Permalänk
Medlem

Stabil OC eller inte vad tycker ni?

Jag har överklockat min CPU till 3.8ghz och gjort massa tester.

Tester jag gjort och klarat:

OCCT: 5 timmar link pack
OCCT: 15 timmar normalt
Intel burntest: 20 loops
LinX : 20 loops
3Dmark vantage: 5 loops
3dmark 06: 5 loops

MEN den klarar inte prime95 mer än 2 timmar då den startar om sig precis vid samma längd av testet

Kan jag förklara min OC stabil eller något jag borde tänka på

Dator spec finner ni under

Edit; glömde lägga till att jag också har en corsair force gt 120gb om det skulle säga er nått

Och temps går ej över 61 grader Max!

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Avstängd

Äsch de borde fungera, Prova att köra med klocken ett tag och märker du att den är ostabil när du gör ditt "vardagliga" klocka ner den något.

Prime är ju EXTREMT, Har haft min processor på 5.4ghz, den klarar inte prime, men alla andra tester & det "vardagliga" jobbet med spel, filmredigering osv

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem

haha 2 timmar?
Jag körde prime i 20 minuter, det fick räcka.
Har kört på min klockade processor i över 3 år

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

min uppfattning av ett stabilt system är att du kan göra det du normalt gör utan att du märker några somhelst problem. är ganska orelevant imo om den dör i prime efter 2 timmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av noak:

min uppfattning av ett stabilt system är att du kan göra det du normalt gör utan att du märker några somhelst problem. är ganska orelevant imo om den dör i prime efter 2 timmar.

Precis, Inte ofta man loadar processorn 100% 2timmar i sträck när man gör nått normalt. Jag har ALDRIG sätt min processor komma upp i 100% på alla kärnor i mer än 0.5sec typ.

Med andra ord.

Klocken är "stabil" !

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar, ingen annan som vill kommentera ?

Visa signatur

8700k @5.2ghz