Hjälp med kylning i ett Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Hjälp med kylning i ett Fractal Design Define R3

Jag har nyss byggt ihop min datorn och har installerat allt och börjat att spela lite men nu tänkte jag se över kylning innan jag skrämmer liv i processorn.

Så tänkte höra mig för vad ni rekommenderar för fläktar och på vilken plats i chassit och hur dom ska suga/blåsa runt luften.

Chassit i fråga är:
http://www.inet.se/artikel/6901316/fractal-design-define-r3-u...
och har dessa möjligheter att montera in fläktar i...
Medföljande fläktar 1st 120mm fram och 1st 120mm bak (1350rpm)
Fläktplatser fram 2st 120mm
Fläktplatser sidan 1st 120/140mm
Fläktplatser topp 2st 120/140mm
Fläktplatser botten 1st 120/140mm

Skulle vilja ha fläktar så att den håller sig tyst men även för att få ner tempen lite och få bättre luftgenomströmning i burken.
Som ni ser har jag rätt lite space uppåt ovanför datorn så blir rätt varmt tyvärr ovanför burken.

Jo jag vet det lär inte vara optimalt som det sitter nu

Så här ser mina temps ut efter att ha spelat BF3 i ett par timmar.

Vad tycker ni jag skulle vilja dra på cpun lite extra och även kanske GPUn i framtiden och även CF...
Vad för fläktar tycker ni jag ska satsa på och i så fall vart i chassit och vilken riktning? Allt är stock och cpun är inställd på att hålla 45grader i bios...
Tack på förhand!
// Tomas

Permalänk
Medlem

Först och främst har du satt CPU-fläkten fel. Den ska sitta på högra sidan så att den suger in luft mot kylaren.

Permalänk
Medlem

Nu sitter den på vänstersida och blåser mot cpun... Jag tyckte det var sånt problem att få ner den mellan kylflänsen och minnena, vart ju så den spände på minnena men kanske inte är någon fara?

Permalänk
Medlem

Isåfall kan du t.ex rotera kylaren så här http://www.overclockersonline.net/images/articles/coolermaste... och lägga en utblås fläkt på toppen av chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Isåfall kan du t.ex rotera kylaren så här http://www.overclockersonline.net/images/articles/coolermaste... och lägga en utblås fläkt på toppen av chassit.

Får testa det på torsdag när jag kommer hem från jobbet.
Men hur ska jag göra med resten? Tänkte om man hade 2st i fronten och en i botten som blåste in. Och sen den där bak och en ut i taket. Overkill?
Men vilka av alla 120/140mm ska man satsa på är inte gjord av pengar tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du behöver antagligen inte mer fläktar eftersom chassit kyler tillräckligt bra ändå. 2 i fronten som insug och en sidofläkt som blåser ut sen fixar du problemet med kylaren. Men istället för att rotera kylaren så kan du byta plats på minnena och flytta dem ett steg åt höger. Får inte fläkten plats då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Du behöver antagligen inte mer fläktar eftersom chassit kyler tillräckligt bra ändå. 2 i fronten som insug och en sidofläkt som blåser ut sen fixar du problemet med kylaren. Men istället för att rotera kylaren så kan du byta plats på minnena och flytta dem ett steg åt höger. Får inte fläkten plats då?

Jag skulle inte svära på det, men brukar det inte vara standard att minnena bara läses korrekt om de sitter i rätt ordning (första paret 1-3 andra paret 2-4)? Så var det iaf när jag byggde dator sist, för 5 och 6 år sedan. Men tekniken utvecklas. Jag minns det som igår när man köpt delar för 13k och så vägrar datorn komma förbi bios-uppstarten. Visade sig att det var just minnesplaceringarna det var fel på. Men som sagt: Jag vet inte hur det är nu för tiden.

Visa signatur

Gamestation: ASUS P8Z68-v Pro gen3 <> i5 2500k@4.7gHz + Silver Arrow <> Vengeance LP 16GB <> Radeon HD7970@1125/1575 <> Crucial m4 128GB <> P280 + GT 1450 x2 <> Corsair AX750 <> Dell u2412m

Workstation: MacBook Pro 15" 2010 edition

Permalänk
Medlem

Jag kör de medföljande fläktarna i fronten och en i botten som insug. Sedan har jag en bak och en i taket som utsug.
Dock så ska jag fixa en till i taket och byta ut den nuvarande i taket och botten mot 140mm.
Sidan är onödig om du inte kör SLI/CF..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

I min R3:a har jag följande:
H60 processorkylare insug bak
Scythe 140 mm front insug x2
Scythe 140 mm tak utsug x1
kopplade på den medföljande fläkt kontrollen
http://www.inet.se/artikel/5321550/scythe-slip-stream-140mm-1...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Medlem

Oh toppen då ska jag ta och beställa lite saker från inet ikväll och hem och skruva... Har ju ätardag på lördag så hoppas på en godisstång
Är slipstream fläktarna tysta och inget vinande ljud?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av slusk:

Oh toppen då ska jag ta och beställa lite saker från inet ikväll och hem och skruva... Har ju ätardag på lördag så hoppas på en godisstång
Är slipstream fläktarna tysta och inget vinande ljud?

Skickades från m.sweclockers.com

Är mycket tystare än Scythe's vanliga 120mm fläktar. även vid låga rpm kyler dom kanon!
det bästa med dessa är ju att det går att montera dem på 120mm fläkt platser.
i regel ger ett byte från 120mm till 140mm lägre ljudvolym och högre kylkapacitet

Precis som dig så är mitt mål med R3 att ha låga temperaturer och låg ljudvolym.

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monsterspelaren:

Är mycket tystare än Scythe's vanliga 120mm fläktar. även vid låga rpm kyler dom kanon!
det bästa med dessa är ju att det går att montera dem på 120mm fläkt platser.
i regel ger ett byte från 120mm till 140mm lägre ljudvolym och högre kylkapacitet

Precis som dig så är mitt mål med R3 att ha låga temperaturer och låg ljudvolym.

Låter perfekt då får jag kolla upp allt ikväll och beställa! Tack och bock för hjälpen grabbar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av poliiz:

Jag skulle inte svära på det, men brukar det inte vara standard att minnena bara läses korrekt om de sitter i rätt ordning (första paret 1-3 andra paret 2-4)? för tiden.

Detta undrar jag också. Är det fortfarande som förr? Att det måste sitta på ett speciellt sätt? Liksom 1-2-3-4, kan man sätta X-2-3-X, X-X-3-4? De är ju delade med färger, som i mitt 970 Extreme4; Grön, blå, grön, blå. Blir det read-error, eller är det whatever nu för tiden med placeringar?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP