Acer och Asus sägs göra Ultrabooks i glasfiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Frågan är ju i vilket led man sparar 20 dollar. Det tar inte nyheten upp. Är det hos återförsäljarna så är det ju inte så mycket, men handlar det om att man i fabrik kan tillverka en laptop för 20 dollar mindre så kanske det rör sig om ganska stor skillnad för butikspriserna.
Tror inte glasfiber är mer isolerande än plast (men självfallet är det ju stor skillnad mot aluminium).

Jo, det var därför jag höjde priset med 500 kronor istället för 150.
Ja, men plast är redan mycket billigare än Aluminium så då är ju inte glasfiber en fördel på den punkten, och antagligen billigare än glasfiber.

Skrivet av Zotamedu:

Du missade nog den andra fördelen som är vikten. Lag vikt är en viktig egenskap för den här typen av maskiner. Kolfiber hade varit trevligare men det ar det inte många som vill betala för.

Nej, den missade jag inte.
Om det gör en stor skillnad så är det kanske värt det för mig men jag tror inte det gör så stor skillnad.

Men som jag också sade, jag har ingen aning, det kanske blir super med glasfiber.

Permalänk
Medlem

Även om aluminium inte är så dyrt nu så kommer det vara det inom en snar framtid, och då behövs alternativa material.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Jo, det var därför jag höjde priset med 500 kronor istället för 150.
Ja, men plast är redan mycket billigare än Aluminium så då är ju inte glasfiber en fördel på den punkten, och antagligen billigare än glasfiber.

Nej, den missade jag inte.
Om det gör en stor skillnad så är det kanske värt det för mig men jag tror inte det gör så stor skillnad.

Men som jag också sade, jag har ingen aning, det kanske blir super med glasfiber.

Densiteten för aluminium är 2,7 g/cc och för glasfiber ungefär 1,7 g/cc så det skiljer en del. Vad det innebär i praktiken låter jag dock vara osagt. För övrigt har jag inte riktigt förstått hypen med aluminiumchassin. Ska man ha ett omotiverat dyrt chassi som verkligen håller ska man köpa kolfiber för det är bättre på alla sätt. Fast det är nog bara Sony som erbjuder det vad jag sett.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jo, det var därför jag höjde priset med 500 kronor istället för 150.
Ja, men plast är redan mycket billigare än Aluminium så då är ju inte glasfiber en fördel på den punkten, och antagligen billigare än glasfiber.

Nej, den missade jag inte.
Om det gör en stor skillnad så är det kanske värt det för mig men jag tror inte det gör så stor skillnad.

Men som jag också sade, jag har ingen aning, det kanske blir super med glasfiber.

Plast är inte lika stabilt och hållbart som glasfiber när materialet blir så pass tunt som i ett datorchassi, lär bli riktigt hållbart (om än det kan bli sprickor i ytskiktet om man kastar den i marken). Grafit skulle varit riktigt bra, men dyrt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Vill ha kolfiber skal med aluknappar!

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Plast är inte lika stabilt och hållbart som glasfiber när materialet blir så pass tunt som i ett datorchassi, lär bli riktigt hållbart (om än det kan bli sprickor i ytskiktet om man kastar den i marken). Grafit skulle varit riktigt bra, men dyrt.

Ren grafit är väldigt sprött och skulle bete sig som porslin eller glas vid skador, däremot kan man måla ett tunt ytskikt av grafitpulver för extra skydd. Glasfiber med ett ytterlager av kevlar/aramid-fibrer skulle man kunna släpa efter en bil och det skulle hålla.

Jag tror och hoppas att det inte blir ett massivt glasfiber skal. Bäst är det om man gör en sandwich-konstruktion med en skumkärna.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Densiteten för aluminium är 2,7 g/cc och för glasfiber ungefär 1,7 g/cc så det skiljer en del. Vad det innebär i praktiken låter jag dock vara osagt. För övrigt har jag inte riktigt förstått hypen med aluminiumchassin. Ska man ha ett omotiverat dyrt chassi som verkligen håller ska man köpa kolfiber för det är bättre på i alla sätt. Fast det är nog bara Sony som erbjuder det vad jag sett.

