Asus UX-serien Ultrabook blir Zenbook

Permalänk
Medlem

Nämen kolla där här vi ju min Skol/Musik dator, slipper man köpa MBA som alla andra bortskämda barn får.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordlic:

Förstår inte kritiken angående priset? i7, 128 GB SSD och 1600x900-upplösning på under 1,5kg? För motsvarande prestanda hos en MBA/Samsung 9-series får man ju gå till 15k minst?

Nja, dyker bara dem är dyra. För mycket pengar för en dator som för min del skulle resultera som en surfdator på soffbordet.
Detta är dock min personliga åsikt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Är sugen. Fast jag vet inte om jag vill ner från 15,4".

Permalänk
Skrivet av Crakso:

Bara jag som blev förvånad att det bara skilde en tusenlapp på modellerna? Större skärm, bättre batteritid och processor, känns som den borde varit minst 2k dyrare.

Det är nog så att den som köper elvatummaren värderar formatet så pass högt att priskänsligheten minskar. Det är inte mycket konkurrens i klassen 11 tum och vettig prestanda. Jag tycker det känns som två helt olika produktkategorier 11 och 13,3 tum. Köper man en 11-tummare har man nog en större laptop också. 11 tum e guld för långresor med lätt packning. Större än så går knappt i trång flygstol. Men jag skulle inte vilja ha bara en 11-tummare och en stationär, man behöver nåt däremellan också. Varför inte båda?

Permalänk
Medlem

Är lite kär i ux31

Visa signatur
Permalänk

Jag är också lite kär. Det jag sitter och hoppas på är att värmeutvecklingen inte är skyhög för 31:an och att den kyler bra!

Sen måste skärmen vara ok, Sitter på en relativ ny Acer 3830tg och betrackningsvinklarna(Rättstavat?) är fruktansvärda. Så om dessa två kravs uppfylls kan det mycket väll bli ett köp. Hade gärna sätt en Ivy bridge i den innan jag slår till men jag tror skillnaden kommer bli försumbar.

Tack asus!

Edit:konstig mening.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING, AMD 5600X, Corsair Vengeance DDR4 3600MHz 32GB, MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X 8GB, Cooler Master MasterLiquid Lite 240 AIO, MASTERBOX NR200, WD Blue SN550 1TB, 2x 250 GB SSD, Xiaomi Mi Curved 3440 x 1440.

Permalänk

Den ser riktigt najs ut, men personligen skulle jag vilja ha ett billigare alternativ. Visst för det man får är det prisvärt, men jag hade gärna sett en billigare variant för kanske 5-6k och så kunde det fått vara lite sämre processor, vanlig hårddisk och lite lägre upplösning.

Jag personligen vill ha en smidig dator som är lätt att ta med, för surf, film och skolarbete, då behövs inte så mycket kraft, men en liten netbook för ~3k är fortfarande för liten/långsam.

Permalänk
Medlem

Fint! Gillar den skarpt! Men tyvärr så ät både denna och Acern lika MacBook Air. Och jag faller nog för MacBook Air...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk

Angående värmeutveckling så finns det info om det och mycket annat här http://zenbook.asus.com/product/?c=4 ifall nån missat det. Blir nog ett köp om skärmen håller måttet, verkar vara ljusstark iaf.

Permalänk
Medlem

Ja, tidig julklapp för min del också! Ser otroligt lovande ut Hur kan man välja Macbook Air före en värsting som denna?

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

Verkar blir riktigt nice!!

OFT: Man kan ju undra vilket det där "Fruit Brand" märket kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoToX:

The trackpad is made out of glass, while the keyboard keys are all metal. http://www.engadget.com/2011/05/30/asus-outs-ux21-ultrathin-l...

Så det blir nog metal, Jippi!

Från samma länk: " its entire body is built from an aluminum alloy"

Aluminium alltså. Dock är det inte så jättesnyggt, iaf det jag sett hittils. Ytan påminner en hel del om denna. http://4.bp.blogspot.com/_-chdzC2gNNk/TFbmRRNmpKI/AAAAAAAAB3Q...

Sen får man ju också dubbelt så lång garantitid med Asus jämfört med Apple!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Spennis:

Jättefina datorer, men helt idiotiska upplösningar! När ska tillverkarna inse att de måste sluta höja skärmupplösningen? Visst, det är jättefint med hög upplösning om man ska titta på film eller spela spel, men det är helt värdelöst så fort man ska arbeta. Sitter själv på en 13" Asus U31JG som har 1366x768 i upplösning, och redan där är det ansträngande att läsa text. Jag är dessutom ung och har utmärkt syn på nära håll, så hur har de tänkt att något äldre personer eller personer som är långsynta ska kunna använda dessa datorer? Värdelöst.

