Ny dator - Får ej ut 120hz.

Permalänk
Medlem

Ny dator - Får ej ut 120hz.

Hej köpte ny dator igår och har meckat fram och tillbaka men får ej ut 120hz, har senaste ati drivrutinerna och allt, (AMD Radeon HD6570 2GB kör jag nu med)

Jag använder SAMSUNG 2233RZ 120HZ skärmen, jag fick ut 120hz direkt på mitt gamla kort (Nvidia GeForce 9800) men nu får jag ej ut det.

Datorn jag köpte: http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/hp-p...

Någon som vet vad felet kan vara?

Permalänk

Ett kan vara att grafikkortet inte stödjer det eller så är det för klent.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det bör väll stöda 120hz då det gamla kort t.o.m gör det? 60hz 59hz och 24hz är de upplösningarna jag kan ändra mellan

Skrev fel
Permalänk
Medlem

Det låter onekligen konstigt. Jag antar att du använder samma dual link DVI kabel till den nya datorn?

Permalänk
Medlem

Varför inte använda ditt gamla kort (9800) är ju också betydligt bättre sånär som inget DX11, men har DX10 samt är ungefär dubbelt så kraftfullt i spel

Men annars du har väl dual link DVI kabel, samt i både grafikort och skärm, så du inte har nått annat tex DVI vanlig eller HDMI <> dual link DVI eller nått annat liknade, det funkar nämligen inte att få mer än 60 om du gör så

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Det låter onekligen konstigt. Jag antar att du använder samma dual link DVI kabel till den nya datorn?

Yes, det gör jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Varför inte använda ditt gamla kort (9800) är ju också betydligt bättre sånär som inget DX11, men har DX10 samt är ungefär dubbelt så kraftfullt i spel

Mjo, jag är ingen expert på datorer och vill verkligen inte pajja något, plus det känns rätt onödigt att köpa ett nytt grafikkort och ej kunna använda det. :/

Permalänk

Det är nog bara 1st duallink utgång i ditt grafikkort. testa att sätta den i den andra

Visa signatur

ASUS Rampage III Extreme, X58 | i7 980X 3,33GHz | 12 GB DDR3 Corsair GT | ASUS NVIDIA 580 SLI | Intel X25 G2 160 GB | 3 X ASUS VG 236H 3D VISION | Lian li PC P80

Permalänk

kollade nu och ditt kort har bara 1 st dvi och den ska stödja 120 hz (duallink) så det kan inte vara det som är felet.

Visa signatur

ASUS Rampage III Extreme, X58 | i7 980X 3,33GHz | 12 GB DDR3 Corsair GT | ASUS NVIDIA 580 SLI | Intel X25 G2 160 GB | 3 X ASUS VG 236H 3D VISION | Lian li PC P80

Permalänk
Permalänk
Medlem

du har köpt ett riktigt sunkigt grafikkort och bytt ut ditt gamla som var bättre bra jobbat! gör om gör rätt

Permalänk

Kan vara så att skärmen bara stödjer 120 Hz genom t.ex en HDMI-utgång, har sett det på några 120 Hz-skärmar på marknaden idag

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Vet inte hur det är nu men när 120Hz skärmarna kom ut fungerade det inte för vissa som körde med ATI-kort. Testa med ditt gamla grafikkort om det nu inte gått sönder, vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Skriver INTE detta inlägg för att försöka vara nedlåtande eller klanka ner på dig som person så ta det inte personligt! Undrar bara hur det kommer sig att du köpte en dator för 6k på netonnet istället för att beställa i delar? Eller ett paket du får bygga ihop själv / låta företaget bygga den för en summa pengar? Undrar mest eftersom du varit reggad här 5 år. Fast du kanske inte är så aktiv vad vet jag, bara en fråga

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Det är för att du köpte paket data. Haha.
Ne men ska man ha datorn till annat än att "jobba" med så ska man bygga den själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskaj:

Yes, det gör jag.

Tjo,

  • Är du säker på att kabeln du använder är en duallink kabel?

    Vilken sladd är din kabel mest lik?

  • Finns valet på skärmen att använda analog/digital källa?

  • Har du identifierat din skärm i CCC ?

  • Väljer du skärmupplösningen i CCC eller i kontrollpanelen/skrivbordet?

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

Du kan ju stoppa i ditt gamla grafikkort som är dubbelt så bättre

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Skriver INTE detta inlägg för att försöka vara nedlåtande eller klanka ner på dig som person så ta det inte personligt! Undrar bara hur det kommer sig att du köpte en dator för 6k på netonnet istället för att beställa i delar? Eller ett paket du får bygga ihop själv / låta företaget bygga den för en summa pengar? Undrar mest eftersom du varit reggad här 5 år. Fast du kanske inte är så aktiv vad vet jag, bara en fråga

Tråden är gjord åt en polare.

fel.
Permalänk
Medlem

Där har du möjligen felet. CCC är hur gammalt som helst. Jag har 11.8 installerad den heter AMD VISION Engine Control Center. Det ser ut att saknas saker i din. Jag kan tänka mig att du har en drivrutin som är för gammal för att innehålla 120Hz stöd. Men du säger du har den senaste....

Vad står det under
My Digital Flat-Panels > Properties (Digital Flat-Panel)?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Använd kabeln som följer med skärmen, sen använder du den översta DVI ingången, använder du den understa får du inte ut 120Hz.

Permalänk
Medlem

kan det vara så att home premium inte stöder 120 såg att det var det i den