För att ta ett mycket grovt räknat exempel med lite hawaii-matte skulle det i realiteten betyda att en Macbook Air som väger 1kg skulle i bästa fall kunna väga 0,66kg istället, och det skulle vara om i all tyngd utgjordes av alu som ersattes av glasfiber. I realtiten så utgör nog skärm, batteri och komponenter mer än halva vikten så jag tvivlar skarpt på att man sparat mer än 100-200g vilket jag nästan ser som en försummbar skillnad men det är min subjektiva åsikt. Frågan är hur kvalitetskänslan i den blir (obs läs ej som hållbarhet). Kan tänka mig att man måste ha ganska tjockt lager glasfiber för att den inte ska kännas svajig. Finns inget värre än när hela laptop-toppen/armstödet buktar ner om man lägger handen på, vilket knappast är ovanligt bland plastlaptops.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Frågan är hur kvalitetskänslan i den blir (obs läs ej som hållbarhet). Kan tänka mig att man måste ha ganska tjockt lager glasfiber för att den inte ska kännas svajig. Finns inget värre än när hela laptop-toppen/armstödet buktar ner om man lägger handen på, vilket knappast är ovanligt bland plastlaptops.

Även tunn aluminium kommer att kännas plastig om man inte lägger in stödrillor. Så det är en konstruktionsfråga att bygga bort plastkänslan vilket är möjligt även för plast.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ska man ha ett omotiverat dyrt chassi som verkligen håller ska man köpa kolfiber för det är bättre på alla sätt. Fast det är nog bara Sony som erbjuder det vad jag sett.

Alla Thinkpad X/W/T serie har väl haft det i ca 10 år eller liknande. En del specialmodeller hade även magnesiumchassien, topp och intern stagning.
Nya Thinkpads har antingen topp i kolfiber, med ställena där antennerna sitter i glasfiber, eller polykarbonat.

Jag tror även Elitebooksen har kört med liknande ganska lång tid just på chassiet.

Få inte för er att det är någon vävd fiber som kommer användas, det är finhackad fiber som man kan pressgjuta och injicera som vanlig plast, det är likadant med "kolfibern". Undantag skulle kunna vara stora okomplicerade plana ytor, typ topplocket. Kanske.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Densiteten för aluminium är 2,7 g/cc och för glasfiber ungefär 1,7 g/cc så det skiljer en del. Vad det innebär i praktiken låter jag dock vara osagt. För övrigt har jag inte riktigt förstått hypen med aluminiumchassin. Ska man ha ett omotiverat dyrt chassi som verkligen håller ska man köpa kolfiber för det är bättre på alla sätt. Fast det är nog bara Sony som erbjuder det vad jag sett.

Då skiljer det lite mer än jag trodde, men sen vet vi ju inte hur mycket det skiljer i praktiken.

Min positiva syn på aluminiumchassin är att jag inte gillar plast och aluminium är det vanligaste alternativet.
Kolfiber däremot är någonting jag går igång på som fan.

Skrivet av WrongTarget:

Plast är inte lika stabilt och hållbart som glasfiber när materialet blir så pass tunt som i ett datorchassi, lär bli riktigt hållbart (om än det kan bli sprickor i ytskiktet om man kastar den i marken). Grafit skulle varit riktigt bra, men dyrt.

Ja, glasfiber är antagligen mycket bättre än vanlig plast men det var ju bara prismässigt som jag menade att plast var bättre än glasfiber.

Aja, det jag kommit fram till med det här är att glasfibers största fördel antagligen inte är priset utan funktionaliteten och att det är något billigare är så klart en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burbank:

Även om aluminium inte är så dyrt nu så kommer det vara det inom en snar framtid, och då behövs alternativa material.

Aluminium är den vanligaste metallen i jordskorpan och det tredje vanligaste grundämnet på planeten, bara så du vet. Ser inte alls varför det skulle bli dyrare "inom en snar framtid".

Sorry för OffT.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

För att ta ett mycket grovt räknat exempel med lite hawaii-matte skulle det i realiteten betyda att en Macbook Air som väger 1kg skulle i bästa fall kunna väga 0,66kg istället, och det skulle vara om i all tyngd utgjordes av alu som ersattes av glasfiber. I realtiten så utgör nog skärm, batteri och komponenter mer än halva vikten så jag tvivlar skarpt på att man sparat mer än 100-200g vilket jag nästan ser som en försummbar skillnad men det är min subjektiva åsikt. Frågan är hur kvalitetskänslan i den blir (obs läs ej som hållbarhet). Kan tänka mig att man måste ha ganska tjockt lager glasfiber för att den inte ska kännas svajig. Finns inget värre än när hela laptop-toppen/armstödet buktar ner om man lägger handen på, vilket knappast är ovanligt bland plastlaptops.

Skickades från m.sweclockers.com

Armerad plast går att göra styvt om man vill. 100-200 g skulle jag inte direkt kalla försumbart när vi snackar datorer som väger runt ett kilo. Det är procentuellt sätt en inte obetydlig del av vikten. Jag som alltid har min latop i ryggsäcken skulle inte alls klaga om den vägde ett par hundra gram mindre. Sen är det som du säger, batteriet är tungt.
Du missar för övrigt en dålig egenskap hos aluminium och det är värmeledningen. Jag har pillat lite med en kompis MacBook Air och den är alltid obehagligt varm.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Spill:

Aluminium är den vanligaste metallen i jordskorpan och det tredje vanligaste grundämnet på planeten, bara så du vet. Ser inte alls varför det skulle bli dyrare "inom en snar framtid".

Sorry för OffT.

Bara för att ett ämne är vanligt i jordskorpan betyder det inte att det är billigt att framställa. Mycket av det aluminium som finns ligger fint inbundet i olika mineral i väldigt låg koncentration så att gräva fram det är snordyrt för att det krävs så fruktansvärt mycket sten och reningsprocessen är komplicerad. Det gäller för övrigt väldigt många metaller. Den mängd som är intressant ska finnas i hög koncentration i ett mineral som är hyfsat lätt att gräva fram. För aluminium är det bauxit. Det går åt väldigt mycket energi för att framställa aluminium ur bauxit. Fast jag tror hen syftar på att alla metaller blir dyrare och dyrare i takt med att fler och fler länder blir industrialiserade. Efterfrågan på aluminium ökar väldigt mycket eftersom det mer och mer ersätter stål som det för övrigt också är brist på. Inte för att det finns ont om malm utan för att folk vill köpa mer än vad man hinner producera.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Bara för att ett ämne är vanligt i jordskorpan betyder det inte att det är billigt att framställa. Mycket av det aluminium som finns ligger fint inbundet i olika mineral i väldigt låg koncentration så att gräva fram det är snordyrt för att det krävs så fruktansvärt mycket sten och reningsprocessen är komplicerad. Det gäller för övrigt väldigt många metaller. Den mängd som är intressant ska finnas i hög koncentration i ett mineral som är hyfsat lätt att gräva fram. För aluminium är det bauxit. Det går åt väldigt mycket energi för att framställa aluminium ur bauxit. Fast jag tror hen syftar på att alla metaller blir dyrare och dyrare i takt med att fler och fler länder blir industrialiserade. Efterfrågan på aluminium ökar väldigt mycket eftersom det mer och mer ersätter stål som det för övrigt också är brist på. Inte för att det finns ont om malm utan för att folk vill köpa mer än vad man hinner producera.

