Fractal Design Arc och Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Tack för utförligt svar ^^
Jo är fullt medveten om att det går att montera mATX kort i ATX chassin med, dock trodde jag att arc mini skulle vara ganska liten jämfört med midi, men om du säger att de inte skiljer mkt så är det la lika bra att köpa midi

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju alltid jämföra måtten i specen på FDs Hemsida.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Ni som använder Arc, kör ni med sidofläkt och i så fall använder ni den som för att ta in/ut luft? Känns som den borde vara bra för att kyla grafikkorten men irriterande att det inte finns ett fläktfilter där. Antingen moddar man dit ett filter eller så sätter jag för hela hålet med ljuddämpande material. Vilket skulle ni göra?

Jag planerar att kolla om inte något DEMCiflex-filter passar på sidoplåten. Min tanke är att ha passivt kylda grafik-kort, och då en sidofläkt som blåser in luft på korten. Problemet med sidoplåten är väl att hålet är så stort, ofta det behövs en 180-fläkt. Fast kanske bra att det är stort, beror ju på moderkort hur grafik-korten hamnar, särskilt om man har dubbla. Noctua gör iofs inte fläktar större än 140, och jag har slutat befatta mig med andra fläkttillverkare då Noctua ger så bra garantier.

Jag har flera DEMCiflex-filter som det är nu, de är väldigt trevliga då de fäster magnetiskt och om man behöver ha dem på plast så följer det med en magnet-remsa med klister som man kan limma dit. Stoppar damm väldigt bra utan att stoppa luftflödet. Syns bra när de är dammiga och tack vare magneten så är det bara att plocka bort och damma av, enkelt och smidigt. Rekommenderas!

http://www.demcifilter.com/filters_filters.php

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Jag planerar att kolla om inte något DEMCiflex-filter passar på sidoplåten. Min tanke är att ha passivt kylda grafik-kort, och då en sidofläkt som blåser in luft på korten. Problemet med sidoplåten är väl att hålet är så stort, ofta det behövs en 180-fläkt. Fast kanske bra att det är stort, beror ju på moderkort hur grafik-korten hamnar, särskilt om man har dubbla. Noctua gör iofs inte fläktar större än 140, och jag har slutat befatta mig med andra fläkttillverkare då Noctua ger så bra garantier.

Jag har flera DEMCiflex-filter som det är nu, de är väldigt trevliga då de fäster magnetiskt och om man behöver ha dem på plast så följer det med en magnet-remsa med klister som man kan limma dit. Stoppar damm väldigt bra utan att stoppa luftflödet. Syns bra när de är dammiga och tack vare magneten så är det bara att plocka bort och damma av, enkelt och smidigt. Rekommenderas!

http://www.demcifilter.com/filters_filters.php

Vad är det för idé att köra passivt?
Det kommer ändå att värma upp hela burken, så de andra fläktarna ändå kommer at väsnas.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Vad är det för idé att köra passivt?
Det kommer ändå att värma upp hela burken, så de andra fläktarna ändå kommer at väsnas.

