Vattenkylning eller luftkylning till CPU, vad och varför?

Permalänk
Medlem

Vattenkylning eller luftkylning till CPU, vad och varför?

Situationen lyder som så att jag kommer köpa nytt datorsystem inom ett par veckor och har länge suttit och funderat på frågan som titeln innehåller, nämligen om man ska köra vattenkylningslösning eller luftkylning till CPUn? Chassit jag har tänkt mig är ett Fractal Design Arc.

Kylare jag har funnit tycke för är bland andra Corsairs H100 som vattenkylningsalternativ men är oroad kring ljudnivån på den och skulle man få för sig att byta ut fläktarna så blir ju det totala priset närmare 1000 kr vilket är lite mindre roligt. Luftkylningsväg har jag kollat på Noctuas U12P SE2 och Noctuas D14. I mitt framtida bygge i Arc-chassit så vill jag gärna ha en sidofläkt, en silverstone 180mm fläkt närmare exakt. Jag läste tidigare att denna fläkt inte går in i ett Arc om man har en H80 enligt detta och undrar om samma resultat sker om man har t.ex. en Noctua D14-kylare monterad? Totala djupet på Silverstone fläkten och D14 bör vara 185 mm (25 + 160), Arc sägs vara 230 mm djup/bred men då räknar man även in platsen bakom moderkortsplåten.

Ytterligare en fråga kring vattenkylning som helhet också, angående "läckor" så att säga. Är det någonting som är oerhört osannolikt och är det hela uppblåst eller är det en risk man måste ta hänsyn till?

Jag är ute efter en kylare som inte låter alltför mycket och som kyler väl. Budget max 800 kr. Så ska man köra på Noctua U12P, D14 eller Corsair H100 eller rentutav ett helt annat alternativ? Låt åsikterna flöda.

Länkar till kylare samt fläkt på prisjakt:
Noctua U12P SE2 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482591
Noctua D-14 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516316
Corsair H100 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=893987

Silverstone air penetrator - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=647473

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

här en länk om vatten kylning http://www.sweclockers.com/nyhet/14051-corsair-lanserar-hydro...
för del med nya vatten kylare dom tar liten plats dom flesta är stabila sen har man dom färdiga slutna paketen
rätt handhavande och montering ska det inte vara nån problem med dom.
tror inte vatten kylare idag låter mer en bra luftkylare men vatten kan man ha låg temp.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tänk på att H100 kräver ganska mycket plats. fick borra extra hål i mitt Antec Twelehundred för att få in den ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av SyndroMm:

Tänk på att H100 kräver ganska mycket plats. fick borra extra hål i mitt Antec Twelehundred för att få in den ;D

Ska inte vara några problem att få in den i en Arc vad jag hört, såg en på swec som hade haft problem men det var p.g.a. tillverkningsfel enligt den personen eller liknande.

Låt åsikterna fortsätta folk.

Tack på förhand.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk

Enligt FD's hemsida så ska Arc klara 180 mm höga kylare så det kan vara problem med en hög kylare och fläkt på sidan.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Enligt FD's hemsida så ska Arc klara 180 mm höga kylare så det kan vara problem med en hög kylare och fläkt på sidan.

Tack för upplysningen, det var från den länken jag tog måtten men lyckades inte finna hur höga CPU-kylare chassit hade stöd för. 185 mm blir helt enkelt för mycket och det är ju inte mycket att göra när det väl tar i så att säga mer än att sälja sidofläkten. Ska fråga i Fractal Designs tråd här på forumet om hur uppskattningen på 180 mm är gjord dock.

Skrivet av SyndroMm:

Tänk på att H100 kräver ganska mycket plats. fick borra extra hål i mitt Antec Twelehundred för att få in den ;D

Ber om ursäkt för ytterligare en citering, men glömde fråga hur du upplever fläktljudet från din H100? Vad kör du din 2600 k i och vilka temps håller den kan också vara intressant att veta?

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Tja, kör SLI så luften i chassit är lite värmare. Så idle mellan 37-40c.
Några timmars spelande etc 50-60c beroende på vilket spel. Den ligger på 4,9ghz atm.

Intel Burn test resultat; 100% load runt 70c. Kör på lägsta läget på H100:n btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SyndroMm:

Tja, kör SLI så luften i chassit är lite värmare. Så idle mellan 37-40c.
Några timmars spelande etc 50-60c beroende på vilket spel. Den ligger på 4,9ghz atm.

Intel Burn test resultat; 100% load runt 70c. Kör på lägsta läget på H100:n btw.

Det låter ju riktigt fint, särskilt med relativt varmt chassi i och med SLI samt en klock på 4.9Ghz, blir nog en H100 som det känns nu, köper nog ett par extra fläktar till den vid något studiebidrag om jag känner behov av det. Tack för svaret.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Noctuan går in i en Arc Mini, men det kanske var en vanlig du hade? Jag har på min i5 2500k 29 grader idle när den klockar ner sig samt max 60 i spel 3.3 @ 4.8ghz med 1.38 volt. Detta på mellanläget, dvs."ljudlöst" och öppen låda med normal rumstemp. Du kan säkert spara någon grad med Corsair vattnet men till vilken nytta för ett par obetydliga grader som troligen låter mer än det smakar. Kommentarer från recensioner säger "du _måste_ byta fläktarna".

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H