Inget HDMI ljud helt plötsligt.

Permalänk
Medlem

Inget HDMI ljud helt plötsligt.

Jag vet inte vad jag lyckats med nu men jag kommer ingen vart och vet faktiskt inte vad som gått fel. (Igen)

Jag köpte ett nytt grafikkort och höll på och installerade det och grejade men fick aldrig någon ordning på det så jag gick tillbaka till mitt gamla hederliga ATI 4670 och tänkte nu få allting att fungera via HDMI igen, dvs ljud och bild.

Jag kör alltså ATI 4670 --> Onkyo SR 508 --> Samsung-tv.

Jag får bild ut via HDMI nu men det dyker aldrig upp någon "AMD HDMI device" (eller vad den hette) i ljudhanteraren som det gjorde förut.

En annan grej jag märkte var att istället för att datorn står som projektor så står den nu som dator (låter logiskt men hela tiden när jag hade fungerande ljud ut via HDMI så stod datorn som projektor)
http://res2.windows....ff13fd3bb_0.jpg <-- Som den här bilden ser det ut nu när jag endast kör datorn, tidigare var det endast projektor och när jag ville använda båda tog jag utöka.

Tidigare när jag startade min tv så slogs även förstärkaren på och min PC-skärm blinkade till, när det hände så visste man att även ljud ut via HDMI fungerade.
Nu händer ingenting sånt och ingen sån enhet syns bland alla ljudenheter.

Vad har hänt? Vad har jag missat? Jag har provat att installera om CCC samt även realteks drivrutiner för AMD audio. Ända jag inte gjort är nog att prova att helt avinstallera alla ljudkortsdrivrutiner också.

Tips mottages gärna!!

Permalänk

Högerklicka på din ljudkontroll och ta uppspelningsenheter. Sen högerklickar du på den enheten där som känns rätt och tar välj som standardenhet.

Funkar de?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Högerklicka på din ljudkontroll och ta uppspelningsenheter. Sen högerklickar du på den enheten där som känns rätt och tar välj som standardenhet.

Funkar de?

Yes, testat det men inget ljud ut på förstärkaren. Ingen aning vad som hänt.

Mer förslag mottages gärna

Permalänk
Medlem

Modell på det nya kortet? Prova rensa allt med grafiken att göra med driversweaper och installera senaste drivruinen igen

Permalänk

Ändra standardenhet till 3,5mm sen byt tillbaka till hdmi

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Modell på det nya kortet? Prova rensa allt med grafiken att göra med driversweaper och installera senaste drivruinen igen

Det nya kortet var ett 6870X2 men nu har jag gått tillbaka till ett gammal 4670 som jag vet fungerar bra med HDMI ut.

Ska testa att rensa allting senare, även ljuddrivrutiner och se om det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Det nya kortet var ett 6870X2 men nu har jag gått tillbaka till ett gammal 4670 som jag vet fungerar bra med HDMI ut.

Ska testa att rensa allting senare, även ljuddrivrutiner och se om det löser sig.

Alla amd-kort ska ha stöd för hdmi-ljud ut. Dock osäker på den där dubbelmackan som är lite speciell. Men jag ser ingen anledning till att det inte ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Alla amd-kort ska ha stöd för hdmi-ljud ut. Dock osäker på den där dubbelmackan som är lite speciell. Men jag ser ingen anledning till att det inte ska fungera.

Alltså nu kör jag med ett vanligt 4670, gick ifrån mitt 6870X2 då det inte fungerade helt okej med just HDMI-out.