Och så dog nätagget igen....vad tror ni?

Permalänk

Och så dog nätagget igen....vad tror ni?

Tjen Swecklockare!

Jupp efter 1.5 år dog nätagget, igen, en Corsair TX650W.
Mitt system:
CPU: AMD Phenom X3 720
GPU: 6850
3 st hårdiskar
MB: Asus M4A79XTD EVO

För 1.5 år sedan fick jag en nytt nättagg from Corsair då den gamla exploderade.
Datorns uttag är kopplad till en förläggninsladd med 4 st uttag och on/off knapp. Knappen är alltid på även när datorn är avstängd.

När jag kom hem och tryckte på on/off knappen så gick proppen. Bytte propp, och testade datorn kopplad igen mot vägguttagen och slog på nätaggets brytare, och proppen gick igen....
On/off knappen på nätagget funkar inte längre. Skickade redan ett RMA till Corsair för att få en ny nätagg.

Tror ni nåt komponent kan ha skadats, grafikkort, MB, eller hårddiskar. Eller har nättaggen brytare för att skydda resten av datorn?

Har jag stor otur, eller kan det ha berott på tidigare elavbrott jag har haft. Vad är det bästa för framtiden, koppla ur datorn från uttag, slå av brytaren på nättagget när man inte använder datorn?

Permalänk
Medlem

har du jordat uttag?

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem

Kan vara annat också. Men att proppar går är ju inte ett bra tecken. Provat att köra nätagget utan moderkort osv? Dvs "tjuvkopplat" det med hårnål? Kan ju vara så att något av dina komponenter får proppen att lösa ut, medans ditt nätagg inte uppfattar detta. Låter dock högst ovanligt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Min skärm, högtalare och diverse lampor sitter i strömfördelare och datorn med likadant nätagg som du sitter direkt i väggen. Hade samma problem som du, sitter datorn i strömfördelaren så går proppen varje gång jag slår till strömmen till alla delar. Men nu sitter datorn alltid inkopplad och allting runtomkring stänger jag av med strömfördelaren på natten. Mina uttag är ojordade (gammalt hus) så jag tror det är där problemet sitter. Men det funkar som jag har det nu iaf, men trist att det kostat dig ett nätagg. Hoppas inte det händer mig också

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

För mycket inkopplat på gruppen?
Gick säkringen förra gången nätagget dog också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

Går verkligen proppen eller menar du säkerhetsbrytaren?
Menar du proppen så är det tecken på överbelastning

Permalänk

Låter inte som det är nätaggets fel.. inte tänkt på att de kanske är grendosan som är dålig?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Har 2 st full matade pc, 2 laptopar en 16 port switch och 2 lampor på mitt utag å har absolut inga problem. Tippar på nät agget har haft flertal corsair och antec nätagg som det har hänt samma sak med innan. Tjuv koppla nätagget å kolla om proppen går annars är det modermodr kortet du behöver kolla.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk

Brytaren på nätagget är paj nu, den är fast på on. Så kan inte testa, dock tror jag inte att de skulle kunna vara MB, eller graffe, det borde ha visat sympton långt tidigare.
Hehehe, man sätter tryck på on knappen på datorn(Fractal design R3), plopp så går proppen. Sedan testar direkt mot uttaget, sätter på strömbrytaren på nättagget, plopp igen. Aja....drygt som fan, då man håller på med exjobbet...och måste vänta på nytt nättagg.
Har dock fläktkontroller, lcd sådant, där gick fläktarna(4st) på full fart, glömde nämna det.

Jag testade hur mycket datorn drog med en effektdosa, och när det var belastad drog den knappt 300W.

I ber till de större makterna nu att inget annat har pajat.