amd 6990 och 6970 i CF vilket nätaggregat?

Permalänk
Medlem

amd 6990 och 6970 i CF vilket nätaggregat?

Hej!
Kan nån snälla hjälpa mig ang. Corsair AX 850W 80+ GOLD .Klarar den att driva amd 6990 och 6970 i CF eller satsa på 1200w istället.
Mitt PC kan titta här http://www.inet.se/kundvagn/visa/958066/2011-10-06

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz, Fractal Design Define 7 XL, ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570, Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, NZXT Kraken Z73 360mm, ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC, Corsair RM1000i 1000W

Permalänk
Medlem

Kanske inte riktigt något svar, men jag har nuvarande ett 750w nätagg och ska uppgradera till 1200w för mitt 6990 + 6970.
Kolla upp hur mycket ett totalt system med 2 6990 skulle dra så är du säker på att du har marginaler, jag uppgraderade till 750w när jag köpte mitt 6990 och vill inte göra samma miss igen.

Corsairs 1200w har 7års garanti enligt: http://www.inet.se/artikel/6909559/corsair-ax-1200w-80-gold
Vet ej om andra nätagg i deras serie har det men 7år är en hel del hårdvarubyten i övrigt för mig.

Edit:
http://www.sweclockers.com/recension/13610-amd-radeon-hd-6990...
Sweclockers strömförbrukningstest med 6990 CF

Edit2:
Jag har också tänkt att köra uber mode och köra båda korten i 900mhz eller mer och CPU överklockad, och då räcker nog tyvärr inte 850w

Edit3: såg nu din länk, köp ett powercolor 6990 istället, det är ändå referens så sparar du 900:- som du kan lägga på något annat.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!
Kanske ska ändra till corsair 1200w

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz, Fractal Design Define 7 XL, ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570, Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, NZXT Kraken Z73 360mm, ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC, Corsair RM1000i 1000W

Permalänk

1200W = Bra ide

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem

synd bara att inet inte har dem på lager nu:-(

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz, Fractal Design Define 7 XL, ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570, Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, NZXT Kraken Z73 360mm, ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC, Corsair RM1000i 1000W

Permalänk

Respons

Köp inte OCZ är min rekomendation då mitt lider av coilwhine

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem

Jag använder ett Corsair AX 850W 80+ GOLD till 3 6970 i crossfire och det funkar perfekt.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/13610-amd-radeon-hd-6990...

850w borde räcka kanon

6990 CF drar ju 790w i Vantage

Permalänk
Medlem

vad bra !!! Tackar för alla tips. Med 850w få jag dator nästa vecka annars måste jag vänta tills inet få 1200w ca. 2,3 veckor till.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz, Fractal Design Define 7 XL, ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570, Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, NZXT Kraken Z73 360mm, ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC, Corsair RM1000i 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisa:

vad bra !!! Tackar för alla tips. Med 850w få jag dator nästa vecka annars måste jag vänta tills inet få 1200w ca. 2,3 veckor till.

Ett 6970 drar ju också ca 100w mindre än ett 6990. Så du borde vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisa:

Hej!
Kan nån snälla hjälpa mig ang. Corsair AX 850W 80+ GOLD .Klarar den att driva amd 6990 och 6970 i CF eller satsa på 1200w istället.
Mitt PC kan titta här http://www.inet.se/kundvagn/visa/958066/2011-10-06

Det står på inets hemsida att AX 1200w kommer in imorgon så, varför inte bara vänta en dag? (=

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

Det står på inets hemsida att AX 1200w kommer in imorgon så, varför inte bara vänta en dag? (=

Är ju väldigt onödigt då 850w räcker. Varför kasta pengar i sjön?

Permalänk
Medlem

En fråga OfT, hur funkar det att ha två eller flera grafikkort i CF som inte är av samma modell? Senast jag var påläst skulle man ha två av samma modell annars skulle det kraftfullare grafikkortet klocka ned sig till att matcha det svagare.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Är ju väldigt onödigt då 850w räcker. Varför kasta pengar i sjön?

Om han ska köra sitt kort i uber mode och/eller överklocka skulle jag ändå köra säkert kort, klart det skulle gå då 2st 6990 fungerar på under 800w enligt sweclockers test. Men om du kollar när uber mode är påslaget drar det 67w mer, totala summan av 2 6990 i CF blir 924w. Nej jag vet detta handlar inte om 6990 i CF, men om han tänker överklocka så är det inte alltid så bra att belasta nätagget till max(under spelningar, vilket vi borde anta att han gör mycket om man spenderar dom pengarna på korten)

Om han är helt säker på att han inte kommer överklocka sitt 6990 eller skaffa ytterligare ett till 6970 så ja då fungerar ett 850w, kommer han överklocka skulle jag iaf rekommendera ett starkare agg än 850w. Om han byter ut sitt 6990 gigabyte kort till ett powercolor har han ett 1200w agget och skulle inte behöva oroa sig för en uppgradering eller överklockning! Där skulle jag säga att det är och kasta pengarna i sjön då det är samma kort med olika klistermärken.

