LG tar fram "världens strömsnålaste" LCD-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezkit:

Precis som många säger, Prislappen på denna tv lär ju täcka upp elräknings sparandet man gör haha

Men då sparar du på miljön. Lite av det som är poängen

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Dessa slags nyheter är fan för gamla gubbar och kärringar och ens bryr sig om detta. Är det bara jag som skiter i hur mycket ström grejer drar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Dessa slags nyheter är fan för gamla gubbar och kärringar och ens bryr sig om detta. Är det bara jag som skiter i hur mycket ström grejer drar?

När man växer upp och får betala elen själv som oss andra börjar man magiskt bry sig om sånt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Skrivet av frankof:

fascinerande.
för oss som var med på 70-80 talet var inte goldstar speciellt synonymt med utveckling och kvalitet, och jag är fortfarande skeptisk, det sitter väl i ryggmärgen

Jepp. Om någon hade sagt till mig att Gold star skulle vara en av världens ledande elektronikföretag 30 år senare så skulle jag ha svarat visst: Med Bigfoot och jultomten som chefer !

Skrivet av hunden:

Nej, nu fattade du helt fel

Nyheten handlar om en lös LCD-panel som man som konsument inte har någon som helst användning för då den kräver övrig elektronik som driver den och skapar bilden. Den kan hamna i en TV i slutändan vilket den förmodligen är utvecklad för men en LCD-panel är bara en komponent i en TV.

Dagens TV-apparater består i princip av tre delar; skärm, PSU och mainboard (moderkort). Nyheten handlar om 1/3-dels TV med andra ord

Jepp. Och PSU och mainbord drar lika mycket som en smartphone.

Skrivet av Ladestam:

28w motsvarar?

1 min BF3 på din dator.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Om det verkligen är bra färger så är det bra jobbat.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladestam:

28w motsvarar?

Om du har en lampa bakom TVn med en vanlig glödlampa i så kommer den dra mer än denna panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Hur som helst så tror jag inte denna får så värst bra uniformitet i belysning eller bra svärta för den delen, kan ha fel såklart men edge led har ju sina problem i vanliga fall & att bara köra en rad med leds lär väl knappast hjälpa..

Beror inte dom största problem med edge led att tillverkarna fokuserar för mycket på att göra TVn tunn?
Om man istället fokuserar på andra saker så blir edge led väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Om man bortser från de alla grönaste konsumenter så är väl detta ett "who gives a fuck-attribut" när det gäller en TV?
Bildvisningen ska vara det fundamentala* och det man satsar på.

En sorgens dag när Pioneer sålde av sin verksamhet.

* Twitter, facebook, DLNA, 3D och annat skit verkar vara viktigare än bildkvalité.

Håller med dig fullständigt. Min PDP43XE har 4 år på nacken och jag har fortfarande inte sett en TV som ens kommer i närheten när det gäller bildkvalitet. Och då snackar jag om en HD-READY TV med 1024x768 pixlar.

Om denna panel drar 28w, undrar jag hur mycket de har sänkt strömförbrukningen från förra generationens paneler. 28w säger mig inte så mycket faktiskt.

Och åter igen en missvisande rubrik från grabbarna på Sweclockers.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Om du har en lampa bakom TVn med en vanlig glödlampa i så kommer den dra mer än denna panelen.

Vad som efterfrågas är nog vad dessa 28W skulle motsvara för en lysrörs LCD

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

1 min BF3 på din dator.

Sådär kan du inte säga. Ska man blanda in tid i Watt så måste man ta med en tidsenhet, te.x antal Watt-timmar. Ska din dator konsumera 28 W/h på 1minut så måste den dra 1680W i genomsnitt på den minuten, dvs 1,68 KW/h. Om TV:n i fråga drar 28W konstant så blir det 0.028 KW/h.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

28w = 3 semlor per timma inmundigade i en snödriva.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

28w = 3 semlor per timma inmundigade i en snödriva.

Haha, lätt att vi ska börja mäta energi i semlor per timma!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Luxor ABC80:

Jepp. Och PSU och mainbord drar lika mycket som en smartphone.

Knappast, vilken smartphone klarar av bildbehandling i realtid av 1080p? Visst drar skärmen mest men processorn i en TV utvecklar en helt del värme den med, betydligt mer än en smartphone.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Knappast, vilken smartphone klarar av bildbehandling i realtid av 1080p? Visst drar skärmen mest men processorn i en TV utvecklar en helt del värme den med, betydligt mer än en smartphone.

Det gör flertalet highend smartphones nuförtiden, tex nya iPhone 4S, Galaxy S2 mfl.

Permalänk
Medlem

sedan så kan man fråga sig om det kanske blir mer värt att köpa en vanlig led tv, för denna kommer nog inte vara billig

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Testpilot
Skrivet av taliz:

Det gör flertalet highend smartphones nuförtiden, tex nya iPhone 4S, Galaxy S2 mfl.

Nu menar jag inte att spela in från kameran i sunkig kvalité utan pratar om bildbehandling av en signal, exempelvis att interpolera en videosignal från 60 till 120 bilder/sekund.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ville bara påpeka att LG inte alls är samma bolag idag som på den tiden det hette Lucky Goldstar. Numera står förkortningen för Life's Good och inte Lucky Goldstar. Det är ett bolag som numera gör premiumprodukter av god kvalitet.

Sen så är ju Sweclockers rubrik lite fel, det borde stå LCD panel och inte LCD TV då det handlar om en panel och inte en TV.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joakim Ågren:

Ville bara påpeka att LG inte alls är samma bolag idag som på den tiden det hette Lucky Goldstar. Numera står förkortningen för Life's Good och inte Lucky Goldstar. Det är ett bolag som numera gör premiumprodukter av god kvalitet.

Sen så är ju Sweclockers rubrik lite fel, det borde stå LCD panel och inte LCD TV då det handlar om en panel och inte en TV.

Min käre svåger brukar alltid säga lite kul saker varje gång han ser att jag köpt någon ny produkt ifrån LG.

Han jobbade som radio/tv-reparatör/försäljare under den tiden då "LG" var "Lucky Goldstar"...

Nuförtiden är det allra mesta ganska så likvärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Nu menar jag inte att spela in från kameran i sunkig kvalité utan pratar om bildbehandling av en signal, exempelvis att interpolera en videosignal från 60 till 120 bilder/sekund.

Ja, det klarar dom. Vad tror du det sitter för monsterchip i en tv egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Min käre svåger brukar alltid säga lite kul saker varje gång han ser att jag köpt någon ny produkt ifrån LG.

Han jobbade som radio/tv-reparatör/försäljare under den tiden då "LG" var "Lucky Goldstar"...

Nuförtiden är det allra mesta ganska så likvärdigt.

LG är en rätt ny benämning på Goldstar, den tillkom 97 eller så när Goldstar köpte upp en tillverkare som hette Lucky, så även så sent som lite drygt 10 år sedan var LG av tvivelaktig kvalitet

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av omghax:

Undrar hur strömförbrukningen skalar med storlek på panelen.

Hade utan tvekan varit trevligt att kunna ha en strömsnål tv i segelbåten eller förlänga batteritiden på en laptop med nån timme.

Om ljusstyrkan per kvadratcentimeter ska vara konstant skalar energikonsumtionen med kvadraten på storleken, dvs en 32tummare skulle dra 32^2/47^2 = 46% så mycket energi. En anledning till att plasmaTV har fått ett rykte om sig att suga mycket ström är att de tenderar att vara mycket större än LCDer och således har mycket större yta som måste belysas.

Sen är det här inte bara en kantbelyst LCD, det är en kantbelyst LCD med belysning på bara en enda sida. I och med att kantbelysta planeler brukar ha flashlighting (mörkt i mitten av bilden, ljust på sidorna) så borde den här vara ännu värre, ljust på ena sidan, mörkt på andra.

Permalänk
Avstängd

Hmm undrar om dom kanske har en film som består av LEDs (hög täthet) så att man kan styra Områdens ljus/mörkehet

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

LG är en rätt ny benämning på Goldstar, den tillkom 97 eller så när Goldstar köpte upp en tillverkare som hette Lucky, så även så sent som lite drygt 10 år sedan var LG av tvivelaktig kvalitet

Lucky gjorde väl hushållsprodukter eller har jag fått det helt om bakfoten...

Känns inte så troligt att LG står för annat än Lycky Goldstar hur mycket dom än trycker på nya slogan Life's Good.

Har en del LG prylar hemma så jag har inget emot dom
Men nog känns LG som ett billigt märke hur bra grejer dom än må göra...

Sen vad gäller strömsnål tv känns det lite fjantigt om det inte är samma pris som en tv som drar lika mycket ström så kan man nog ändå aldrig räkna hem det...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av taliz:

Ja, det klarar dom. Vad tror du det sitter för monsterchip i en tv egentligen?

Nu har jag inga prestandasiffror då jag inte är på jobbet men jag kan fixa imorgon om det är intressant, dock går det ju inte jämföra olika arkitekturer rakt av så det ger väl inga direkta svar på vilken som är snabbast. Den ursprungliga frågan var dock hur mycket effekt den utvecklar och jag vet att en TV-processor är mycket större och blir mycket varmare än en smartphoneprocessor, de värre TV-apparaterna har dessutom flera processorer som har olika uppgifter. Det som påstods var att en ett helt mainboard drar lika mycket effekt som en smartphone.

