Datorn startar om sig efter byte av cpu-kylare.

Permalänk
Medlem

Datorn startar om sig efter byte av cpu-kylare.

Har fått problem med att datorn startar om sig efter att jag bytt processorkylare. Omstarten verkar ske helt random efter att datorn varit igång ca 1-2 timmar oavsett om jag spelar spel eller om den är helt i idle. Och tempen ligger stadigt runt 39-41grader. Vad kan det vara?

Bytte från orginalkylare till en hyper 212 plus.

Min dator:
AMD Phendom II 965, 3,4GHz
Crosshair IV Formula
Corsair Dominator 6GB ram
Win 7

Permalänk
Medlem

Ladda hem Coretemp och kolla dina temperaturer! Jag skulle tro att du inte fått fast kylaren ordentligt eller att du inte fått på kylpastan på rätt sätt!

Edit: Ladda även hem t.ex. furmark och belasta lite för att se vad tempen hamnar på load, det är den enda intressanta tempen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seri:

Har fått problem med att datorn startar om sig efter att jag bytt processorkylare. Omstarten verkar ske helt random efter att datorn varit igång ca 1-2 timmar oavsett om jag spelar spel eller om den är helt i idle. Och tempen ligger stadigt runt 39-41grader. Vad kan det vara?

Bytte från orginalkylare till en hyper 212 plus.

Min dator:
AMD Phendom II 965, 3,4GHz
Crosshair IV Formula
Corsair Dominator 6GB ram
Win 7

kolla så att inte den nya cpu kylaren inte sitter "för hårt" de gjorde min på min gammla setup och lossade lite på skruvarna sen funkade den prima

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

Lättade lite på skruvarna och det verkade funka fram tills nyss, men att det höll 3h är ändå bättre än innan så provar att lossa ytterligare lite.

Permalänk
Medlem

Boot efter 2h igen, körde en full 3dmark vantage nu och och tempen gick bara upp till 45c mätt med coretemp. Måste jag plocka isär, göra ren ytorna och göra om allt eller kan det vara något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seri:

Lättade lite på skruvarna och det verkade funka fram tills nyss, men att det höll 3h är ändå bättre än innan så provar att lossa ytterligare lite.

Skrivet av Seri:

Boot efter 2h igen, körde en full 3dmark vantage nu och och tempen gick bara upp till 45c mätt med coretemp. Måste jag plocka isär, göra ren ytorna och göra om allt eller kan det vara något annat?

Skruva inte upp den för mycket heller för då blir den överhettad. Du har inte missat någon kontakt eller något ? På typ cpu-fan ? Har ingen aning vad de kan vara annars. Du får nog leta upp ännu mer pro än mej

Edit: hade inte plockat isär de då du har bra temp. Men de skadar ju inte att testa

Edit2: den kanske inte jordar riktigt ?

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

Skruva inte upp den för mycket heller för då blir den överhettad. Du har inte missat någon kontakt eller något ? På typ cpu-fan ? Har ingen aning vad de kan vara annars. Du får nog leta upp ännu mer pro än mej

Edit: hade inte plockat isär de då du har bra temp. Men de skadar ju inte att testa

Edit2: den kanske inte jordar riktigt ?

Nej har två fläktar på och båda snurrar som dom ska, hur vet jag om den jordar?

Permalänk

Har samma cpu och samma kylare med 2 fläktar.
Får cirka 28-30 grader idle, men hursomhelst borde det vara lugnt så länge du är under 62 grader ?

Kollat alla andra temps på datorn :)?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seri:

Nej har två fläktar på och båda snurrar som dom ska, hur vet jag om den jordar?

om moderkortet sitter som de skall med alla skruvar?

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

Plockat isär och gjort om, kollat alla skruvar, men samma problem Reboot efter att datorn varit igång ca 2h, cpu-temp runt 40grader hela tiden.