CF 6970 Vilket märke ska man välja?

Permalänk

CF 6970 Vilket märke ska man välja?

Hej!

Ska köpa två st 6970 och köra i Crossfire är osäker på vilket märke jag ska välja.
Vilket är det bästa att välja? /stor skillnad i prestanda?
Vill också ha 2st som finns i lager på t.ex. Inet, komplett osv.

Så här ser min dator ut på ett ungefär: http://www.inet.se/kundvagn/visa/963270/2011-10-07-dator-dela...
Vilka 6970 ska jag köpa för att få bäst prestanda/kylning i cf?

Har kollat lite på dessa för cf:
https://www.inet.se/artikel/5409166/gigabyte-radeon-hd6970-oc...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622374#extra
http://www.webhallen.com/hardvara/142238-

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Skulle tagit den andra, dvs Sapphire. Referenskylare som blåser ut luften där bak så det blir inte mycket extra värme. Men det går med icke-referens med, bara bättre (luftflöde) med referens, men det kan låta mer med mera

Permalänk
Skrivet av Dannema:

Skulle tagit den andra, dvs Sapphire. Referenskylare som blåser ut luften där bak så det blir inte mycket extra värme. Men det går med icke-referens med, bara bättre (luftflöde) med referens, men det kan låta mer med mera

Okej, så kylningen blir bäst med Sapphire Radeon HD 6970 2GB GDDR5 för den blåser ut luften och har en "referenskylare".
Hur ligger Sapphire till i prestanda jämfört med de andra korten?
Och kommer jag att få plats med 2st av dessa i cf på mitt moderkort?

Är Sapphire annars ett bra märke? Jag har aldrig haft Sapphire förut så vet inte hur kvaliten är.

Annars så vore det perfekt med Sapphire eftersom Komplett har 100st inne för ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Har du ett ventilerat chassi så väl lätt en med icke referenskylare.. Jag vet inte varför folk hänger upp sig på referenskylare när man ska köra CF.. Självföredrar jag låga temperaturer och höga OC möjligheter..

Har du plats köp 2st av dessa.. de hade sett grymt läckert ut!
https://www.inet.se/artikel/5409288/asus-radeon-6970-2048mb-d...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötgroda:

Okej, så kylningen blir bäst med Sapphire Radeon HD 6970 2GB GDDR5 för den blåser ut luften och har en "referenskylare".
Hur ligger Sapphire till i prestanda jämfört med de andra korten?
Och kommer jag att få plats med 2st av dessa i cf på mitt moderkort?

Är Sapphire annars ett bra märke? Jag har aldrig haft Sapphire förut så vet inte hur kvaliten är.

Annars så vore det perfekt med Sapphire eftersom Komplett har 100st inne för ett bra pris.

Ingen aning
Referens brukar inte ha lika höga överklockningsmöjligheter, men tvivlar på att du behöver klocka 6970

Bör väl få plats, men jag är osäker...
Har aldrig haft Sapphire, men de ska väl ha bra rykte (?)

Rekommenderar att du köper en till fläkt till chassit, som du sätter på sidan

Skrivet av SweSparky:

Har du ett ventilerat chassi så väl lätt en med icke referenskylare.. Jag vet inte varför folk hänger upp sig på referenskylare när man ska köra CF.. Självföredrar jag låga temperaturer och höga OC möjligheter..

Har du plats köp 2st av dessa.. de hade sett grymt läckert ut!
https://www.inet.se/artikel/5409288/asus-radeon-6970-2048mb-d...

Jovisst, skrev ju att det går bra med icke-referens, men att det blir sämre luftflöde...
Tar inte DCII upp för mycket plats?

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Har du ett ventilerat chassi så väl lätt en med icke referenskylare.. Jag vet inte varför folk hänger upp sig på referenskylare när man ska köra CF.. Självföredrar jag låga temperaturer och höga OC möjligheter..

Har du plats köp 2st av dessa.. de hade sett grymt läckert ut!
https://www.inet.se/artikel/5409288/asus-radeon-6970-2048mb-d...

Länkade högst upp vad jag hade för chassi/dator. Kolla om du tror de får plats? är de dom bästa korten enligt dig?

Permalänk
Skrivet av Dannema:

Ingen aning
Referens brukar inte ha lika höga överklockningsmöjligheter, men tvivlar på att du behöver klocka 6970

Bör väl få plats, men jag är osäker...
Har aldrig haft Sapphire, men de ska väl ha bra rykte (?)

Rekommenderar att du köper en till fläkt till chassit, som du sätter på sidan

Jovisst, skrev ju att det går bra med icke-referens, men att det blir sämre luftflöde...
Tar inte DCII upp för mycket plats?