Men det finns ju jättemånga system med usel DPI (låg upplösning), så att det nu kommer lite mer laptops för oss som vill ha hög upplösning är väl trevligt? Skriver detta på en 10" netbook med 1366x768 och skulle aldrig kunna tänka mig gå ner till 1024x600 (kör i.o.f.s Linux på denna och X verkar ha bättre stöd för hög DPI jämfört med Windows). Som laptop har jag betalat extra för 15" MBP hi-res (1680x1050). Har tittat en del på MBA, men en sak som hållit mig borta från köp är att upplösningen är i lägsta laget för att användas som arbetsredskap (är programmerare). 1600x900 är helt perfekt för 13" för MIG, för de som inte gillar det finns det ju drivor med laptops som kör 1366x768 på 13".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Det ändrar fortfarande inte faktum att Apple Air, som så många okunnigt refererar som något nytt och genombrytande, har tagit sitt koncept och grund design från en Sony produkt som har varit på marknaden fyra år innan Apple Air.

Ja och iPhone är en P800 kopia. Eller ännu hellre, R380!!!!!!!!!!!!!!! Copy paste, typ, jööö.

Vidare är din Sony Vaio X505 en ultraportable och alltså inte en ultrabook. Skillnaden mellan dessa två kategorier är främst målgruppen samt priset. En ultraportable kostar oftast 2-3 gånger mer än en ultrabook. Vidare är inte sony vaio x505 den första laptopen i kategorin ultraportable, det var snarare Compaq LTE, för 22 år sedan. Här säger du "men den är ju jäääääättetjock :(" och då svarar jag, man ser ultraportables i relation till sina tradtitonella motsvarigheter inom samma tidsram.

Angående ultrabooken. För min del räcker prestandan i en vanlig netbook för det jag använder den till så ser verkligen inget behov av en sån här (för min del).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Ja och iPhone är en P800 kopia. Eller ännu hellre, R380!!!!!!!!!!!!!!! Copy paste, typ, jööö.
http://pdadb.net/img/ericsson_r380.jpg

Vidare är din Sony Vaio X505 en ultraportable och alltså inte en ultrabook. Skillnaden mellan dessa två kategorier är främst målgruppen samt priset. En ultraportable kostar oftast 2-3 gånger mer än en ultrabook. Vidare är inte sony vaio x505 den första laptopen i kategorin ultraportable, det var snarare Compaq LTE, för 22 år sedan. Här säger du "men den är ju jäääääättetjock :(" och då svarar jag, man ser ultraportables i relation till sina tradtitonella motsvarigheter inom samma tidsram.

Angående ultrabooken. För min del räcker prestandan i en vanlig netbook för det jag använder den till så ser verkligen inget behov av en sån här (för min del).

Fortfarande datorer, DATORER!
Men så klart, av någon konstig anledning så tar inte Apple inspiration av någon för deras produkter hamnar i en helt egen kategori vars alla andra då kopierar...
Design är design om det nu sitter på en ketchup flaska eller en toalettsits så om något ser likadant eller bär på samma koncept så spelar det ingen roll vad det nu är för något vi pratar om.

HPs bärbara hade svart ram runt skärmen och silver botten före Macbook Pro, men så klart, det är väl olika där också? HPn är trots allt i plast och Macbook pro i aluminium.

Western Digital TV mini kom före än nya AppleTV och är även svart, liten och runda hörn. Men så klart, AppleTV spelar ju inte upp alla format utan jailbreak så det är ju inte samma sak.

Samsungs fotoskärmar har en display med en svart ram runt och rundade kanter. Men självklart, det är ju ingen surfplatta... Så självklart kopierar då
Samsung Apples design, även om de har produkter som sett likadana ut fast i en annan kategori, så det gills inte...

Android har notifikationsdel som man "swipar" ner, men självklart, det är ju ändå inte samma sak i iOS, för det är ju iOS, Apple kopierar inte...

Sony bygger tunna datorer före Macbook Air, men dessa kostar ju dock mer och är av en annan kategori, för att de just kostar mer. Skit i om Sonys datorer är tunna, det är ändå inte samma sak.

Windows Phone 7 har en dedikerad knapp för att ta bilder utan att behöva låsa upp telefonen, iOS har det också nu, men då den sitter på annat ställe så var ändå Apple först med detta (som de själv inte då kommit på).

Sony var först med "island tangentbord", men självklart så stämmer det inte för att, ja, världen går med skygglappar och ser bara vad Apple släpper. Så det gills inte, Apple var först...

Airplay, ja ni vet, strömma media trådlöst fast med begränsningar till viss media och produkter. Är det bara jag som hör röster som viskar "DLNA, DLNA" (fast du slipper begränsa dig till Apples produkter.

Apple kopierar inte, Apple stjäl inte...
http://www.theregister.co.uk/2011/06/08/apple_copies_rejected...

http://www.cio.com/article/683690/Apple_Copies_BlackBerry_Wit...

Personligen bryr jag mig inte ett skit om det här, dock blir det sånt liv i luckan när andra företag kopierar Apple, men när väl Apple gör samma sak, ja då är det inte samma sak och det är helt okej. Snacka om dubbelmoral.

FLAME ON! Lär inte ta länge innan någon riddare med vit häst kommer till Apples undsättning och säger att "det är inte samma sak". Fan, ni låter som mitt ex...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Blir nog en UX31 för mig! Då kan jag slänga min ul30vt skräp plast.

Permalänk
Medlem

När minne är så billigt så kunde de väl ha satt i minst 8 gb

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D