Permalänk
Medlem

Cooler Master V8 VS Nyare kylare

Tjena som sagt har jag en cooler master v8 och börjar bli missnöjd med mina temps jag får. Jag har en i7 920 med c0/c1 Stepping vilket då är den första varianten och sämre klockbara, jag vill köpa en ny kylare som finns i dagsläget och eftersom jag varit nöjd innan så har jag inte haft så stor koll på market.

Vilken kylare skulle ni rekommendera i dagsläget? Corsairs nya hydro är något jag är lite sisådär taggad på faktiskt men har inte sett några nya tester på längre därför jag frågar er!. Vad tycker ni som sagt

Med Vänliga Hälsningar

Grusburk

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/6308733/thermalright-silver-arrow-...
Den ska väl prestera någon grad bättre än D14 har jag för mig. Och alla färdiga hydropaketen ligger väl också där någonstans så det är rätt jämnt uppe i täten, vill dock själv inte ha något sånt paket eftersom det inte verkar vara superovanligt att de börjar läcka.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

http://www.inet.se/artikel/6308733/thermalright-silver-arrow-...
Den ska väl prestera någon grad bättre än D14 har jag för mig. Och alla färdiga hydropaketen ligger väl också där någonstans så det är rätt jämnt uppe i täten, vill dock själv inte ha något sånt paket eftersom det inte verkar vara superovanligt att de börjar läcka.

Superovanligt? Har haft 5st som befinner sig i min ägo eller som har passerat vidare till någon annan. Inga problem hos dem inte, känner ett gäng som har sådana kylare inga problem där heller. Det händer att de läcker ja, antaligen större risk än att en heatpipe på en tornkylare springer läck men det är en risk man tar. Corsair är en av de bästa "tillverkarna" när det kommer till support, har sett flera trådar på deras forum där folk visar bilder på sina läckage förstörda system som de sedan får ersatta.

Så länge det är inom tidsramen för garantin och man inte går in med att det ska hålla i mer än 3-4 år så skulle jag säga att det är säkert. Har man utrymmet för en tornkylare kör på det, tempen skiljer knappt och man har möjligheten att köra semipassivt utan pump. Får man inte plats med det så är vattenkylarna det bästa alternativet.

Du får gärna defeniera "Superovanligt" om det ska diskuteras

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Superovanligt? Har haft 5st som befinner sig i min ägo eller som har passerat vidare till någon annan. Inga problem hos dem inte, känner ett gäng som har sådana kylare inga problem där heller. Det händer att de läcker ja, antaligen större risk än att en heatpipe på en tornkylare springer läck men det är en risk man tar. Corsair är en av de bästa "tillverkarna" när det kommer till support, har sett flera trådar på deras forum där folk visar bilder på sina läckage förstörda system som de sedan får ersatta.

Så länge det är inom tidsramen för garantin och man inte går in med att det ska hålla i mer än 3-4 år så skulle jag säga att det är säkert. Har man utrymmet för en tornkylare kör på det, tempen skiljer knappt och man har möjligheten att köra semipassivt utan pump. Får man inte plats med det så är vattenkylarna det bästa alternativet.

Du får gärna defeniera "Superovanligt" om det ska diskuteras

Okey men det jag tänker på nu är isåfall vilken corsair jag ska köpa, och eftersom jag tänkt att köpa sandy bridge E kanske det är onödigt då det nu kom upp att de ska levereras med liknande fast intel som skapare?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Okey men det jag tänker på nu är isåfall vilken corsair jag ska köpa, och eftersom jag tänkt att köpa sandy bridge E kanske det är onödigt då det nu kom upp att de ska levereras med liknande fast intel som skapare?

Slutna vattenkylningssystem är liksom grafikkort tillverkade i två olika "fabriker". Tillverkarna av kylarna är Asetek och CoolIt, man känner lätt igen Asetek kylarna på deras runda pumpar jämfört med CoolIts fyrkantiga. Så en produkt från Corsair är den samma som från Antec, förutsatt att det är samma modell av Asetek. Det som däremot skiljer sig åt förutom klisterlapparna är supporten och servicen. Vet ej hur Antec står sig men har själv och läst om många andra som är super nöjda med Corsair.

CoolIt till vänster, Asetek till höger. Notera att slangarna korsas i bilden, skrev vice versa först :P.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Men vilken coirsair skulle du då rekommendera eller tycker du att jag ska vänta tills sandybridge e kommer och använda deras? för annars lär jag ju behöva köpa ny eftersom sockeln inte kommer passa antar jag.

Samt dessa måste man väl fylla på med något vatten eller liknande, eller hur gör man?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Men vilken coirsair skulle du då rekommendera eller tycker du att jag ska vänta tills sandybridge e kommer och använda deras? för annars lär jag ju behöva köpa ny eftersom sockeln inte kommer passa antar jag.

Samt dessa måste man väl fylla på med något vatten eller liknande, eller hur gör man?

De "slutna systemen" kräver ingen service i form av påfyllning eller liknande. Det är plug and play :).

Om du kommer köpa en produkt där en sådan kylare ingår så kan det vara smart att vänta ja. Dagens kylare levereras inte med LGA 2011 sockeln vad jag vet.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Men lär inte vattnet ånga upp tillslut isåfall?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Men lär inte vattnet ånga upp tillslut isåfall?

Efter många år ja. Men tex så har Corsair metallslangar, tar nog ett tag ;).

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Cooler Master V8 är ju en väldigt bra tower kylare. Jag tror inte du får så mycket bättre temps med de slutna vattenkylningsystemen.

Märkligt att du får dåliga temps med din V8.

Kanske bara har blivit dammig, har du provat med att göra rent?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

jag äger en v8 o e super nöjd. bara bytat fläkten till en tystare. dock börjar min rigg bli stenålders men den fixar allt jag använder den för. då e de ej lönt att uppgradera för mer E-pen*s:P

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

Ähh testar nog att damsugan den idag istället och får hoppas på det bästa.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Har fortfarande väldigt keff temp i idle, dock så ökar inte loaden mer än 70 när jag har en massa spel och annat igång.

Jag använder coretemp, kan detta vara det som ljuger för mig, jag har använt det sen ett bra tag då jag tyckte det var väldigt bekvämt att ha igång.
Finns det något ni kan rekommendera som är ungefär likadant, som man också kan få en widget på skrivbordet med?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Skrivet av Antzo:

De "slutna systemen" kräver ingen service i form av påfyllning eller liknande. Det är plug and play :).

Om du kommer köpa en produkt där en sådan kylare ingår så kan det vara smart att vänta ja. Dagens kylare levereras inte med LGA 2011 sockeln vad jag vet.

Corsair H80 och H100 har stöd för LGA 2011, och Corsair säger att de kommer att skicka rätt grejor om någon som har köpt innan LGA fick officielt stöd vill ha det.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |