo Bill Gates har också haft många fingrar inom datorns område. Det är dock en stor skillnad mellan Steve och Bill och det är att Bill fortfarande lever. Men du behöver inte oroa dig, det kommer vara många som kommer att sörja den dagen då Bill också går bort. Likaså så kommer det vara folk som sörjer när Arnold Schwarzenegger går bort, när Sylvester Stallone går bort, när Per Gessle går bort etc etc etc. Precis som när Michael Jackson dog och miljontals människor över hela världen sörjde så finns det även de som sörjer Steves bortgång. Om det är svårt för dig att förstå det, så är det nog dig det är fel på och inte de som vågar uttrycka sin sorg helt öppet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pnorberg:

Är det då inte lite respektlöst och säga att han sitter vid gud osv. när han själv inte trodde på någon gud?

Du svarade aldrig på min fråga.

Jag försökte ge en bild (precis som i min dikt några rader upp) av hur mycket jag respekterar och saknar denna innovatör.:) Någon illvillighet har inte funnits från min sida med mina rader.:) Man kan ju säga och uttrycka "omöjliga saker" genom ord och dikter som ett epos till någon fast det ibland kanske inte stämmer överens med vissa situationer eller händelser.:) Jag vet inte hur jag ska kunna förklara det bättre än så.:'(

Om man undviker att svara på en fråga, eller inte hör av sig vidare i frågan så betyder det helt enkelt oftast att man inte kan eller vill svara på frågan.:) Det är ungefär som när jag var och åt och frågade kocken om jag fick byta dricka A mot dricka B då jag inte tyckte om dricka A, men han svarade glidande på frågan och jag förstod att han inte ville tillmötesgå mig och det är sådant man får respektera ibland här i livet.:):)^^ Det är som det är helt enkelt.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Jag skulle vilja att Steve Wozniak blev Apples nya frontfigur

Det är ju trots allt hans fantastiska datorer och mjukvara som grundlade Apples förmögenhet. Han skulle definitivt inte ha några problem att fatta de tekniska aspekterna, och han har en genomtrevlig personlighet och förklarar bra. Så kan designercrewet designa fina nya grejjor.

Men det kanske bara är jag som har honom som idol?

Jobs lämnar definitivt ett imponerande livsverk efter sig. Så jäkla surt att han fick cancer. Jag hade nog inte varit så strong som han in i det sista.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

"Steve Jobs, the pioneer of the computer as a jail made cool, designed to sever fools from their freedom, has died.

As Chicago Mayor Harold Washington said of the corrupt former Mayor Daley, "I'm not glad he's dead, but I'm glad he's gone." Nobody deserves to have to die - not Jobs, not Mr. Bill, not even people guilty of bigger evils than theirs. But we all deserve the end of Jobs' malign influence on people's computing.

Unfortunately, that influence continues despite his absence. We can only hope his successors, as they attempt to carry on his legacy, will be less effective." - Stallman

Kan faktiskt hålla med lite om det där. Tycker inte om det han gjorde, tycker inte han har bidragit till en utveckling åt det hållet jag velat etc. Men jag skänker en tanke till hans familj då han ändå dog i ung ålder och kanska aldrig fick göra de där sakerna man vill göra som människa, speciellt om man har familj.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Stallman är ett riktigt r*vhål.... Ska vi tala om en riktig fanatiker så är han ett praktexempel.

Han är en riktigt bra programmerare också. Inte som man böhever lyssna på honom om man kör hans program.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HolyFather:

Jag skulle vilja att Steve Wozniak blev Apples nya frontfigur

Det är ju trots allt hans fantastiska datorer och mjukvara som grundlade Apples förmögenhet. Han skulle definitivt inte ha några problem att fatta de tekniska aspekterna, och han har en genomtrevlig personlighet och förklarar bra. Så kan designercrewet designa fina nya grejjor.

Men det kanske bara är jag som har honom som idol?

Jobs lämnar definitivt ett imponerande livsverk efter sig. Så jäkla surt att han fick cancer. Jag hade nog inte varit så strong som han in i det sista.

Håller med: det är en väldigt sympatisk kille!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

I don't even...
http://www.escapistmagazine.com/news/view/113525-Westboro-Bap...

"Westboro will picket his funeral. He had a huge platform; gave God no glory & taught sin," wrote Margie Phelps, daughter of church leader Fred Phelps, on Twitter last night.

Fundamentalister bara förstör.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Han grundade även Pixar Animation Studios. Synd att så få artiklar nämner detta.

MacOS '89 blev senare Win 95 och Photoshop gjordes på Mac tidigt 90-tal osv. Han och Apple har påverkat så mycket av mitt dagliga jobb, på både Mac och PC. Tack, Steve.

RIP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Han grundade även Pixar Animation Studios. Synd att så få artiklar nämner detta.

Gjorde han? Källa?
Han köpte väl snarare upp dem, men det kan ju knappast kallas att grunda. Ex EA grundade ju inte Dice bara för de köpte upp dem?

Ex wikipedia
"In 1986, Jobs bought The Graphics Group (later renamed Pixar) from Lucasfilm's computer graphics division for the price of $10 million, $5 million of which was given to the company as capital.[50]"

Permalänk
Medlem

Japp, välkänt faktum. Wikipedia är dock inte pålitlig, ännu. Han nämnde Pixar i många keynotes osv. Han startade Next och Pixar efter han fått sparken från Apple. Sedan efter Next blivit uppköpt av Apple så hamnade han där igen. En av många källor: http://t.co/etUQqmoj

Sedan om han fick första Pixar-folket från ILM, ok visst - men spela roll...

RIP

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk

Webben - som vi känner den idag - skapades av Tim Berners-Lee på en NeXT Cube gjord av NeXT. Apropå NeXT.

Och jag undrar hur de olika OSen hade sett ut idag om inte Steve hade fått för sig att studera kalligrafi på universitet...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Webben - som vi känner den idag - skapades av Tim Berners-Lee på en NeXT Cube gjord av NeXT. Apropå NeXT.

Och jag undrar hur de olika OSen hade sett ut idag om inte Steve hade fått för sig att studera kalligrafi på universitet...

Precis. +1

Steve och folket på NeXT/Apple har gjort mitt liv och jobb roligare.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Webben - som vi känner den idag - skapades av Tim Berners-Lee på en NeXT Cube gjord av NeXT. Apropå NeXT.

Och jag undrar hur de olika OSen hade sett ut idag om inte Steve hade fått för sig att studera kalligrafi på universitet...

Yes, han skapade den, men inte Stebe Jobs och han arbetade inte ÅT NeXT utan skapade på en NeXT cube, alltså stor skillnad.
Oavsett så är det inte Stebe Jobs som gjort något utan Tim Berners-Lee...
Att ge eloge till Steve för andras jobb som vissa verkar göra, är faktiskt tragiskt... Andra gör jobbet, Stebe får berömen? He...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |