Sapphire 5870 throttlar, behöver hjälp

Permalänk
Medlem

Sapphire 5870 throttlar, behöver hjälp

Ett av mina 5870 throttlar, märkte av det i veckan nu när jag köpte 3 skärmar för att köra Eyefinity, har inte märkt av det tidigare men problemet kan ha funnits en längre tid.

Den börjar throttla vid 92C vilket jag tycker var rätt märkligt eftersom gpun borde kunna klara en bit över 100C, den andra problemet är att vid 92C så är fläkten bara i 80% detta löste jag med MSI afterburner så att han blåster på i 100% redan vid 84C, Problem nr 3 när den throttlar så sänker han samtidigt fläkthastigheten till 70% även fast jag har gjort en egen fläktkurva.

Kortfattat: 92C klockar han ner till 600mhz GPU och sänker fläkthastigheten till 70% sen går den ner till 91C 850mhz på GPU 100% på fläkten och så börjar det om igen och om igen

är kortet trasigt? eller finns det något man kan göra åt problemet?

EDIT: kan ju även nämna att den andra GPUn aldrig kliver över 86C

Dator i sign

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Medlem

Kan vara dina VRM temps som är för höga också?
Prova annan kylare. Eller bättre kylning i chassit

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

det sitter redan en 120mm fläkt i sidan som blåser rakt på korten, byta kylare på korten är ingen alternativ för min del

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Hedersmedlem

Har du dammat ur kylaren noggrant? Det är inte ovanligt att damm ger 10-15 grader högre än rena flänsar och fläktar!

Permalänk
Medlem

Det skall jag pröva! brukar damsuga datorn nån gång i månaden men har inte varit så noga med grafik korten!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cARLBOM:

Det skall jag pröva! brukar damsuga datorn nån gång i månaden men har inte varit så noga med grafik korten!

Hoppas du skojar med dammsugandet? Du vet att det kan bildas elektricitet vid munstycket då partiklar kommer i kontakt med plasten vilket kan om du ha otur ha get ett spik av ström i någon komponent.. Tryckluft skall användas.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Hoppas du skojar med dammsugandet? Du vet att det kan bildas elektricitet vid munstycket då partiklar kommer i kontakt med plasten vilket kan om du ha otur ha get ett spik av ström i någon komponent.. Tryckluft skall användas.

Har precis damsugit nu, funkar alldeles utmärkt! Och har gjort dem senaste 10 åren med mina datorer, dina kanske är annorlunda

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cARLBOM:

Har precis damsugit nu, funkar alldeles utmärkt! Och har gjort dem senaste 10 åren med mina datorer, dina kanske är annorlunda

allmänt känt att det gör så.. och sånt märks inte direkt heller oftast, kanske därför du inte märkt att dina komponenter har tagit skada om du sålt/slängt dom eller att dom gått sönder nån dag eller vecka senare

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

efter 20min spelande gick tempen upp på 90C detta var dock badcompany2 eftersom bf3 betan verkar vara stängd nu, skall pröva lite till så får vi se om det fungerar nu, det var inte överdrivet mkt damm i korten endå.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Montalva:

allmänt känt att det gör så.. och sånt märks inte direkt heller oftast, kanske därför du inte märkt att dina komponenter har tagit skada om du sålt/slängt dom eller att dom gått sönder nån dag eller vecka senare

För mig har endast 1 grafik kort gått sönder och det var ett x1900xt som hade några år på nacken, grejerna jag gjort mig av med vet jag ju dock inte. Jag tror personligen inte att man skall vara allt för rädd för sånt, men det är ju upp till var och en. För mig funkar det bra.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cARLBOM:

Jag tror personligen inte att man skall vara allt för rädd för sånt, men det är ju upp till var och en. För mig funkar det bra.

Håller delvis med eftersom det är ju ditt val om HUR du städar DIN dator och du som köper nya delar ifall något händer. Använder endast Dammsugare till Chassiet utanpå och på fläktfiltrena i min dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cARLBOM:

För mig har endast 1 grafik kort gått sönder och det var ett x1900xt som hade några år på nacken, grejerna jag gjort mig av med vet jag ju dock inte. Jag tror personligen inte att man skall vara allt för rädd för sånt, men det är ju upp till var och en. För mig funkar det bra.

som sagt det är ju helt upp till dig behöver ju inte betyda att det kommer att hända men "better safe than sorry"

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

Har efter lite test fram och tillbaka så finns problemet fortfarande kvar throttlar vid 92C, har bestämt mej för att byta kylpasta på båda korten.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |