Permalänk
Medlem

Intel i5 @ 5 GHZ Bra grejer?

Tjaabba

Tänkte bara dela med mig av min testning so far.

i5 @5ghz vcore 1.45

Coretemp 35-40 idle

Coretemp vid intel burntest ( VERY HIGH ) MAX 85, sen dunkar den ner till idle temps direkt efter testet är klart.

Tycker själv detta är bra då den håller hyffsad maxtemp för vad den gör för något och sen går ner bra efteråt. Klarar testet galant. Men vad tycker ni?

Permalänk
Avstängd

To hot i load IMO. 65-70C i intelburntest 30min är max tempen enligt min smak så att säga.

Permalänk

tycker tempen e hög . 2500k?

Permalänk
Medlem

Tycker tempen verkar okej, volten däremot? Intel rekommenderar max 1,4 eller något. Vad har du för kylare? Och hur länge kör du testet?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Under 80 känns ju ändå som lyckat, de där va lite högt alltså.

Permalänk
Avstängd

Jag kör min 2600k i7 @ 5.2ghz på 1.42vcore
ligger 68C på IntelBurnIn test..
& 28C idle..

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem

Ja det är en 2500k.
Det kanske är lite högt med den volten och tempen?
Kör Corsair H100 på lägsta RPM då den låter så jävla mycket annars
Kör testet i 5 rundor så det är väl circus 5 minuter bara. Hade bara allt på standard och körde very high.
Ekbloms kör du i very high eller standard?
Kan ju försöka sänka volten lite mer och se om den klarar testet samt OCCT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Ja det är en 2500k.
Det kanske är lite högt med den volten och tempen?
Kör Corsair H100 på lägsta RPM då den låter så jävla mycket annars
Kör testet i 5 rundor så det är väl circus 5 minuter bara. Hade bara allt på standard och körde very high.
Ekbloms kör du i very high eller standard?
Kan ju försöka sänka volten lite mer och se om den klarar testet samt OCCT.

Vad har du för grafikkort?
`
För att vinna något med den höga klocken behövs riktiga bestar till grafikkort

Skulle bumpa ned till 4.8 och köra 1.4v stable. Du vinner mer på det än att tokköra CPUn över 80c.

Tips för att få tyst på H100 är att köpa 4st nya(tysta) fläktar för Push´n Pull(typ Scythe GT 1450rpm). Då är det bara att slakta de gamla fläktarna och göra distanser av deras ramar så kommer du vinna en hel del, speciellt i Load.

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Dessa jävlar med sina gyllene chip...

*kryper in i min hörna och är bitter*

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Vad har du för grafikkort?
`
För att vinna något med den höga klocken behövs riktiga bestar till grafikkort

Skulle bumpa ned till 4.8 och köra 1.4v stable. Du vinner mer på det än att tokköra CPUn över 80c.

Tips för att få tyst på H100 är att köpa 4st nya(tysta) fläktar för Push´n Pull(typ Scythe GT 1450rpm). Då är det bara att slakta de gamla fläktarna och göra distanser av deras ramar så kommer du vinna en hel del, speciellt i Load.

Mvh

Hade den i 4.8 på 1.35 tror faktiskt jag går tillbaka till detta. För 5 ghz känns lite overkill även fast det går. Jag känner mig inte så säker på 5 som jag gjorde på 4.8 med riktigt jävla bra temps då också.
Jag ska faktiskt köpa nya fläktar till mitt chassi, har ett 600t från corsair. Grymt chassi men kan ju glömma P&P i det. Har nämligen corsair minnen.
Scythe är precis det jag tittat på också. Funtar fan på att dra ut allt i chassit och skära bort gallret för fläktarna också. Just där bladen går så inte gallren är i vägen.
Förövrigt så har jag ett Asus 570 kort som jag håller på att kämpa med Biosupdate och Volten på. Kommer hittills upp i 900/4200 @1.1 men grafikkortet klarar fan en högre volt för mina temps. Verkar som folk får upp volten i över 1.1 men fan inte jag. Om någon vet hur detta fixas så skicka gärna eller skriv här. Kan inte ens uppdatera mitt vbios...

Permalänk

Om du kör 8 threads och maximum stress level och får 80-85c tycker jag det är ok.
Men det lär du överskrida om du får det på very high. Så skulle säga att du är ute på hal is.
Klockning vs. Oljud är det som man brukar säga, så om du vill ha den så högt får du nog stå ut med lite väsen.
Själv kör jag en i7 930a på 4.0Ghz och det låter en hel del från min H70 i 1300RPM push'n'pull. Och då kommer jag upp i 80-84c på maximum, 8 threads.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Om du kör 8 threads och maximum stress level och får 80-85c tycker jag det är ok.
Men det lär du överskrida om du får det på very high. Så skulle säga att du är ute på hal is.
Klockning vs. Oljud är det som man brukar säga, så om du vill ha den så högt får du nog stå ut med lite väsen.
Själv kör jag en i7 930a på 4.0Ghz och det låter en hel del från min H70 i 1300RPM push'n'pull. Och då kommer jag upp i 80-84c på maximum, 8 threads.