Chassie-fläktarna är stora och tysta, de kan utan vidare ta värmen ifrån korten. De hörs knappt jämfört med de högfrekventa irriterande ljuden man får ifrån små grafikkortsfläktar. Får en helt annan ljudbild med stora fläktar, ljuden blir lågfrekventa och stör mig mycket mindre. Jag har testat många olika under åren och bra fläktar på 120 mm hörs knappt. De flesta jag har kommer ifrån Noctua, dyrt men faktiskt bra. Alla jag köpt av dem har hållit vad de lovar hittills. Eftersom jag har en gammal låda nu så har jag en fläkt i botten på lådan under grafikkorten. Fungerar perfa och hörs inte alls. Men vill jag ha ett nytt chassie går inte det då det kommer sitta en nätagg där (utbudet med lådor där nätagget inte sitter i botten är rätt litet). Får ta det ifrån sidan eller inte alls, det går köra utan som det är nu men grafikkorten ligger på lite hög temp för jämnan. Sitter det ett varmt nätagg under dem undrar jag dock hur det blir, men det får jag väl se om ju skaffar ett nytt chassie. Jag lär inte göra det imorgon, den hårdvara jag har nu har jag haft i nåt år och kommer troligen ha den i ca år till innan jag uppgraderar. Men om jag skulle köpa nya grejer nu så ligger FD Arc bra till som chassie.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Chassie-fläktarna är stora och tysta, de kan utan vidare ta värmen ifrån korten. De hörs knappt jämfört med de högfrekventa irriterande ljuden man får ifrån små grafikkortsfläktar. Får en helt annan ljudbild med stora fläktar, ljuden blir lågfrekventa och stör mig mycket mindre. Jag har testat många olika under åren och bra fläktar på 120 mm hörs knappt. De flesta jag har kommer ifrån Noctua, dyrt men faktiskt bra. Alla jag köpt av dem har hållit vad de lovar hittills. Eftersom jag har en gammal låda nu så har jag en fläkt i botten på lådan under grafikkorten. Fungerar perfa och hörs inte alls. Men vill jag ha ett nytt chassie går inte det då det kommer sitta en nätagg där (utbudet med lådor där nätagget inte sitter i botten är rätt litet). Får ta det ifrån sidan eller inte alls, det går köra utan som det är nu men grafikkorten ligger på lite hög temp för jämnan. Sitter det ett varmt nätagg under dem undrar jag dock hur det blir, men det får jag väl se om ju skaffar ett nytt chassie. Jag lär inte göra det imorgon, den hårdvara jag har nu har jag haft i nåt år och kommer troligen ha den i ca år till innan jag uppgraderar. Men om jag skulle köpa nya grejer nu så ligger FD Arc bra till som chassie.

Kan det inte vara en idé att ha en vätskekyld kylare till grafikkortet, med en 120mm fläkt?
Det är ju få kraftfulla grafikkort som är passivt kylda.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Kan det inte vara en idé att ha en vätskekyld kylare till grafikkortet, med en 120mm fläkt?
Det är ju få kraftfulla grafikkort som är passivt kylda.

Funderat precis på det, finns ju bra med plats i toppen på ett FD Arc för en stor radiator. Sedan finns det åtm tillstymmelse till slutna lösningar så man slipper slaska med vatten osv:

http://www.asetek.com/press-room/news/259-pny-debuts-liquid-cooled-graphics-at-e3.html
http://www3.pny.com/category_buymulti.aspx?Category_ID=470

5 års garanti låter ju trevligt. Fast verkar svårt att få grepp på hemmavid.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Funderat precis på det, finns ju bra med plats i toppen på ett FD Arc för en stor radiator. Sedan finns det åtm tillstymmelse till slutna lösningar så man slipper slaska med vatten osv:

http://www.asetek.com/press-room/news/259-pny-debuts-liquid-cooled-graphics-at-e3.html
http://www3.pny.com/category_buymulti.aspx?Category_ID=470

5 års garanti låter ju trevligt. Fast verkar svårt att få grepp på hemmavid.

Bara slangarna räcker ända upp.
Annars kan ju radiatorn sitta där bak.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Går Noctua NH-U12P SE2 in i Arc Minin? Kommer köra på Asus Maximus IV Gene-Z, Corsair CL9 VENGEANCE LP, Noctua NH-U12P SE2, Asus GeForce GTX 570 1280MB DirectCU II. Är lite orolig att kylaren kommer slå in nånting, antingen dörren på chassit eller minnena. Synd att dom inte slängde in samma kylare som de hade på storebrorsan i rescensionen!

(Länkar hela inkorgen ifall någon vet om detta kmr gå in bra)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/901984/2011-09-23

Permalänk
Fractal Design

Noctua NH-U12P SE2 passar i Arc Mini. Om den kommer vara okompatibel med minnena kan vi dock tyvärr inte svara på, men Noctua brukar ha mycket utförlig fakta på sin hemsida där man kan se kompabilitet med olika moderkort etc., kan nog vara en bra idé att kolla där först.