Sant. Aluminium kräver faktiskt väldigt mycket energi för att bara frigöras från tex bauxiten. Aluminium håller som sagt oftast låg ppm i bergsmineralerna och är väldigt dyr då att framställa.

Permalänk
Medlem

Glasfiber känns ju nästan lika risigt som en dator i plast, kolfiber, titan och alluminium är ju de material som man vill ha.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Aluminium är den vanligaste metallen i jordskorpan och det tredje vanligaste grundämnet på planeten, bara så du vet. Ser inte alls varför det skulle bli dyrare "inom en snar framtid".

Som andra redan påpekat, det må vara vanligt men det är inte så lätt att framställa i stora mängder bara för det.

Framförallt är Aluminium otroligt energikrävande att framställa.
Som exempel kan du tänka på varför är det pant på alumiumburkar men inte på stålburkar, som konserver.
För att energin man tjänar genom att återanvända aluminium är mycket större än detsamma med stål eller många andra metaller som används.

Och allt eftersom energin blir allt dyrare pga miljötänk och annat så kommer aluminium antagligen att bli dyrare framöver.

Permalänk

Hur resurskrävande tror ni det är att bränna PAN-filament till kol då? Eller glasfiber? Kan ju meddela att glas smälter vid en betydligt högre temperatur än aluminium, typ dubbla. FYI så är minst 50% av allt järnbaserat tillverkat från återvunnet material.

Vad gäller styhet och styrka hos kompositer så vill man ha så långa fibrer som möjligt, och så fin väv som möjligt, finaste väven är 1000 filament/fiber, sämsta är väl 12-15000/fiber. Finaste ger många fler "interface"/bindpunkter där väven kan hooka upp med annan väv, belastningarna sprids bättre. Sämsta fallet är där man lägger en duk som bara går åt ett håll (ingen väv alls) på en annan duk som går åt andra hållet, detta ger i princip 0 styrka i z-led mellan lagrena för det är bara plasten som håller 2 helt skilda lager samman, och plasten är skitsvag jämfört med fibrerna.

Om man tar upphuggna fibrer och blandar en sörja i plast så har du en fiberlängd på ett par millimeter kanske och då får du knappast den styvhet en riktigt komposit får, inte ens i närheten, och styrkan blir otroligt låg den med jämfört med bra grejer.

Jag skulle gissa på kanske 3x så styvt som ABS plast, och 3x så starkt. Mer än så blir det nog inte.

T o m med korrekt gjorda kompositer så har man vissa fakta att förhålla sig till.

En komposit består till 50% av plast, plast är svagt och dåligt.
50-75% av fibrerna går åt olika håll i en "layup".
Räkna med tillverkningsdefekter som sänker styrkan 50% av det du hade kvar sen innan.

4400MPa -rena kolfibrer.
2200MPa när det blir komposit.
1100MPa när det blir väv.
50% av det ger 550MPa, dvs som en bra åldrande aluminium, men lite lättare. Dålig alu = 300MPa.
Med glasfiber så blir det väl kanske 150-200MPa. OM det är väv, vilket det inte är i detta fallet, det är jag nästan säker på.
Men visst bättre än ABS plast är det. Men det här är inget mirakelmaterial om ni nu tror det. Troligtvis blir alu både starkare och styvare, och mycket dyrare för att du måste maskinera det i exotiska former, eller pressa det på ett eller annat sätt. Det här är en kostnadsbesparande åtgärd inte en prestationshöjande. Tror jag då. Tror inte på miljötänket heller. Men spara pengartänket tror jag på.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bigmac pro:

Hur resurskrävande tror ni det är att bränna PAN-filament till kol då? Eller glasfiber? Kan ju meddela att glas smälter vid en betydligt högre temperatur än aluminium, typ dubbla. FYI så är minst 50% av allt järnbaserat tillverkat från återvunnet material.