Skrivet av FireFox:

En fråga OfT, hur funkar det att ha två eller flera grafikkort i CF som inte är av samma modell? Senast jag var påläst skulle man ha två av samma modell annars skulle det kraftfullare grafikkortet klocka ned sig till att matcha det svagare.

Som i detta fallet där det är ett 6990 som inte erbjuder ens ett vanligt 6970´s klockfrekvens så kommer 6970 klocka ner sig. Men om man då drar upp 6990 till 6970s frekvenser så kommer de såklart gå på det.

Sen skiljer sig inga 6990 ifrån varandra då dom är referens och inte tillverkad av, i detta fallet gigabyte utan AMD själva(om det inte ändrats senaste tiden vilket jag tvivlar på)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Om han ska köra sitt kort i uber mode och/eller överklocka skulle jag ändå köra säkert kort, klart det skulle gå då 2st 6990 fungerar på under 800w enligt sweclockers test. Men om du kollar när uber mode är påslaget drar det 67w mer, totala summan av 2 6990 i CF blir 924w. Nej jag vet detta handlar inte om 6990 i CF, men om han tänker överklocka så är det inte alltid så bra att belasta nätagget till max(under spelningar, vilket vi borde anta att han gör mycket om man spenderar dom pengarna på korten)

Om han är helt säker på att han inte kommer överklocka sitt 6990 eller skaffa ytterligare ett till 6970 så ja då fungerar ett 850w, kommer han överklocka skulle jag iaf rekommendera ett starkare agg än 850w. Om han byter ut sitt 6990 gigabyte kort till ett powercolor har han ett 1200w agget och skulle inte behöva oroa sig för en uppgradering eller överklockning! Där skulle jag säga att det är och kasta pengarna i sjön då det är samma kort med olika klistermärken.

Ja, men ett agg på 1200w är onödigt tycker jag. Eftersom det är så förbaskat dyrt. Om han vill vara på den säkra sidan så räcker iaf 1000w!

Tex http://www.inet.se/artikel/6900262/fractal-design-newton-r2-1...

Permalänk
Medlem

jag tror inte att jag kommer att köra i uber mode (vet inte vad är det...). Inte dem kort redan tillräckligt kraftiga att köra alla dem mest krävande spel?

Förresten jag har bytt kort till 6990 PowerColor

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz, Fractal Design Define 7 XL, ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570, Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, NZXT Kraken Z73 360mm, ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC, Corsair RM1000i 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Ja, men ett agg på 1200w är onödigt tycker jag. Eftersom det är så förbaskat dyrt. Om han vill vara på den säkra sidan så räcker iaf 1000w!

Tex http://www.inet.se/artikel/6900262/fractal-design-newton-r2-1...

Tror +80 GOLD(Guld) drar upp priserna med.
Billigaste 1000w gold är "OCZ ZX-series1000W 80+ GULD 1 790 kr" i min värld lägger jag hellre till lite extra pengar här och får mer garanti och mer watt.

Onödigt och dyrt beror då på vem du talar med, 7 års garanti, och man gör nog inte missen att behöva köpa ett större under dessa 7 år, vilket man skulle kunna på ett 850w, om han nu får för sig att överklocka grafikkortet(konstigt om han inte då han valt en K processor och en tjockare radiator på slutna vattenkylningsystemet.)
Vill inte diskutera allt för mycket offtopic angående hans andra datordelar, men en i5a hade fungerat lika bra om han är en renodlad gamer, och han kunde tagit den mindre kylaren, KÜHLER 620, då sweclockers test va väldigt jämt mellan dessa i samma fläktkonfiguration.

Skrivet av Nisa:

jag tror inte att jag kommer att köra i uber mode (vet inte vad är det...). Inte dem kort redan tillräckligt kraftiga att köra alla dem mest krävande spel?

Förresten jag har bytt kort till 6990 PowerColor

Ingen överklockning, kör på!
Tror inte du kommer leka med grafikkortklocken eller köpa ett till 6970, så det är ingen som är emot, kör med ett 850w.

Jag ville bara försäkra killen att inte begå mitt misstag och köpa ett 750w till mitt 6990 som jag nu måste byta ut, delar med mig av mina egna åsikter och missar(för lite watt för mina framtidsplaner, hans planer kunde vart ubermode och överklockning). För det kostade mig mer än om jag hade köpt de stora först...

Permalänk
Medlem

Jag ska överklocka CPU så gott det går ( därför valt jag alla dem komponenter) men inte grafikkortet .Vill gärna skippa 700 serie grafikkort men vill gärna att dator klara 2 eller 3 år utan stora uppgraderingar

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz, Fractal Design Define 7 XL, ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570, Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, NZXT Kraken Z73 360mm, ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC, Corsair RM1000i 1000W

Permalänk
Medlem

Allt prat om +80 certifikat.
Läs denna post om dess nödvändighet
http://www.hardocp.com/article/2011/10/04/80_plus_irrelevant_...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Allt prat om +80 certifikat.
Läs denna post om dess nödvändighet
http://www.hardocp.com/article/2011/10/04/80_plus_irrelevant_...

Semi OT men

Intressant läsning och det visste jag faktiskt inte innan. Enda infon därifrån angående Corsairs, silver va att det va guld = bättre, men kunde mest troligen va på gränsen och andra få ett silver.

Hela verkar ändå helt fel, 80+ gold är fortfarande de bästa av utläsningen, eller? Även fast det kan bli en stark Silver om man har otur.
Men vissa 80+ (utan andra beteckningar) kan i själva verket inte ens komma upp till dess utmätta.

Så vad ska man gå på, priset? Har ett dyrt silver större chanser än ett billigt? Låter trovärdigt då dom försöker hitta ett Silver exemplar i bunten av massa bronze(för certifikatet), för att tjäna så mycket pengar som möjligt med en högre satt märkning till ett billigt pris.(vet hur det går till i fabriker när högre chefer eller köpare är på plats, alltid finstädat och allt helt perfekt...)

Edit:
Ger upp, finns nog inget vettigt sett mer än att läsa massa reviews på de man har och välja mellan.

Permalänk
Skrivet av Xaio:

Semi OT men

Intressant läsning och det visste jag faktiskt inte innan. Enda infon därifrån angående Corsairs, silver va att det va guld = bättre, men kunde mest troligen va på gränsen och andra få ett silver.

Hela verkar ändå helt fel, 80+ gold är fortfarande de bästa av utläsningen, eller? Även fast det kan bli en stark Silver om man har otur.
Men vissa 80+ (utan andra beteckningar) kan i själva verket inte ens komma upp till dess utmätta.

Så vad ska man gå på, priset? Har ett dyrt silver större chanser än ett billigt? Låter trovärdigt då dom försöker hitta ett Silver exemplar i bunten av massa bronze(för certifikatet), för att tjäna så mycket pengar som möjligt med en högre satt märkning till ett billigt pris.(vet hur det går till i fabriker när högre chefer eller köpare är på plats, alltid finstädat och allt helt perfekt...)

Edit:
Ger upp, finns nog inget vettigt sett mer än att läsa massa reviews på de man har och välja mellan.

Nja, kontentan var väl att så länge som aggregatet uppnår bronze, silver, gold eller platinum så spelar det inte så stor roll vilken av certifieringarna det har, då skillnaderna är rätt små (och det kan skilja sig lite åt mellan olika aggregat i samma serie vart de hamnar).

De lägger istället större vikt på att aggregatet skall hålla spänningar på rätt nivå, ha lågt rippel och hålla en hög komponentkvalitet, vilket är faktorer som säger mer om aggregatets kvalitet än vilken 80+ märkning det har.

80+ märkningen har fått ett lite för stort utrymme i marknadsföring och även som motivering varför folk tar ett aggregat över ett annat.

Det är så jag tolkar det hela i alla fall.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Hela verkar ändå helt fel, 80+ gold är fortfarande de bästa av utläsningen, eller? Även fast det kan bli en stark Silver om man har otur.
Men vissa 80+ (utan andra beteckningar) kan i själva verket inte ens komma upp till dess utmätta.

Så vad ska man gå på, priset? Har ett dyrt silver större chanser än ett billigt? Låter trovärdigt då dom försöker hitta ett Silver exemplar i bunten av massa bronze(för certifikatet), för att tjäna så mycket pengar som möjligt med en högre satt märkning till ett billigt pris.(vet hur det går till i fabriker när högre chefer eller köpare är på plats, alltid finstädat och allt helt perfekt...)
Edit:
Ger upp, finns nog inget vettigt sett mer än att läsa massa reviews på de man har och välja mellan.

Håller med om att guld är det bästa alternativet om man nu ska välja men att ha alltför stor tilltro till den här typen av märkning är inte alltid så bra. Så det som gäller är det vanliga- läs en massa reviews innan köp

Skrivet av WrongTarget:

Nja, kontentan var väl att så länge som aggregatet uppnår bronze, silver, gold eller platinum så spelar det inte så stor roll vilken av certifieringarna det har, då skillnaderna är rätt små (och det kan skilja sig lite åt mellan olika aggregat i samma serie vart de hamnar).

De lägger istället större vikt på att aggregatet skall hålla spänningar på rätt nivå, ha lågt rippel och hålla en hög komponentkvalitet, vilket är faktorer som säger mer om aggregatets kvalitet än vilken 80+ märkning det har.

Förstår testet på samma sätt. Hardocp är även väldigt hårda i sin bedöminng av agg

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Är ju väldigt onödigt då 850w räcker. Varför kasta pengar i sjön?

Fast han har ju skrivit själv att han ville ha AX 1200 så jag hjälpte honom bara.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

hittade denna sida efter lite sökande på das google. Fett schysst!
Kan iofs säga vad det är. DET ÄR en uträkning på hur kraftig PSU man behöver för sitt system man tänker köpa.

Visa signatur

En shot på det, tack