Ska testa det på en gång! Återkommer.
EDIT: Brukar intel burntest droppa loaden lite emellanåt? För i coretemp så droppar tempen nämligen ner titt som tätt till runt 65 grader.. Hm.. Någon som vet?

EDIT2: Testade 8 threads nu i very high. Tempen är som följer: 72-85-85-82

Permalänk
Medlem

Min bärbara dator ligger ungefär på 80 grader stadigt utan överklock ;D Jävla I3:a

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Skrivet av Eavo:

Ska testa det på en gång! Återkommer.
EDIT: Brukar intel burntest droppa loaden lite emellanåt? För i coretemp så droppar tempen nämligen ner titt som tätt till runt 65 grader.. Hm.. Någon som vet?

EDIT2: Testade 8 threads nu i very high. Tempen är som följer: 72-85-85-82

För mig droppar den inte alls, låter lite mysko... Senaste versionen? :/

Med maximum menade jag stress test level satt på maximum, som är högre än very high

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

För mig droppar den inte alls, låter lite mysko... Senaste versionen? :/

Med maximum menade jag stress test level satt på maximum, som är högre än very high

Skickades från m.sweclockers.com

Fick något fel då att jag inte kan använda så mycket minne. Vid maximum och 8 threads.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eavo:

Ja det är en 2500k.
Det kanske är lite högt med den volten och tempen?
Kör Corsair H100 på lägsta RPM då den låter så jävla mycket annars
Kör testet i 5 rundor så det är väl circus 5 minuter bara. Hade bara allt på standard och körde very high.
Ekbloms kör du i very high eller standard?
Kan ju försöka sänka volten lite mer och se om den klarar testet samt OCCT.

Very high, har provat på maximum också
ca 72C på maximum..

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Skrivet av Eavo:

Fick något fel då att jag inte kan använda så mycket minne. Vid maximum och 8 threads.

Förstår, ja då vet jag inte. Men imo så är 85 taket, och det klarar du ju, så du borde nog bara skatta dig lycklig åt ett superchip gz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Förstår, ja då vet jag inte. Men imo så är 85 taket, och det klarar du ju, så du borde nog bara skatta dig lycklig åt ett superchip gz

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, snällt av dig. Men jag är fortfarande tveksam. Får testa lite mer. Undrar bara hur bra det här är för min lilla älskling egentligen..
Jag eftersöker ett program som kör monitor för temps, cpu,gpu minne everything you name it. Finns det ett sånt program? Eller så vill jag ha ett bra monitor program för cpu som visar cpu usage voltage temp.

EDIT: Alltså ett program som visar monitor i diagram som afterburner t.ex fast allt. Inte bara HWmonitor som visar min max utan diagram som uppdaterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Hade den i 4.8 på 1.35 tror faktiskt jag går tillbaka till detta. För 5 ghz känns lite overkill även fast det går. Jag känner mig inte så säker på 5 som jag gjorde på 4.8 med riktigt jävla bra temps då också.
Jag ska faktiskt köpa nya fläktar till mitt chassi, har ett 600t från corsair. Grymt chassi men kan ju glömma P&P i det. Har nämligen corsair minnen.
Scythe är precis det jag tittat på också. Funtar fan på att dra ut allt i chassit och skära bort gallret för fläktarna också. Just där bladen går så inte gallren är i vägen.
Förövrigt så har jag ett Asus 570 kort som jag håller på att kämpa med Biosupdate och Volten på. Kommer hittills upp i 900/4200 @1.1 men grafikkortet klarar fan en högre volt för mina temps. Verkar som folk får upp volten i över 1.1 men fan inte jag. Om någon vet hur detta fixas så skicka gärna eller skriv här. Kan inte ens uppdatera mitt vbios...

min klarade 4.8ghz i prime95 i över 5 timmar på 1.33v och jag har bara en simpel luftkylare och den gick aldrig över 80c men jag valde att klocka ner den till 4.4ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

min klarade 4.8ghz i prime95 i över 5 timmar på 1.33v och jag har bara en simpel luftkylare och den gick aldrig över 80c men jag valde att klocka ner den till 4.4ghz

I ärlighetens namn så orkar jag inte sitta med prime i 5 timmar. Kan inte tänka mig att det blir någon större skillnad faktiskt. Sen har du faktiskt inte en simpel luftkylare utan en noctua.

EDIT: Ska testa att sänka volten nu och se. Återkommer.

Permalänk
Medlem

Tänkte att det kunde vara kul för er att få lite bilder.

http://imageshack.us/photo/my-images/822/namnlsf.jpg/

Jag vet att testet inte var färdigt men körde det innan och det ligger såhär. Tycker det är lite konstigt att tempen "DUNKAR" upp till max 81 sen kan den gå ner till någonstans runt 70 och leka lite. Men ja iaf döm själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

I ärlighetens namn så orkar jag inte sitta med prime i 5 timmar. Kan inte tänka mig att det blir någon större skillnad faktiskt. Sen har du faktiskt inte en simpel luftkylare utan en noctua.

EDIT: Ska testa att sänka volten nu och se. Återkommer.

true true den kyler som fint som satan och tyst gör den det på 1650rpm

Permalänk
Avstängd

Får upp min 2,5KK till 4,8 men går så satans varmt där. Kör 4,5Ghz 1.32 vcore (satt i bios, IBT load 1,35v). intelburntest 30min och prime95 blend över hela natten stabilt. För nästa steg uppåt måste ja öka vcore så grymt mkt så det känns inte värt det.

Permalänk
Medlem

Hur fan kmr jag förbi 5ghz? har testat allt... läst som satan. Ligger och puttrar på 1.48V @5... 65grader i load... Vet att volten är overkill men det behövdes om man är halvtaskig på att klocka. Btw måste jag låsa timings elr ngt? Kanske drf jag inte kmr upp över 5Ghz, det ända som jag inte fattar ngt av är hur man får till RAMet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bekric:

Min bärbara dator ligger ungefär på 80 grader stadigt utan överklock ;D Jävla I3:a

Haha, standard. Min gamla laptop ligger på runt 90c i cs

Visa signatur

Mobo: MSI P67A-GD55 REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Cooling: Corsair H80 Scythe GT 1850rpm PnP | RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE BLUE | GPU: Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB | PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3 | DVD: Samsung SH-222AB | Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av Eavo:

Tack, snällt av dig. Men jag är fortfarande tveksam. Får testa lite mer. Undrar bara hur bra det här är för min lilla älskling egentligen..
Jag eftersöker ett program som kör monitor för temps, cpu,gpu minne everything you name it. Finns det ett sånt program? Eller så vill jag ha ett bra monitor program för cpu som visar cpu usage voltage temp.

EDIT: Alltså ett program som visar monitor i diagram som afterburner t.ex fast allt. Inte bara HWmonitor som visar min max utan diagram som uppdaterar.

Vet faktiskt inte, till CPU använder jag core-temp, vad jag märkt så är det det mest accuratea programmet för temps.
Sen CPU-Z för minne, volt, speed, etc. Stats.

Inte lika fanatisk av mig när det kmr till gpu är jag rädd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Hade den i 4.8 på 1.35 tror faktiskt jag går tillbaka till detta. För 5 ghz känns lite overkill även fast det går. Jag känner mig inte så säker på 5 som jag gjorde på 4.8 med riktigt jävla bra temps då också.
Jag ska faktiskt köpa nya fläktar till mitt chassi, har ett 600t från corsair. Grymt chassi men kan ju glömma P&P i det. Har nämligen corsair minnen.
Scythe är precis det jag tittat på också. Funtar fan på att dra ut allt i chassit och skära bort gallret för fläktarna också. Just där bladen går så inte gallren är i vägen.
Förövrigt så har jag ett Asus 570 kort som jag håller på att kämpa med Biosupdate och Volten på. Kommer hittills upp i 900/4200 @1.1 men grafikkortet klarar fan en högre volt för mina temps. Verkar som folk får upp volten i över 1.1 men fan inte jag. Om någon vet hur detta fixas så skicka gärna eller skriv här. Kan inte ens uppdatera mitt vbios...

Annars är det väl bara att montera Pull-fläktarna utanpå gallret? ^^ Så kör jag med min H50 då mitt chassi egentligen inte bygger tillräckligt långt in för P´n P.

Mitt tips är att backa lite och ha marginal för ev. damm och sommarvärme

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Annars är det väl bara att montera Pull-fläktarna utanpå gallret? ^^ Så kör jag med min H50 då mitt chassi egentligen inte bygger tillräckligt långt in för P´n P.

Mitt tips är att backa lite och ha marginal för ev. damm och sommarvärme

Ja men det är det som är det roliga vet du. Jag ha har inte ens en fläktplats under radiatorn. Alltså jag får inte plats med en fläkt under radiatorn. Det är lite segt men det är minnesflänsen som tar emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Ja men det är det som är det roliga vet du. Jag ha har inte ens en fläktplats under radiatorn. Alltså jag får inte plats med en fläkt under radiatorn. Det är lite segt men det är minnesflänsen som tar emot.

Hoppsan, ja då blir det svårt

Men jag har ju trott att 600T är ett rymligt chassi. Får hoppas att det inte är samma sak med 650D. Har mer eller mindre ställt in mig på det =/

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Hoppsan, ja då blir det svårt

Men jag har ju trott att 600T är ett rymligt chassi. Får hoppas att det inte är samma sak med 650D. Har mer eller mindre ställt in mig på det =/

650D är högre så det funkar utmärkt. Men sen har jag vengeance minnen från corsair "High profile", finns ju "low profile". Då hade det fått plats!