Permalänk
Medlem

Ny kylare datorn blir överhettad

Jag har haft min dator i ett år nu och kommit på att den blir för varm när jag kör krävande spel som BF3 betan. Ska köra det nu och behöver en ny kylare vet inte till vad men grafikkortet blir uppåt 70 grader och CPUn också. Har AMD Raedon HD 6800 Series samt intel core i7 930 processor. Har 3 gb ram som jag inte kommer ihåg vilka det var och ett Cooler Master HAF X Big Tower Svart eller Cooler Master HAF 932 Advanced Big Tower vet inte vilken eller om de spelar roll. Vet inte om det är cpun eller grafikkortet eller något av dem men de är väldigt varma. Ska köpa ny kylare men vet inte vilken eller till vad. Min dator låter väldigt mycket också skulle vilja ha tysta fläktar.

Tack i förhand
Ursäkta stavfel!
MVH Oscar

Permalänk
Medlem

Det var inte mycket för grafikkortet. 70 grader inga problem. Du skriver inte vad din Cpu har för värme.. så kan inte svara på det.

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Medlem

Kanske var otydlig men har för mig det var 60-70 grader på CPUn också!

Permalänk
Medlem

Är Cpu överklockad? Har du eftermarknad kylare? Har du mycket damm i datorn?

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Medlem

Nej inte överklockad, kylarn komm med i7 som jag köpte ny om det är de du frågar. Sedan var jag inne och damsög och tog bort allt damm för en vecka sedan!

Permalänk
Medlem

Du ska aldrig damsuga en dator pga statisk el köp lkuft på burk gpu är det ingen fara med lite hög på Cp u i och med den är oklockad pröva byta kylpasta på cpu lättast så för dig in du inte pallar göra något är det ingen fara du har ca 30 grader på både cp u och gpu innan det börjar bli "farligt"

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Medlem

Men varför stängs datorn av då? En grej jag har märkt är att den är varm innan sedan börjar ljudet i hörlurarna knastra! Sen kan de ta 10 sek - 10 min så stängs den av. När jag sätter igång den så är fläktarna i hög fart och kan återgå till spelandet igen! behöver tips hur jag kan felsöka den! Och när jag dammsög den så nuddar jag aldrig några komponenter såklart!

Permalänk
Medlem

Vad exakt händer när den stängs av/innan den stängs av ? Det kan ju vara hårdvare problem då jag inte ser några höga temps.

Jag hade ett fel med min processor innan som jag skickade in på reklamation. Jag fick problem som att datorn bara stängdes av, datorn frös och bezzzzzzzzz drrrrr liknande ljud kom från mitt headset.

Permalänk
Medlem

Aa den fryser bilden står still och ljudet spelar samma sak hela tiden! Har fått blue screen nån gång som jag inte han skriva vad de stod!

Permalänk
Medlem

Är de någon som några ideer vad jag ska felsöka? och hur?

Tack på förhand