Den ena av 140mm fläktarna jag har köpt ska jag ha till sidan så behöver inte köpa till någon fläkt men tror du att Sapphire korten får plats på moderkortet?
De korten känns bättre än asus korten som verkar gigantiska och kanske inte ens får plats?

Tycker du att jag ska gå för Sapphire korten? eller möjligtvis något annat märke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötgroda:

Den ena av 140mm fläktarna jag har köpt ska jag ha till sidan så behöver inte köpa till någon fläkt men tror du att Sapphire korten får plats på moderkortet?
De korten känns bättre än asus korten som verkar gigantiska och kanske inte ens får plats?

Tycker du att jag ska gå för Sapphire korten? eller möjligtvis något annat märke?

Har faktiskt ingen aning om det kommer passa, men jag tror att det kommer passa...

Kolla upp lite recensioner och sånt innan du bestämmer dig, men jag skulle nog gå på Sapphire, men som sagt, kolla recensioner och försök få lite mer svar här innan du bestämmer dig (Är ju inget proffs)

Permalänk
Skrivet av Dannema:

Har faktiskt ingen aning om det kommer passa, men jag tror att det kommer passa...

Kolla upp lite recensioner och sånt innan du bestämmer dig, men jag skulle nog gå på Sapphire, men som sagt, kolla recensioner och försök få lite mer svar här innan du bestämmer dig (Är ju inget proffs)

Jag har letat har inte riktigt hittat något med just det moderkortet men det står ju på moderkortet att de stödjer SLI och CF.

Men såg denna videon.. man vill ju inte ha 2st grafikkort som låter så här : http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=LgLW06NPc8E
Kan det vara något fel på dem eller låter de så här illa?

Permalänk

Hur pass bra OC möjligheter har man på 6970 korten? Har sålt mina 5850 och funderar nu mellan 6970/580, men hur pass bra klockar ett 6970? Alla tester/trådar om det jag hittade var rätt gamla, men antar att man kan övervolta dem idag och därmed klocka lite högre än när de släpptes, eller? Föredrar ju ett 6970 då det är lite billigare och sen bara klocka skiten ur den

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötgroda:

Jag har letat har inte riktigt hittat något med just det moderkortet men det står ju på moderkortet att de stödjer SLI och CF.

Men såg denna videon.. man vill ju inte ha 2st grafikkort som låter så här : http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=LgLW06NPc8E
Kan det vara något fel på dem eller låter de så här illa?

Nej det är inget fel på kortet. Referensmodellerna låter högt när fläkten går för fullt.

Permalänk
Skrivet av brillorm:

Nej det är inget fel på kortet. Referensmodellerna låter högt när fläkten går för fullt.

Tror du att de kommer att behöva gå på fullt mycket när man kör CF? Jag menar att de sitter nära varandra och blir på så sätt varmare och behöver då öka fläktarna?
Eller tror du att jag inte kommer märka så mycket av dem?(inte så ljudkänslig)
Tror du att korten passar i mitt moderkort? (MSI Z68A-GD55 (B3)

Ska jag slå till och köpa dem nu när de finns kvar på komplett?

Edit: Låter XFX modellen lika mycket som Sapphire?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötgroda:

Tror du att de kommer att behöva gå på fullt mycket när man kör CF? Jag menar att de sitter nära varandra och blir på så sätt varmare och behöver då öka fläktarna?
Eller tror du att jag inte kommer märka så mycket av dem?(inte så ljudkänslig)
Tror du att korten passar i mitt moderkort? (MSI Z68A-GD55 (B3)

Ska jag slå till och köpa dem nu när de finns kvar på komplett?

Edit: Låter XFX modellen lika mycket som Sapphire?

Alla referenskylare låter illa när fläkten går på max(har ett sapphire själv). Så jag skulle ta det billigaste kortet.

Har du bra ventilation i chassiet kommer fläktarna aldrig att varva upp fullt. Men tyst kommer det inte att bli.

Moderkortet har jag inte kollat upp men om det stödjer crossfire ska det väl inte vara några problem. Kan dock vara smart att kolla upp vad folk har att säga om just den brädan innan du beställer.

Permalänk
Skrivet av brillorm:

Alla referenskylare låter illa när fläkten går på max(har ett sapphire själv). Så jag skulle ta det billigaste kortet.

Har du bra ventilation i chassiet kommer fläktarna aldrig att varva upp fullt. Men tyst kommer det inte att bli.

Moderkortet har jag inte kollat upp men om det stödjer crossfire ska det väl inte vara några problem. Kan dock vara smart att kolla upp vad folk har att säga om just den brädan innan du beställer.

Moderkortet har fått bra recensioner. Men då känns det mer värt att köpa Sapphire över XFX eftersom Sapphire är billigare plus att det finns inne i lagret hos Komplett.
Så om ingen har några invändningar så tar jag och beställer 2 st Sapphire kort. : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622374#reviews

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Du har inte tänkt o vänta på bulldozer ? Kommer finnas tester nu nästa vecka o finnas i lager 18 oktober.

Permalänk

Jag har ett Sapphire och ett GIgabyte båda refferens kylare och de låter knappt....Lite på max load

Permalänk
Medlem

skulle tagit XFX kort, fin garanti där när man kan ta av deras kylare utan att bryta garantin

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Du har inte tänkt o vänta på bulldozer ? Kommer finnas tester nu nästa vecka o finnas i lager 18 oktober.

Skrivet av Microcosmix:

Jag har ett Sapphire och ett GIgabyte båda refferens kylare och de låter knappt....Lite på max load

Skrivet av Nirr1:

skulle tagit XFX kort, fin garanti där när man kan ta av deras kylare utan att bryta garantin

Har redan alla delarna hemma förutom grafikkorten och läste här på forumet att bulldozern kommer att tävla med i5an i7an ändå? (strunt samma).
"Microsmix" kör du dessa i Cf? Skulle du rekommendera Sapphire kortet att köra CF med?

Tycker XFX hemsida ser ruskigt kass ut och sen har jag inte tänkt att ta av kylaren på grafikkortet (varför man nu skulle göra det(?)

Så tycker ni jag ska ta och beställa sapphire korten nu eller något annat att tänka på?

Permalänk
Medlem

Ska också skaffa ett AMD 6970 nu nästa vecka som jag ev. kommer att köra i crossfire i framtiden. Är mest inne på Gigabytes windforce (det 1a du länkade). Var hemma hos en polare som hade den kylaren på sitt GTX 570 och han var supernöjd, luftflödet kändes grymt bra och fläktarna var väldigt tysta. Sen om det är värt någon 100lapp extra är ganska individuellt, men har du ett ventilerat chassi ska det inte spela stor roll om man lämnar referenskylaren, så länge det finns ett luftfack mellan dem. Skulle verkligen inte rekommendera att köra 2 st ASUS DirectCU II som tar upp 3 slots var, då ena kortets fläktar kommer att blockeras av det andra

Visa signatur

ASUS M4a89gtd PRO USB3 - AMD Phenom II x6 1090T - Gigabyte 6970 Windforce - OCZ Agility 120 gb - FractalDesign Newton R3 600W - Antec Kühler H2O - FractalDesign Define R3

Permalänk
Skrivet av Sötgroda:

Har redan alla delarna hemma förutom grafikkorten och läste här på forumet att bulldozern kommer att tävla med i5an i7an ändå? (strunt samma).
"Microsmix" kör du dessa i Cf? Skulle du rekommendera Sapphire kortet att köra CF med?

Tycker XFX hemsida ser ruskigt kass ut och sen har jag inte tänkt att ta av kylaren på grafikkortet (varför man nu skulle göra det(?)

Så tycker ni jag ska ta och beställa sapphire korten nu eller något annat att tänka på?

Ja, jag kör i CF. Jag vet egenligen inte hur bra det är. Spelar Rage nu och där stöds ju inte CF. Testade BF3 och visst fick jag mycket högre FPS med allt på absoluta max men det spelet hackar och ser födjävligt ut nu ändå i beta. Får ge dig ett mer korrekt svar när BF3 släpps.

Permalänk

Vilka spel ska man testa egentligen för att se om CF funkar bra.

Iof testade jag Crysis 2 och fick dropps ner till 45 fps över öppna ytor i extreme utan DX11. Det tycker jag e konstigt. Min CPU är i5 750 och den borde väl inte flaska

Permalänk
Skrivet av Niiils:

Ska också skaffa ett AMD 6970 nu nästa vecka som jag ev. kommer att köra i crossfire i framtiden. Är mest inne på Gigabytes windforce (det 1a du länkade). Var hemma hos en polare som hade den kylaren på sitt GTX 570 och han var supernöjd, luftflödet kändes grymt bra och fläktarna var väldigt tysta. Sen om det är värt någon 100lapp extra är ganska individuellt, men har du ett ventilerat chassi ska det inte spela stor roll om man lämnar referenskylaren, så länge det finns ett luftfack mellan dem. Skulle verkligen inte rekommendera att köra 2 st ASUS DirectCU II som tar upp 3 slots var, då ena kortets fläktar kommer att blockeras av det andra

Skrivet av Nirr1:

Hur kortet ser ut borde ju inte spela någon roll alls eftersom du kommer aldrig att se det, Arc har inget fönster. och dte med att ta av kylaren, det vara bara en av sakerna. Men när du vill vattenkyla grafikkortet till exempel, då kan det vara gött att ha den garantin om nått går fel.

Kan förstå det du skrev om garantin det är ju alltid bra att ha men jag har inte tänkt att byta kylare till grafikkorten.
Men det att du pratar om grafikkortets utseende förstår jag inte alls eftersom jag aldrig har sagt att jag bryr mig om hur grafikkortet ser ut.
Det jag sa var att jag tycker XFX's hemsida såg dålig ut men det tar jag tillbaka eftersom jag var inne på fel hemsida.

För övrigt så känns Sapphire mer prisvärt men jag vet inte eftersom jag inte är så kunnig inom grafikkort.
Ska jag hålla mig till Sapphire?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microcosmix:

Vilka spel ska man testa egentligen för att se om CF funkar bra.

Iof testade jag Crysis 2 och fick dropps ner till 45 fps över öppna ytor i extreme utan DX11. Det tycker jag e konstigt. Min CPU är i5 750 och den borde väl inte flaska

En oklockad i5 750 kan definitivt flaska!

Permalänk

ser ingen anledning till att köpa 2st 6970 och köra CF över huvud taget när du kan köpa ett asus hd 6990 som är precis det fast billigare + bättre möjlighet att kompletera med ett till för CF om ca 6mån när nya generationen gpu:er kommer ut då 6990 kommer droppa i pris.

Visa signatur

Fractal Design Node 804 | ASUS ROG MAXIMUS VII IMPACT | ASUS GTX 970 STRIX 4GB | Intel Core i7-4790K
Corsair Hydro H75 | Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Samsung 840 EVO SSD 250GB

Permalänk

6990 skalar sådär i CF

Gigabyte 6970 2 GB OC - vill bara varna för det kortet. Jag har inte det själv men har ett 6950 av den modellen och man kan inte höja volten på det kortet. Tror det går på Gigabyte 6970 2GB ska ta reda på lite mer. Gör inte som jag och bli lurad att OC modellen är bättre.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Robererion:

ser ingen anledning till att köpa 2st 6970 och köra CF över huvud taget när du kan köpa ett asus hd 6990 som är precis det fast billigare + bättre möjlighet att kompletera med ett till för CF om ca 6mån när nya generationen gpu:er kommer ut då 6990 kommer droppa i pris.

Enligt tester så krossar 2st cf 6970 ett ensamt 6990 i de flesta testerna. Så jag förstår inte vad du menar med att det inte är någon anledning.

Känns fortfarande som att Sapphire korten är bästa valet? Någon som håller med?

Edit: Länk till ett test : http://www.tested.com/news/radeon-6990-vs-radeon-6970-crossfi...

Permalänk

Har sapphire bättre kylning än Gigabyte? Ljudnivå?

Jag älskar Windforce

EDIT: Vad är det för skillnad:
https://www.inet.se/artikel/5409283/gigabyte-radeon-hd6970-20...
https://www.inet.se/artikel/5409276/gigabyte-radeon-hd6970-20...

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Har sapphire bättre kylning än Gigabyte? Ljudnivå?

Jag älskar Windforce

EDIT: Vad är det för skillnad:
https://www.inet.se/artikel/5409283/gigabyte-radeon-hd6970-20...
https://www.inet.se/artikel/5409276/gigabyte-radeon-hd6970-20...

Orkar inte att kolla skillnaden men jag tycker de ser likadana ut.
Jo har hört att sapphire funkar bättre då den blåser ut den varma luften genom baksidan av chassit.
Windforce har jag ingen koll på men antar att man behöver ett bättre ventilerat chassi för det.

Men jag tror att jag kommer att köpa 2st Sapphire och köra dessa i CF verkar att fungera bra för andra.

Permalänk
Skrivet av Sötgroda:

Orkar inte att kolla skillnaden men jag tycker de ser likadana ut.
Jo har hört att sapphire funkar bättre då den blåser ut den varma luften genom baksidan av chassit.
Windforce har jag ingen koll på men antar att man behöver ett bättre ventilerat chassi för det.

Men jag tror att jag kommer att köpa 2st Sapphire och köra dessa i CF verkar att fungera bra för andra.

Ja det är inte lätt att bestämma sig. Folk har väldigt dålig koll här inne. Folk verkar köpa utan att tänka.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Ja det är inte lätt att bestämma sig. Folk har väldigt dålig koll här inne. Folk verkar köpa utan att tänka.

Har en fråga kommer det fungera att köra CF 2st kort Sapphire kort : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622374
Med detta moderkortet? : MSI Z68A-GD55 G3 REV B3

Om detta fungerar vilket jag tror, så kommer jag att köpa 2st Sapphire och hoppas på att det fungerar bra.

Tack på förhand!

Edit: Vilket kort hade du tänkt dig Ninotramp?