Permalänk
Medlem

Restade BIOS, ska detta hända?

Hej. Jag testade att överklocka min i7 870 2.93ghz till 3.4ghz direkt, vilket inte var så smart av mig.
Datorn fick bluescreen och jag startade om den, samma sak hände då, bluescreen så fort jag kommer till inloggnings menyn.
Så jag resetade BIOS genom att flytta och flytta tillbaka den där saken på moderkorted, bredvid batteriet.
Men nu är då problemet att jag inte ser någonting nere i högra hörnet. Jag ser bara klockan och datum, inte ikonerna.
Jag ser dock ljudikonen, men annars är det som om de andra har en transparent ikon, och när jag håller över det öppna fältet står det ingenting.
Varför är det så här? Jag vill ha det som det brukade vara. Snälla hjälp mig!
Jag är helt ny och brukar inte känna mig osäker i mina drag, detta var första gången jag kände det. Dock är jag en hel del lugnare nu när jag fick datorn att starta normalt igen

EDIT: Fick till det där med ikonerna. Men nu är frågan:
Varför kommer det en bild i bootscreenen där det står MSI mm. Istället för att det ska komma all datorns innehåll, som vanligt.
Exempel: .. Intel Core i7 870 2.93ghz (0.147x20)
eller vad det nu ska stå. Hur fixar jag det?

Permalänk
Medlem

när man ha bios i fabriks läge bruka det vara en bot logo på ^^ den går att stänga av i bios
ofta är det "del" knappen när datorn botar upp så kommer man in i bios sen få du leta upp logo och ställa den på off
sen att du har roliga saker i windows nu kan bero på överklockning, du får kanske installera om operativ systemet
sånt händer den har kraschat lite

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

när man ha bios i fabriks läge bruka det vara en bot logo på ^^ den går att stänga av i bios
ofta är det "del" knappen när datorn botar upp så kommer man in i bios sen få du leta upp logo och ställa den på off
sen att du har roliga saker i windows nu kan bero på överklockning, du får kanske installera om operativ systemet
sånt händer den har kraschat lite

Okej, tack, men hittade inte på logo inställningen inne i bios, men det gör inte så mycket.
Men allting verkar flyta på som vanligt nu efter jag resetade BIOS som jag skrev i min EDIT. Men är det någon som vet hur högt man kan gå med den vanliga fläkten som var med när jag köpte datorn?
Jag vill ha en stabil klock som funkar fint med original fläkten. Några tips? Jag använder MSI P55-CD53 så jag fick med overclocking program med datorn, om det är någon skillnad att overclocka med det än med några andra program.

Permalänk
Medlem

Men stock = nej inga direkta tips, och klocka bör man först göra när man har bytt stockfläkten inte förr, dock om du har bra och välventilerat kan du gå upp lite på klock, hur mycket kan ingen svara på det får man testa sig fram själv.

Sen ska man inte använda några medföljande program, klockar gör man i bios, div program ställer ofta till mer problem, vilket du redan märkt...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Men stock = nej inga direkta tips, och klocka bör man först göra när man har bytt stockfläkten inte förr, dock om du har bra och välventilerat kan du gå upp lite på klock, hur mycket kan ingen svara på det får man testa sig fram själv.

Sen ska man inte använda några medföljande program, klockar gör man i bios, div program ställer ofta till mer problem, vilket du redan märkt...

Okej, tack för snabbt svar!
Mycket hjälpande information att man inte ska använda program man får med. Men jag väntar nog med att klocka på ett tag, iallafall tills battlefield 3 kommer ut. Mitt egentliga mål med att överklocka är att spela BF 3 i högre FPS. Men jag har tänkt på om jag är helt ute och cyklar, om FPSen i princip bara ligger i grafikkortet och att jag inte kommer få någon skillnad om jag överklockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teiou:

Okej, tack för snabbt svar!
Mycket hjälpande information att man inte ska använda program man får med. Men jag väntar nog med att klocka på ett tag, iallafall tills battlefield 3 kommer ut. Mitt egentliga mål med att överklocka är att spela BF 3 i högre FPS. Men jag har tänkt på om jag är helt ute och cyklar, om FPSen i princip bara ligger i grafikkortet och att jag inte kommer få någon skillnad om jag överklockar.

CPU hjälper till den med med fps, lite beroende på vad man har för grafikort, men för att det ska ge effekt bör den nog klockas mer än vad du har kylare för

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

CPU hjälper till den med med fps, lite beroende på vad man har för grafikort, men för att det ska ge effekt bör den nog klockas mer än vad du har kylare för

Okej, tack så mycket!
Jag har XFX Radeon HD 6870 Black Edition och kör då bf3 i avg 43 fps med allt ULTRA 1280x1024. Men om det inte gör någon större skillnad med liten överklockning (dvs typ 3.2) så överklockar jag nog den inte på ett tag.
Detta är lite off-topic men vet du om man får högre fps när man kör med en skärm med mera Hz. Min skärm just nu har bara 60 Hz och funderar på om jag ska skaffa en 120 Hz men kommer det göra någon skillnad rent spelmässigt?

Tack för alla dina snabba svar!