hd 6950 blir jättevarmt i bf3

Permalänk

hd 6950 blir jättevarmt i bf3

Tjena! Börjar bli lite orolig för mitt grafikkort. När jag spelar bf3, så kan mitt grafikkort hoppa upp i 80c.. Har ett Fractal Design Arc med 4 fläktar i, så det borde ju hålla sig någorlunda svalt.. Så min fråga till er är; vad ska jag göra? Köpa nya fläktar?

Permalänk
Medlem

Vad har du för märke på kortet?

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk

Är inte 80c normalt för top grafikkort?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

80 grader är ingen fara så.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Mitt 5850 överklockat med referenskylare går upp till 81c typ, men det är ingen fara med dom tempsen på ett graffe,
dom flesta är väl speccade för över 100c...

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem

Det du skulle kunna göra för att få ner tempen är att skapa en egen fläktkurva.

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

80 grader är fullt normalt.

Permalänk

Okej, vilken tur! Men problemet är att det börjar lagga när jag kommer upp i runt 80 grader.

Detta är grafikkortet:
http://www.inet.se/artikel/5409271/xfx-radeon-hd6950-1024mb

Permalänk

skumt att det laggar.
Har själv ett 6950, och jag använder mig av MSI afterburner för att skapa en egen fläktkurva

Man kan även göra att man ser temps osv ingame

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliweeeer:

Okej, vilken tur! Men problemet är att det börjar lagga när jag kommer upp i runt 80 grader.

Detta är grafikkortet:
http://www.inet.se/artikel/5409271/xfx-radeon-hd6950-1024mb

Fläkt på auto? Denna funktion suger. Ladda ner MSI Afterburner och dra upp fläkten. Har mina GTX 580's på 75% och varmaste kortet går aldrig över 75 vid spelande

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Jag har samma grafikkort fast med 2Gb och mitt kort ligger efter 2h spelande på:

Temp Max 81grader.
Gpu Shades 85,5grader
Fanspeed: Max 47% kör helt stock och inte klockat nått.. Så ifall det inte skulle gilla att bli varmare borde ju fläkten kunna gå upp ett par % till antar jag?

Permalänk
Medlem

Asså kortet (iaf ett 6970 så de är nästan samma sak) kommer upp i typ 90ish grader när man kör nått torture test.. satte det är lugnt ^^ Kommer du över 100 är de dax att bli orolig

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliweeeer:

Tjena! Börjar bli lite orolig för mitt grafikkort. När jag spelar bf3, så kan mitt grafikkort hoppa upp i 80c.. Har ett Fractal Design Arc med 4 fläktar i, så det borde ju hålla sig någorlunda svalt.. Så min fråga till er är; vad ska jag göra? Köpa nya fläktar?

Skrivet av muppen94:

Vad har du för märke på kortet?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Är inte 80c normalt för top grafikkort?

Skrivet av Rydisen:

80 grader är ingen fara så.

80 grader är vääääldigt varmt för BF3, i Furmark så kommer mitt 6870 upp till 77-79 men i bf3 är det typ 63 grader varmt, DVS är 80 grader väldigt varmt för att bara spela bf3. Du kan pröva att göra en egen fläktkurva i MSI Afterburner.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

80 grader är vääääldigt varmt för BF3, i Furmark så kommer mitt 6870 upp till 77-79 men i bf3 är det typ 63 grader varmt, DVS är 80 grader väldigt varmt för att bara spela bf3. Du kan pröva att göra en egen fläktkurva i MSI Afterburner.

Nej det är det inte. Det beror ju på hur mycket fläkten bombar på etc, hade min fläkt låst på 35% på mitt vapor-x och kom då upp i ~77 med en ganska rejäl klock, det är ju dock med grym kylning. Så nej, 80 grader är inte mycket, det är lätt det spel jag har spelat där grafikkorten får högst temp.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

80 grader är vääääldigt varmt för BF3, i Furmark så kommer mitt 6870 upp till 77-79 men i bf3 är det typ 63 grader varmt, DVS är 80 grader väldigt varmt för att bara spela bf3. Du kan pröva att göra en egen fläktkurva i MSI Afterburner.

Men snälla...
Det är inte ens samma kort.
Ett 6950 drar mer effekt och utvecklar därför också mer värme, eller hur?

Ja säger dock som ni andra, ladda ner och dra upp fläkten för att se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Det är normalt men är alla fall lite för varmt med tanke på grafikkortets kylare. Du kör inte flera skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

80 grader är vääääldigt varmt för BF3, i Furmark så kommer mitt 6870 upp till 77-79 men i bf3 är det typ 63 grader varmt, DVS är 80 grader väldigt varmt för att bara spela bf3. Du kan pröva att göra en egen fläktkurva i MSI Afterburner.

min xfx 6950 1gb ligger på 90+ grader i furmark med original kylare. vet inte hur den är i bf3

Permalänk
Medlem

As designed, 80 på ett grafikkort är inget att oroa sig för.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Mina 6950 i crossfire är väldigt svala i BF3. Varmaste kortet har aldrig gått över 63 grader. Har XFX dual-fan modellerna.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Har samma burk och grafikkort som dig (Dock 2gb modellen). Mitt ligger på ca 70 grader när jag lirar BF3 (Kan kolla mer exakt sedan).
Hur har du satt ut fläktarna i chassit? Och vilka fläktar använder du?

Permalänk
Medlem

När mitt 6950 kommer upp runt 80 grader så kraschar datorn, skärmen blir svart, fläktarna fortsätter gå och man måste bryta strömmen för att boota om. Så jag kan inte hålla med alla som skriver att 80 grader är helt normalt och lugnt.

Jag får dra upp fläkten i CCC till 40% när jag ska spela tunga spel för att GPU:n inte skall koka över.

Jag har Sapphires första 6950 2GB kort. Tycker det är lite skumt att de har en fläktkurva som inte går upp och lyckas kyla kortet, utan tycker att 35-37% är lagom när kortet börjar närma sig 80 grader... Men skruvar man upp fläkten till 40% så håller det sig stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

När mitt 6950 kommer upp runt 80 grader så kraschar datorn, skärmen blir svart, fläktarna fortsätter gå och man måste bryta strömmen för att boota om. Så jag kan inte hålla med alla som skriver att 80 grader är helt normalt och lugnt.

Jag får dra upp fläkten i CCC till 40% när jag ska spela tunga spel för att GPU:n inte skall koka över.

Jag har Sapphires första 6950 2GB kort. Tycker det är lite skumt att de har en fläktkurva som inte går upp och lyckas kyla kortet, utan tycker att 35-37% är lagom när kortet börjar närma sig 80 grader... Men skruvar man upp fläkten till 40% så håller det sig stabilt.

Låter som ett defekt kort, alternativt ett dåligt nätagg.

Kanske visar temperatursensorn 80 fast kortet ligger på runt 100 eller liknande?

Fläktkurvan ser ut som den gör just för att 80 grader inte är speciellt högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jag har samma grafikkort fast med 2Gb och mitt kort ligger efter 2h spelande på:

Temp Max 81grader.
Gpu Shades 85,5grader
Fanspeed: Max 47% kör helt stock och inte klockat nått.. Så ifall det inte skulle gilla att bli varmare borde ju fläkten kunna gå upp ett par % till antar jag?

Har samma kort som dig fast jag kör i crossfire, körde lite bf3 idag och efter 3 timmars spelade så va maxtempen på båda grafikkorten 71 grader och fläktarna hade som mest gått upp i 38 % , kanske ska kolla på luftflödet i ditt chassi?

Visa signatur

Chassi: HAF 912 + | M-kort: ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | CPU: i5 2500K @ 4,3 ghz | CPU kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Minne: Corsair 8GB 1600MHz XMS3 | GPU: Crossfire XFX Radeon HD6950 2GB @ 880/1325 | OS : Intel SSD 320 80GB | Lagring: 500GB WD CB | PSU: Fractal Design Newton R2, 800W | Skärm: BenQ XL2420T 120hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

När mitt 6950 kommer upp runt 80 grader så kraschar datorn, skärmen blir svart, fläktarna fortsätter gå och man måste bryta strömmen för att boota om. Så jag kan inte hålla med alla som skriver att 80 grader är helt normalt och lugnt.

Jag får dra upp fläkten i CCC till 40% när jag ska spela tunga spel för att GPU:n inte skall koka över.

Jag har Sapphires första 6950 2GB kort. Tycker det är lite skumt att de har en fläktkurva som inte går upp och lyckas kyla kortet, utan tycker att 35-37% är lagom när kortet börjar närma sig 80 grader... Men skruvar man upp fläkten till 40% så håller det sig stabilt.

Det där låter som ett defekt kort. Råkade låta mitt ena 5770 gå upp i 105 grader häromdagen, inga problem alls

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Highjacking this tread: Mitt HD6970 går också upp i 90c i BF3 men ligger på 40-50c idle, så det är nog ingen fara, för jag har inte märkt av något än

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67-M B3 Processor: Intel i5 2500k @ 3,3GHz Grafikkort: XFX Radeon HD6970 2048MB Internminne: Corsair 8GB Vengance 1600MHz LP Nätagg: NZXT HALE90 750w 80+ Gold HDD: Samsung Spinpoint 1Tb
Fraktfritt Inet.se: http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det där låter som ett defekt kort. Råkade låta mitt ena 5770 gå upp i 105 grader häromdagen, inga problem alls

5770 kanske kan gå varmare än ett 6950? Känns inte så meningsfullt att jämföra olika kort med varandra.

Skrivet av brillorm:

Låter som ett defekt kort, alternativt ett dåligt nätagg.

Kanske visar temperatursensorn 80 fast kortet ligger på runt 100 eller liknande?

Fläktkurvan ser ut som den gör just för att 80 grader inte är speciellt högt.

Dåligt nätagg? Skulle nätagget bli bättre om jag drar upp fläkten på grafikkortet? kortet kraschar som sagt aldrig om jag håller det under 75 grader. Det är Corsair HX750. Men som sagt tror inte nätagget har med saken att göra.

Men visst kan det vara ett dåligt kort på något sätt. Svårt att hitta någonstans hur varma korten "får" bli.

Edit: Testade just att köra furmark och låta fläkten stå på auto, kortet kraschade vid ungefär 84 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

5770 kanske kan gå varmare än ett 6950? Känns inte så meningsfullt att jämföra olika kort med varandra.

Dåligt nätagg? Skulle nätagget bli bättre om jag drar upp fläkten på grafikkortet? kortet kraschar som sagt aldrig om jag håller det under 75 grader. Det är Corsair HX750. Men som sagt tror inte nätagget har med saken att göra.

Men visst kan det vara ett dåligt kort på något sätt. Svårt att hitta någonstans hur varma korten "får" bli.

Edit: Testade just att köra furmark och låta fläkten stå på auto, kortet kraschade vid ungefär 84 grader.

Ja då har vi ju uteslutit nätagget i alla fall.

Tyvärr verkar du ha fått ett dåligt exemplar av kortet. Kylflänsen kan vara dåligt/felaktigt monterad. Kan vara värt att kolla upp, eller om du har garanti kvar så kan du skicka in kortet.

Men kortet verkar ju fungera om du kräma ur fläkten så kanske överlever med att göra ett eget fläktschema i afterburner.

Permalänk
Skrivet av klemze:

80 grader är vääääldigt varmt för BF3, i Furmark så kommer mitt 6870 upp till 77-79 men i bf3 är det typ 63 grader varmt, DVS är 80 grader väldigt varmt för att bara spela bf3. Du kan pröva att göra en egen fläktkurva i MSI Afterburner.

? 6870/50 är varken samma kort eller topsegment . Klart ett energisnålare kort kan hålla graderna nere bättre

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Testade att ladda hem MSI Afterburner nu och tempen sänktes med ca 10c!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlr9989:

Har samma kort som dig fast jag kör i crossfire, körde lite bf3 idag och efter 3 timmars spelade så va maxtempen på båda grafikkorten 71 grader och fläktarna hade som mest gått upp i 38 % , kanske ska kolla på luftflödet i ditt chassi?

Jo jag ska göra det..
Tänkte ta och ta lite kort och rita in dom fläktar jag har i burken idag och sen helt enkelt fråga er på Sweclockers vad man ska byta ut och ändra på för att få det bättre