Ingen signal ut via HDMI när mycket rör sig. Lösning någon?

Permalänk
Medlem

Ingen signal ut via HDMI när mycket rör sig. Lösning någon?

Okej, kan låta hur flummigt som helst men jag har stora problem med att få till HDMI-outputen på mitt nya 6870X2. Den som kommer på någon lösning på detta är min gud, och jag tror att det går att lösa på något vis. Vet bara inte hur just nu.

Jag har under längre tid kört med ett ATI 4670 och där fungerar det som en dröm, aldrig varit några problem och jag har alltid kunnat lita på mitt utökade skrivbord. Ska jag kolla på en film så drar jag helt enkelt MPC Home Cinema dit och drar igång filmen och allting lirar perfekt.

När jag försöker göra samma sak nu så är det enbart vissa applikationer som fungerar att köra, att dra över ett spotifyfönster och lattja runt med det är inga som helst problem, försöker man istället göra samma sak med ett firefoxfönster eller ett youtube, ja då är man körd.
TV'n blir svart och tappar HDMI-synk hela tiden och man får "No signal" och det blir en massa blinkande, fruuuktansvärt irriterande.

Det konstiga är dock att jag lyckades kolla på en 1080p release nästan utan bekymmer, det blinkade till ett par gånger och blev svart men tappade aldrig signalen, ljudet fungerade också okej förutom några små avbrott. Inget av dom här grejerna är förstås acceptabelt men det gick ju någorlunda iallafall.

Så, alltså den lilla sammanfattningen jag gjort hittils är att när det händer mycket (mycket data genom kabeln?) så vill den inte vara med. En 1080p rulle med en bitrate på 13547kbps var dock inga problem (förutom det jag beskrev ovan) men ett firefoxfönster är bara att glömma att dra över till det utökade skrivbordet. Mappar/windowsprylar går dock hur bra som helst. Det dryga är att när man väl tappat signalen några gånger så verkar det vara borta för gott tills man installerar om drivrutinerna eller ibland bootar om burken.

Jag ger snart upp och skickar tillbaka det, men någonstans tror jag att det inte är fel på kortet utan det är något annat. Hade precis samma problem med ett nvidiakort för ett halvår sedan, det var därför jag skaffade mitt ATI 4670 från första början för jag trodde nvidiakortet var trasigt.

Tips/tankar/idéer någon? Kan det hänga på min kabel? Biltemakabel på 10 meter så det är väl ingen high-techkabel direkt men eftersom det funkade med mitt förra ATI-kort så har jag svårt att tro det beror på det.

Skulle bli helt otroligt glad om man kunde lösa det. Helt lost i det här problemet faktiskt.

*EDIT*
Okej, testade att istället spegla skrivbordet och nu fungerar allting perfekt, dock så hamnade upplösningen på 1360x768 och det var inte så snyggt, långt ifrån native på TV och min Dell 2209WA. Men.. då tyder det på att kabeln inte fixar 1920x1080 @ 60hz? Att den inte är helt stabil och på något vis hanterar den signalen sämre på mitt 6870X2 jämfört med mitt gamla 4670? Just guessing now.. men det känns rimligt väl?

Permalänk
Medlem

Känns som någon inställning. Eventuellt att det nya graffet är känsligare på kablage. Är det någon högkvalitativ kabel du använder, eller någon billig NoName? Längd?

MVH,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Känns som någon inställning. Eventuellt att det nya graffet är känsligare på kablage. Är det någon högkvalitativ kabel du använder, eller någon billig NoName? Längd?

MVH,
Gorian

Det är en billig biltemakabel som är 10 eller 15 meter, minns inte helt säkert.

Permalänk

Kan du låna en Supra kabel utav någon? 10-15 meter med en billig HDMI kabel är som att skjuta sig själv i foten. Supra kabeln kostar dock runt 3-500. Men jag skulle tro att det är kabeln. Var någon som hade samma problem på forumet för ett tag sen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag skulle också sätta min peng på kabeln.

Det är digital data som skickas genom kabeln, och det kan bli en hel del för dem små trådarna. Jag tvivlar starkt på att du behöver en Supra kabel (mest för att jag tror att du betalar 80% för märket, och 20% för själva kabeln), men jag skulle åka till t ex. Kjell & Co. och köpa en ~3 meters kabeln och testa med. Funkar det så vet du att det är kabeln.

Själv kör jag med två sådana här billiga:
http://www.teknikproffset.se/LJUD-O-BILD/Kablar/HDMI/5-meter/...

Funkar fint för mig

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Satt och kollade på kablarna på kjell och dom har ju två varianter av kablar, en version 1.3 och en 1.4. Konstigt nog är 1.4 billigare, kan jag alltså köra på en sån kabel då utan att det ska bli några problem?

Mätte igår och jag tror jag ska klara mig på 5m, möjligen att det krävs 7. Men kabeln måste fixa 1080p i 60hz utan problem.

Permalänk

Det jag menade med en Supra kabel är att det är bäst att ha en sån om det är avstånd längre än 5 meter.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Ok, jag får väl helt enkelt köpa mig en kabel som är lite kortare. Möjligt man kan köra på en biltemakabel igen fast lite kortare, borde fungera tror jag.

Permalänk
Skrivet av badbolll:

Ok, jag får väl helt enkelt köpa mig en kabel som är lite kortare. Möjligt man kan köra på en biltemakabel igen fast lite kortare, borde fungera tror jag.

Japp testa det.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

snabb koll på wikipedia ger att för längder över 5m så behövs det Cat2 kabel.. *dvs High Speed* vilket betyder att en billig kabel som är längre än 5m kan få problem med signal-förlust

Visa signatur

Fear only Fear itself. I am fear!

Amd Phenom II 965@4Ghz, Asus Crosshair II, 6Gb ddr2@6400, Corsair 620 WX, Antec P182B, Ati 5870, Intel X-25M G2 SSD, raptor m.m diskar :P

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag testat en kortare kabel och även testat att gå förbi min Onkyo SR 58 direkt till min Samsung-tv men ingenting fungerar. Det fungerar bra att köra med 24 hz, vilket inte är något jätteproblem när jag ska kolla på film men vid Windowsanvändande blir man ju förstörd.

Det är ju sjukt att när man köper ett grafikkort för typ 10 gånger mer pengar så ska man förlora grundläggande funktioner som fungerade perfekt på mitt ATI 4670, förstår verkligen ingenting.

Någon som kan ha en gissning vad det beror på? Sämre HDMI-outputsignal på 6870X2 jämfört med 4670 är det jag kommer på på rak arm? :S

Permalänk
Medlem

En sak jag tänkte på.. kan jag inte köra både med mitt 4670 och mitt 6870x2? Fast på det ena kör jag bara HDMI på och det andra kör jag datorskärmen på?

Permalänk
Medlem

Kollat vad för gpu och mem hastighet din gpu kör på när du ser på film etc?
kan vara så att den klockar ner sig för mycket och flimmer eller blinkningar är normalt beteende då på sekundära skärmar.

avaktivera CCC overdrive eller annan övercklocking om du har det. Ska hjälpa om det är det jag tror det är.