Permalänk
Medlem

Wow! Härligt med riktigt bra support, tack för svar

Permalänk
Skrivet av E.Nik:

Wow! Härligt med riktigt bra support, tack för svar

Satte igår själv ihop i stort sett samma prylar som du har tänkt dig. Tyst kraft i litet format, trevligt.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

Går det att få in en Phobya G-changer 280 radiator i toppen på Arc Mini? Den har följande mått: 338x145x60 mm.

Eller egentligen har jag sett att det går in en sådan men det ska gå att få dit ett CPU vattenblock också.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Fractal Design

En radiator med de måtten bör inte passa i toppen på Arc Mini utan modifikationer av chassit. Är du säker på att du inte sett den i ett Arc Midi?

Permalänk
Medlem

Nix. Minin har ju möjlighet att ha 2 st 140 mm fläktar i toppen. Så står det på er hemsida. Fläktarna var monterade först o sen radiatorn under den.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem

Hej!

Passar Corsair Hydro H100 i toppen på en Arc Mini?

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.6GHz - ASUS MAXIMUS IV Gene-Z - Zotac GeForce GTX 980 4GB - 16GB Crucial PC12800 - 80GB Intel X25-M - 250GB Samsung 750 - 250GB Samsung 850 - 27" ASUS ROG Swift - Silverstone SG01B-F - Fractal Design Newton R2 1000W - Fractal Design Define C - 240mm Fractal Design water cooler - WASD V2 TKL custom keyboard - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teobald:

Hej!

Passar Corsair Hydro H100 i toppen på en Arc Mini?

Läs artickeln http://www.sweclockers.com/recension/13888-fractal-design-arc...
Det är ju detta, som denna tråd handlar om

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Läs artickeln http://www.sweclockers.com/recension/13888-fractal-design-arc...
Det är ju detta, som denna tråd handlar om

Okej, H100 + 2x120mm fäktar får plats, men måste man ta bort den bakre 120mm fläkten då? Vill helst undvika det.

Tack på förhand

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.6GHz - ASUS MAXIMUS IV Gene-Z - Zotac GeForce GTX 980 4GB - 16GB Crucial PC12800 - 80GB Intel X25-M - 250GB Samsung 750 - 250GB Samsung 850 - 27" ASUS ROG Swift - Silverstone SG01B-F - Fractal Design Newton R2 1000W - Fractal Design Define C - 240mm Fractal Design water cooler - WASD V2 TKL custom keyboard - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teobald:

Okej, H100 + 2x120mm fäktar får plats, men måste man ta bort den bakre 120mm fläkten då? Vill helst undvika det.

Tack på förhand

I min ARC fanns det bra plats trots 4 fläktar på Radiatorn.
Define mini som jag kan refferea till har ju samma mått spm ARC mini och den är ju kortare. kan gå att modda, det går ju att skjuta fram hela radiatorpaketet en bit, och borra nya hål, om det behövs
Kanske att en slim fläkt får plats om inte annat. jag har ett par sådana i min Antec 180 mini, Det verkar som om dom blåser på ganska duktigt, utan missljud.
Är det inte bättre att satsa på en stor ARC i stället?
Eller en H80, som får plats.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Hitta svaret själv.

Så svaret är JA. Det går attt ha H100 + 120mm fläkt bak.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.6GHz - ASUS MAXIMUS IV Gene-Z - Zotac GeForce GTX 980 4GB - 16GB Crucial PC12800 - 80GB Intel X25-M - 250GB Samsung 750 - 250GB Samsung 850 - 27" ASUS ROG Swift - Silverstone SG01B-F - Fractal Design Newton R2 1000W - Fractal Design Define C - 240mm Fractal Design water cooler - WASD V2 TKL custom keyboard - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Så, köpte mig en Arc Midi och jag fick såga bort en bit på ca 5x20 mm vid 5,25 tums platsen. Då fick jag plats med en 280 mm radiator i toppen. Iochför sig en slim-variant men ändå kul att den gick in med så små modifikationer.

Fast hade FractalDesign gjort chassit 5 mm längre så skulle två 280 raddar passa perfekt utan moddning.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem

Hejsan jag har fråga angående mini chassit, och storleken på grafikkort som fortfarande passar utan att ta bort hd boxen. Vad jag har läst mig till och vad sc. säger så passar ett 6970, när man läser specifikationerna på fractal designs hemsida så går grafikkort upp till 260mm in. Dock är många 6970 längre typ ~280mm, när man kollar här i forumet tex. på http://www.sweclockers.com/galleri/8165-fractal-design-arc-mi... syns ett gtx 570 zom enligt prisjakt är 292mm långt, och till synes på bilderna så borde ett inte mycket kortare grafikkort passa. Är det någon som har erfarenhet av 6970 i arc mini chassit, och vet hur långa grafikkort som egentligen går in?

Tack på förhand, Björn

Permalänk
Medlem

Om man inte har en intern USB 3.0 hur gär man då? tänkte köpa ett ARC men verkar som om att mitt mobo sviker mig med USB 3.0
Moderkort: Asus p8p67LE

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt införskaffa mig ett Fractal Design Arc chassi och undrar kort och gott ifall jag kommer kunna installera:

Denna kylare: http://www.inet.se/produkt/6308733/therm...

Med detta moderkort: http://www.inet.se/produkt/1902224/asroc...

Utan problem?

Anledningen till att jag frågar är att i sweclockers recension ser man att hålet är missanpassat för deras moderkort, så jag är rädd att det skall vara det för mitt med.

Tack på förhand!

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Jag hade tänkt införskaffa mig ett Fractal Design Arc chassi och undrar kort och gott ifall jag kommer kunna installera:

Denna kylare: http://www.inet.se/produkt/6308733/therm...

Med detta moderkort: http://www.inet.se/produkt/1902224/asroc...

Utan problem?

Anledningen till att jag frågar är att i sweclockers recension ser man att hålet är missanpassat för deras moderkort, så jag är rädd att det skall vara det för mitt med.

Tack på förhand!

Mvh. Mansion

Jag brukar montera på kylaren innan jag sätter i moderkortet i lådan, då riskerar man inte att förstöra nått när man bökar i lådan
Det är ändå svårt att montera tunga kylare när datorn står upp.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag brukar montera på kylaren innan jag sätter i moderkortet i lådan, då riskerar man inte att förstöra nått när man bökar i lådan
Det är ändå svårt att montera tunga kylare när datorn står upp.

Det gör jag med, men det är ganska irrelevant då det absolut inte svarar på min frågeställning.

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Det gör jag med, men det är ganska irrelevant då det absolut inte svarar på min frågeställning.

Citat ''Anledningen till att jag frågar är att i sweclockers recension ser man att hålet är missanpassat för deras moderkort, så jag är rädd att det skall vara det för mitt med''

Jo, Hålet bakom moderkortet inte behöver passaexakt, om man ändå inte monterar kylaren med moderkortet monterat i lådan.
Det verkar som om intel moderkort har mera spriding på placeringen av sockeln, då alla mina AMD moderkort passar i alla FD chassin som jag har.
Vissa kylare her ju hopplösa konstruktioner, som gör det nästan omöjligt att komma åt att i lådan.
Corsair H60, H80 & H100 använder AMDs orginalsocket, och det är ju bra iallafall för mig

Annars så är ARC sjukt lätt att montera i, då det har större plats runt moderkortet, när det sitter i lådan.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett arc efter att jag såg denna recension, kan bara säga att jag älskar det! Kör med fractals medföljande 140 mm fläktar i front och botten, 3 st 120 mm nanoxia i toppen och 2 st nanoxia 120 mm 2000rpm i P/P på min antec h2o, låter pumpen styra radiator fläktarna resten är kopplat till moderkortet och är inställt på 50% (600 rpm). Systemet hålls mycket svallt och nästan ljudlöst...Tycker detta chassi är värt varenda krona!

Permalänk
Medlem

Hörde bra om chassit (miini), det passade mina behov så jag köpte det.
Såg sedan denna och hör lovord! Underbart! Har inte byggt den än, men jag är säker på att det kommer bli bra och fett!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-