Jag är även väldigt nyfiken på hur bra en telefon klarar av videobearbetning, har du några exempel på det? program för att utföra bildbehandling på en enskild bild är inte direkt snabba enligt min erfarenhet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av Ladestam:

28w motsvarar?

Att på jorden lyfta två 1,5l mjölk paket 1 meter upp i luften per sekund.
Alltså skulle effekten i den svenska Koenigsegg Agera R räcka till att driva 30 000 av dessa panelerna. Ett annat scenario skulle vara att tänka det i choklad, ett 200g Marbou har nog energi för att driva denna panel i 42 timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Nu har jag inga prestandasiffror då jag inte är på jobbet men jag kan fixa imorgon om det är intressant, dock går det ju inte jämföra olika arkitekturer rakt av så det ger väl inga direkta svar på vilken som är snabbast. Den ursprungliga frågan var dock hur mycket effekt den utvecklar och jag vet att en TV-processor är mycket större och blir mycket varmare än en smartphoneprocessor, de värre TV-apparaterna har dessutom flera processorer som har olika uppgifter. Det som påstods var att en ett helt mainboard drar lika mycket effekt som en smartphone.

Jag är även väldigt nyfiken på hur bra en telefon klarar av videobearbetning, har du några exempel på det? program för att utföra bildbehandling på en enskild bild är inte direkt snabba enligt min erfarenhet.

En modern platt-TV har ofta en arm-baserad arkitektur, liksom dagens smartphones. Men hårdvaran i en TV utvecklas inte lite fort som telefoner gjort de senaste åren, och äldre teknik = högre strömförbrukning och värmeutveckling.

PS. Du vet att det finns iMovie till iPhone va? Det funkar suveränt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

LG är en rätt ny benämning på Goldstar, den tillkom 97 eller så när Goldstar köpte upp en tillverkare som hette Lucky, så även så sent som lite drygt 10 år sedan var LG av tvivelaktig kvalitet

Det var 95 som de bytte namn till LG och det är nästan 17 år sedan. Det är eoner av tid inom hemelektronik och datorbranchen. Även i samhället har stora förändringar skett under den tiden. Då 95, var jag 15-16 bast, och det känns väldigt länge sedan. Ett helt annat samhälle nästan, och ett annat Sverige. Så nog är det lång tid allt.

Skrivet av TheGiant:

Lucky gjorde väl hushållsprodukter eller har jag fått det helt om bakfoten...

Känns inte så troligt att LG står för annat än Lycky Goldstar hur mycket dom än trycker på nya slogan Life's Good.

Har en del LG prylar hemma så jag har inget emot dom
Men nog känns LG som ett billigt märke hur bra grejer dom än må göra...

Sen vad gäller strömsnål tv känns det lite fjantigt om det inte är samma pris som en tv som drar lika mycket ström så kan man nog ändå aldrig räkna hem det...

Nu är det väl ändå företaget själv som bestämmer vad de skall heta och de har bestämt att LG skall stå för just Life's Good. Detta skedde år 2000 då man pga vikande lönsamhet bestämde sig för att ändra inriktning inom en 3 års period. Man skulle bli ett premiummärke som stod för god kvalitet och snygg design. Detta blev extra tydligt just 2003 då man bla lanserade kylskåp i rostfritt stål med ismaskin och inbyggd LCD skärm. Man fick också uppmärksamhet för sina lyxiga och snygga DLP TV apparater. Det var ju början på det LG vi ser idag.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

När man växer upp och får betala elen själv som oss andra börjar man magiskt bry sig om sånt

Skickades från m.sweclockers.com

Någon tog ju åt sig iaf det är ju alltid något. Jag betalar precis som du min egen el, tack så mycket. Men jag tänker inte på elen när det kommer till datorer, tv eller liknande. Tycker att det handlar om så lite mot vad man endå lägger ut på det så vafan spelar det för roll? Tycker det är skämmigt med folk som i första hand tittar på hur mycket ström det drar före prestanda/bild.

Permalänk
Medlem

Tycker inte heller det är så viktigt med strömsnålt ur ekonomiskt perspektiv. En speldator som står på 16 timmar per dygn kostar drygt 700-1000Kr per år att driva. Däremot så betyder strömsnålt= mindre behov av kylning= Tystare dator, och låg ljudnivå är viktigt. Så därför gillar jag utvecklingen mot strömsnålare komponenter.

Men TV apparater lider ju inte av det problemet så där bryr jag mig inte. Har en TV i vardagsrummet som står på kanske 10 timmar per dygn och drar 170 Watt, Tv'n i sovrummet drar 95Watt.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Shit, hoppas man tillämpar liknande teknik på t.ex. bärbara datorer,ipad, iphone etc.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||