Vad gäller styhet och styrka hos kompositer så vill man ha så långa fibrer som möjligt, och så fin väv som möjligt, finaste väven är 1000 filament/fiber, sämsta är väl 12-15000/fiber. Finaste ger många fler "interface"/bindpunkter där väven kan hooka upp med annan väv, belastningarna sprids bättre. Sämsta fallet är där man lägger en duk som bara går åt ett håll (ingen väv alls) på en annan duk som går åt andra hållet, detta ger i princip 0 styrka i z-led mellan lagrena för det är bara plasten som håller 2 helt skilda lager samman, och plasten är skitsvag jämfört med fibrerna.

Om man tar upphuggna fibrer och blandar en sörja i plast så har du en fiberlängd på ett par millimeter kanske och då får du knappast den styvhet en riktigt komposit får, inte ens i närheten, och styrkan blir otroligt låg den med jämfört med bra grejer.

Jag skulle gissa på kanske 3x så styvt som ABS plast, och 3x så starkt. Mer än så blir det nog inte.

T o m med korrekt gjorda kompositer så har man vissa fakta att förhålla sig till.

En komposit består till 50% av plast, plast är svagt och dåligt.
50-75% av fibrerna går åt olika håll i en "layup".
Räkna med tillverkningsdefekter som sänker styrkan 50% av det du hade kvar sen innan.

4400MPa -rena kolfibrer.
2200MPa när det blir komposit.
1100MPa när det blir väv.
50% av det ger 550MPa, dvs som en bra åldrande aluminium, men lite lättare. Dålig alu = 300MPa.
Med glasfiber så blir det väl kanske 150-200MPa. OM det är väv, vilket det inte är i detta fallet, det är jag nästan säker på.
Men visst bättre än ABS plast är det. Men det här är inget mirakelmaterial om ni nu tror det. Troligtvis blir alu både starkare och styvare, och mycket dyrare för att du måste maskinera det i exotiska former, eller pressa det på ett eller annat sätt. Det här är en kostnadsbesparande åtgärd inte en prestationshöjande. Tror jag då. Tror inte på miljötänket heller. Men spara pengartänket tror jag på.

Det energikrävande inte att smälta aluminium, där är att framställa det från malmen. Att återvinna aluminium är väldigt energieffektivt. Sen kan du inte bara titta på smältpunkten att dra slutsatser av det, du måste titta på värmekapacitet och smältvärmet. Sen måste du också titta på hur mycket det är som ska smältas. Det är ju väldigt mycket mer aluminium i ett datorchassi än det är glasfiber. Speciellt med tanke på att det är vanligt att fräsa ut laptopchassin så mängden aluminium som faktiskt krävs är mycket större än vad som slutar i själva produkten. Vad som kräver mest energi är alltså inte alls så lätt att avgöra.

Sen är det väl självklart att det är en kostnadsfråga. Hade det varit billigt att bygga i aluminium hade alla gjort det. En bättre fråga är väl om det verkligen behövs aluminiumchassin eller om det enbart är en fråga om en känsla av lyx.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Ja minst 50% av aluminiumet åker ju iväg i form av spån (det är säkert 70%) så där har du rätt. Men sen får man se på hur mycket det kostar att höja temperaturen i olika processer också. Är det inte så att en dubbling av temp i K = 4x energiåtgången (om vi inte räknar med förluster i systemet)?

Den största fördelen med att använda korta kolfibrer i en dator tycker jag är att du får en plast med bra känsla, mina thinkpads känns solida som tegelstenar, riktigt bra klonk i chassiet på dom, verkligen inte som ABS plasten som handledsstöden är gjorda av. Sen känns dom bra mot huden också, sådär lite halvljummna, aldrig varma, och plasten är skönt sträv, inte hal som en spegel och inte som ett jättefint sandpapper men ja ett ultasuperfint sandpapper som lambi-fåret torkar sig i röven med typ, utan att det är sandpapprigt. Det känns som en kvalitetsplast helt enkelt, så som all plast borde kännas. Men jag tycker även polykarbonattopparna känns bra, det är lagom flex i dom, och dom ska flexa lite för att ta upp moment/kraft. Men ABS fyfan vilken skit, spröd skitplast rakt av, nästan alla datorer är gjorda av 100% ABS. Fyfan, tur att jag gav bort min enda ABS-holk.

Ur EN miljösynpunkt är "dator-kolfiber" bra, för det gör man av skräpet från annan kolfiberproduktion, det som blir över liksom, men i återvinningssyfte nja, du kan knappt elda upp det, aluminiumen den går ju garanterat i retur, all metall går i retur.

Man brukar få rabatt på aluminiumen och man lämnar tillbaka till smältverken tror jag, likadant med alla metaller, om man inte blandar avfallet.

Min shitlist för datormaterial:

ABS - ren skit
Aluminium - blir varmt som fan.
Magnesium - Aluts svaga, spröda, och lättrepade bror.
Glasfiberarmerad plast - why??????? finns ingen anledning när det finns kolfiberarmerad plast.

Jag vill fan se en dator i titan och gummi som jag kan kasta från 3m höjd på betonggolv, utfälld och igång utan att det hackar i uppselningen av muskien. Då är jag nöjd.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bigmac pro:

Ja minst 50% av aluminiumet åker ju iväg i form av spån (det är säkert 70%) så där har du rätt. Men sen får man se på hur mycket det kostar att höja temperaturen i olika processer också. Är det inte så att en dubbling av temp i K = 4x energiåtgången (om vi inte räknar med förluster i systemet)?

Den största fördelen med att använda korta kolfibrer i en dator tycker jag är att du får en plast med bra känsla, mina thinkpads känns solida som tegelstenar, riktigt bra klonk i chassiet på dom, verkligen inte som ABS plasten som handledsstöden är gjorda av. Sen känns dom bra mot huden också, sådär lite halvljummna, aldrig varma, och plasten är skönt sträv, inte hal som en spegel och inte som ett jättefint sandpapper men ja ett ultasuperfint sandpapper som lambi-fåret torkar sig i röven med typ, utan att det är sandpapprigt. Det känns som en kvalitetsplast helt enkelt, så som all plast borde kännas. Men jag tycker även polykarbonattopparna känns bra, det är lagom flex i dom, och dom ska flexa lite för att ta upp moment/kraft. Men ABS fyfan vilken skit, spröd skitplast rakt av, nästan alla datorer är gjorda av 100% ABS. Fyfan, tur att jag gav bort min enda ABS-holk.

Ur EN miljösynpunkt är "dator-kolfiber" bra, för det gör man av skräpet från annan kolfiberproduktion, det som blir över liksom, men i återvinningssyfte nja, du kan knappt elda upp det, aluminiumen den går ju garanterat i retur, all metall går i retur.

Man brukar få rabatt på aluminiumen och man lämnar tillbaka till smältverken tror jag, likadant med alla metaller, om man inte blandar avfallet.

Min shitlist för datormaterial:

ABS - ren skit
Aluminium - blir varmt som fan.
Magnesium - Aluts svaga, spröda, och lättrepade bror.
Glasfiberarmerad plast - why??????? finns ingen anledning när det finns kolfiberarmerad plast.

Jag vill fan se en dator i titan och gummi som jag kan kasta från 3m höjd på betonggolv, utfälld och igång utan att det hackar i uppselningen av muskien. Då är jag nöjd.

Det är inte så lätt för det beror på hur man värmer. I just framställningen av aluminium är används stora mängder elektricitet som är mer värt än värme som är lågvärd energi. Annars låter det bekant som tumregel.

Sen finns det en stor fördel med glasfiber framför kolfiber och det är kostnaden. Det är inte många som är sugna på att betala den extra kostnaden.

Jag hade också kunnat tänka mig en sådan laptop om den är lätt, har lång batteritid och om någon annan betalar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Aluminium är den vanligaste metallen i jordskorpan och det tredje vanligaste grundämnet på planeten, bara så du vet. Ser inte alls varför det skulle bli dyrare "inom en snar framtid".

Sorry för OffT.

Även om det finns väldigt mycket aluminium på kontinentalplattorna så är det mesta lättillgängliga aluminiumet förbrukat (även om produktionen inte minskat så mycket som man trodde det skulle göra för ett par år sedan). Detta ihop med att två miljarder asiater ska upp till I-landsstandard så kommer det resultera i a) minskad produktion med b) 5-dubblad efterfråga. Allmänt så kommer massa metaller att bli (eller redan är) bristvaror och då behövs alternativa material som t ex glasfiber (som görs av kisel vilket är närmast oändligt tillgängligt och enkelt att producera, även jämfört med Aluminium).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Hur resurskrävande tror ni det är att bränna PAN-filament till kol då? Eller glasfiber? Kan ju meddela att glas smälter vid en betydligt högre temperatur än aluminium, typ dubbla. FYI så är minst 50% av allt järnbaserat tillverkat från återvunnet material.

Vad gäller styhet och styrka hos kompositer så vill man ha så långa fibrer som möjligt, och så fin väv som möjligt, finaste väven är 1000 filament/fiber, sämsta är väl 12-15000/fiber. Finaste ger många fler "interface"/bindpunkter där väven kan hooka upp med annan väv, belastningarna sprids bättre. Sämsta fallet är där man lägger en duk som bara går åt ett håll (ingen väv alls) på en annan duk som går åt andra hållet, detta ger i princip 0 styrka i z-led mellan lagrena för det är bara plasten som håller 2 helt skilda lager samman, och plasten är skitsvag jämfört med fibrerna.

Om man tar upphuggna fibrer och blandar en sörja i plast så har du en fiberlängd på ett par millimeter kanske och då får du knappast den styvhet en riktigt komposit får, inte ens i närheten, och styrkan blir otroligt låg den med jämfört med bra grejer.

Jag skulle gissa på kanske 3x så styvt som ABS plast, och 3x så starkt. Mer än så blir det nog inte.

T o m med korrekt gjorda kompositer så har man vissa fakta att förhålla sig till.

En komposit består till 50% av plast, plast är svagt och dåligt.
50-75% av fibrerna går åt olika håll i en "layup".
Räkna med tillverkningsdefekter som sänker styrkan 50% av det du hade kvar sen innan.

4400MPa -rena kolfibrer.
2200MPa när det blir komposit.
1100MPa när det blir väv.
50% av det ger 550MPa, dvs som en bra åldrande aluminium, men lite lättare. Dålig alu = 300MPa.
Med glasfiber så blir det väl kanske 150-200MPa. OM det är väv, vilket det inte är i detta fallet, det är jag nästan säker på.
Men visst bättre än ABS plast är det. Men det här är inget mirakelmaterial om ni nu tror det. Troligtvis blir alu både starkare och styvare, och mycket dyrare för att du måste maskinera det i exotiska former, eller pressa det på ett eller annat sätt. Det här är en kostnadsbesparande åtgärd inte en prestationshöjande. Tror jag då. Tror inte på miljötänket heller. Men spara pengartänket tror jag på.

Ang energiåtgången så måste du tänka bredare än bara smältpunkten (vilken är en försvinnande liten energiförbrukning när det gälla att utvinna och producera material) Du är måhända inte ingenjör? : )

Ang fördelarna med metall så har du alldeles rätt i att det lämpar sig bättre på de flesta sätt, vilket är det främsta skälet till att det kommer bli en bristvara. Även om vi återvann 100% av metallerna som vi använder idag så skulle det inte på långa väger räcka till den framtida efterfrågan när Kina, Indien och Sydamerikas ekonomier går om väst.

Permalänk
Medlem

Djupa diskussioner om en bit glasfiber ^^

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB